Escala de valoración del acogimiento residencialPropiedades psicométricas e implicaciones para la intervención orientadora

  1. Ana Fernández Martínez´ 1
  2. Margarita González Peiteado 2
  3. Margarita Pino Juste 3
  1. 1 Centro de Acogida de Menores Príncipe Felipe. Pontevedra, España
  2. 2 Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED) Centro Asociado Pontevedra, España
  3. 3 Universidad de Vigo. Facultad de Ciencias de la Educación. Departamento de Didáctica, Organización Escolar y Métodos de Investigación. Pontevedra, España
Revista:
Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

ISSN: 1139-7853 1989-7448

Ano de publicación: 2022

Volume: 33

Número: 1

Páxinas: 63-86

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

Resumo

Residential care is one of the most important protection resources for children and adolescents.The objective of this study is to build and validate a scale for evaluating the quality of residential care for minors (VAR) based on the opinion of the professionals involved. The sample is composed by536 professionals. We provide evidence of content validity through expert ratings and evidence of internal structure through exploratory factor analysis. The recordsobtained were analyzed by sixjudges based on their correspondence and their semantic clarity. The analysis of the internal structure of the 50 itemswas carried out by means of an exploratory factorial analysis using the main component method with Varimax rotation that showed a solution of 5 factors. The structure with five dimensions revealed good fit statistics.The reliability analysis showed high values of internal consistency for the global scale and for each of the factors. 1) Professional quality and individualization, 2) Process: income and permanence, 3) Resources, 4) Regulatory adaptation, 5) Future perspectives. Reliability analysis showed high internal consistency values for the global scale and for each of the factors. Therefore, this instrument is adequate and will allow future research as well as actions aimed at implementing, monitoring, guideor improving professional performance plans. It is also conceived asan initial diagnostic material orneeds analysis and evaluation of the effectiveness of the guidance interventions.

Referencias bibliográficas

  • Barbero, M. I., Vila, E. y Súarez, J. C. (2006). Psicometría. UNED.
  • Boada, C.M. y Casas Aznar, F. (2010). Educación y jóvenes ex tutelados: revisión de la literatura científica española. Educación XX1, 12, 117-138. https://doi.org/10.5944/educxx1.13.2.240
  • Castro-Fornieles, J. (2013). Psiquiatría del Niño y del Adolescente: necesidad de formación y desarrollo. Revista de Psiquiatría y Salud Mental, 6(2), 57-59. http://dx.doi.org/10.1016/j.rpsm.2012.10.001
  • Conde Lacárcel, A., Sola Martinez, T. y López Núñez, J. A. (2020). Research NGOs About Minors at Risk of Exclusion from the Educational Field. Education and Urban Society, 52(7), 1096- 1111.
  • Corral, Y. (2009). Validez y confiabilidad de los instrumentos de investigación para la recolección de datos. Revista Ciencias de la Educación, 19(33), 228-247.
  • Costa, M., Melim, B., Tagliabue, S., Mota, C. P. y Matos, P. M. (2020). Predictors of the quality of the relationship with caregivers in residential care. Children and Youth Services Review, 108, 104579. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2019.104579
  • Deb, S., Sunny, A. M. y Majumdar, B. (2020). Children Under Institutional Care: Ensuring Quality Care and Safety. In Disadvantaged Children in India (pp. 175-215). Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-15-1318-3_5
  • De Paúl Ochotorena, J. y Arruabarrena Madariaga, M. I. (2012). La intervención psicosocial con menores en situación de desprotección. En Fernández (ed.) Psicología de la Intervención Comunitaria. (pp. 173-212). UNED.
  • Fernández, J., Álvarez, E. y Bravo, A. (2003). Evaluación de resultados a largo plazo en acogimiento residencial de protección a la infancia. Infancia y Aprendizaje, 26(2), 235-249. https://doi.org/10.1174/021037003321827803
  • Fernández del Valle, J. C., Bravo Arteaga, A. y López López, M. (2009). El acogimiento familiar en España: implantación y retos actuales. Papeles del psicólogo, 30(1), 33-41.
  • Fernández Del Valle, J., Bravo, A., Martínez, M. y Santos, I. (2012a). Estándares de calidad en acogimiento residencial EQUAR. Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad. https://www.observatoriodelainfancia.es/ficherosoia/documentos/4072_d_Estandarescalidad-acogimiento.residencial-EQUAR-E.pdf
  • Fernández del Valle, J. F. y Bravo, A. (2013). Current trends, figures and challenges in out of home child care: An international comparative analysis. Psychosocial Intervention, 22(3), 251-257. http://dx.doi.org/10.5093/in2013a28
  • Galvin, E., O'donnell, R., Skouteris, H., Halfpenny, N. y Mousa, A. (2019). Interventions and practice models for improving health and psychosocial outcomes of children and young people in out-of-home care: protocol for a systematic review. BMJ open, 9(9), e031362. http://dx.doi.org/10.1136/bmjopen-2019-031362
  • Greger, H. K., Myhre, A. K., Lydersen, S. y Jozefiak, T. (2016). Child maltreatment and quality of life: a study of adolescents in residential care. Health and quality of life outcomes, 14(1), 74. http://dx.doi.org/10.1186/s12955-016-0479-6
  • Han, E. y Choi, N. (2006). Korean institutionalized adolescents’ attributions of success and failure in interpersonal relations and perceived loneliness. Children and Youth Services Review, 28, 535-547. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2005.06.002
  • Hodges, J. y Tizard, B. (1989). IQ and behavioural adjustment of exinstitutional adolescents. Journal of Child Psychology & Psychiatryc & Allied Disciplines, 30, 53- 75. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.1989.tb00769.x
  • Huynh, H. V. (2019). Lessons Learned from High-Quality Residential Care Centers Around the World: A Visual Story. International Journal on Child Maltreatment: Research, Policy and Practice, 2(1-2), 99-116. https://doi.org/10.1007/s42448-019-00018-5
  • Iglesias, M. P., Verde-Diego, C. y González-Rodríguez, R. (2020). Infancia víctima de violencia de género tras la reforma del sistema de protección. Revista Prisma Social, 30, 250-275.
  • Jariot García, M., Sala Roca, J. y Arnau Sabatés, L. (2015). Jóvenes tutelados y transición a la vida independiente: indicadores de éxito. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 26(2), 90-103. https://doi.org/10.5944/reop.vol.26.num.2.2015.15218
  • Jenaro, C., Flores, N. y González-Gil, F. (2007). Síndrome de burnout y afrontamiento en trabajadores de acogimiento residencial de menores. International Journal of Clinical and Health Psychology, 7(1), 107-120.
  • Kendrick, A. (2005). Social exclusion and social inclusion: Themes and issues in residential childcare. En D. Crimmens e I. Milligan (eds.): Facing forward. Residential child care in the 21st. century (pp. 7-18). Russel House Publishing.
  • Lloret-Segura, S., Ferreres-Traver, A., Hernández-Baeza, A. y Tomás-Marco, I. (2014). El análisis factorial exploratorio de los ítems: una guía práctica, revisada y actualizada. Anales de Psicología, 30(3), 1151-1169. https://doi.org/10.6018/analesps.30.3.199361
  • López, F. (2008). Necesidades en la Infancia y Adolescencia. Pirámide.
  • López, M. y Fernández del Valle, J. F. (2013). The Waiting Children: Pathways (and Future) of Children in Long-Term Residential Care. British Journal of Social Work, 45(2), 457-473. https://doi.org/10.1093/bjsw/bct130
  • López, M., Santos, I., Bravo, A. y Del Valle, J. F. (2013). El proceso de transición a la vida adulta de jóvenes acogidos en el sistema de protección infantil. Anales de Psicología, 29(1), 187-196. https://doi.org/10.6018/analesps.29.1.130542
  • Lundström, T., Sallnäs, M. y Shanks, E. (2020). Stability and change in the field of residential care for children. On ownership structure, treatment ideas and institutional logics. Nordic Social Work Research, 10(1), 39-50. https://doi.org/10.1080/2156857X.2018.1541016
  • Maltseva, O. V., Shulga, T. I., Kazakova, S. N., Kosolapova, N. V., Mironenkova, O. L., Belyakova, N. V. y Shabanova, O. V. (2020). Features of Forming Minors' Law-Abiding Behavior: A Socio-Psychological Aspect. International Journal of Applied Exercise Physiology, 9(4), 132- 138.
  • Martín, E. (2012). Residential care as a resource of the childhood welfare system: current strengths and future challenges. In A. Muela (ed.), Child abuse and neglect: a multidimensional approach (pp. 137-160). Intech.
  • Martín, E., García, M. D. y Siverio, M. Á. (2012). Inadaptación autopercibida de los menores en acogimiento residencial. Anales de Psicología, 28(2), 541-547. https://doi.org/10.6018/analesps.28.2.148921
  • Martínez, A. M. F., Peiteado, M. G. y Diego, C. V. (2018). Percepción de profesionales de Centros de protección de menores de Galicia sobre la calidad del recurso. Prisma Social: revista de investigación social, 23, 303-330.
  • Moss, P. (2017). Residential care of children: a general view. In Routledge Revivals: Varieties of Residential Experience (1975) (pp. 17-51). Routledge.
  • Palsson, D. (2018). Entering the Market: On the Licensing of Residential Homes for Children and Youth in Sweden. British Journal of Social Work, 48(3), 843-859. https://doi.org/10.1093/bjsw/bcx063
  • Palsson, D. (2020). Securing the floor but not raising the ceiling? Operationalising care quality in the inspection of residential care for children in Sweden. European Journal of Social Work, 23(1), 118-130. https://doi.org/10.1080/13691457.2018.1476331
  • Rodrígues, S., Barbosa, A. y Fernández del Valle, J.A. (2013). La calidad del acogimiento residencial en Portugal y el ejemplo de la evolución española. Papeles del Psicólogo, 34(1), 11-22.
  • Rosales, A. S. y Losada, S. G. (2014). Evaluación de un programa de intervención con familias para la reducción de conductas antisociales en los menores. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 25(2), https://doi.org/10.5944/reop.vol.25.num.2.2014.13520
  • Sainero Rodríguez, A., Fernández del Valle, J. y Bravo Arteaga, A. (2015). Detección de problemas de salud mental en un grupo especialmente vulnerable: niños y adolescentes en acogimiento residencial. Anales de Psicología, 31, 2, 472-480. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.31.2.182051
  • Sanfelici, M. y Mordeglia, S. (2020). The development of a computer-based information system to inform social work interventions with unaccompanied minors. Relational Social Work, 4(1), 30-44.
  • Sijtsma, K. (2009). On the Use, the Misuse, and the Very Limited Usefulness of Cronbach’s Alpha. Psychometrika, 74(1) 107-120. https://doi.org/10.1007/S11336-008-9101-0
  • Söderqvist, Å, Sjöblom, Y. y Bülow, P. (2016). Home sweet home? Professionals' understanding of ‘home’ within residential care for unaccompanied youths in Sweden. Child & Family Social Work, 21, 591–599. https://doi.org/10.1111/cfs.12183
  • Stone, S. (2007). Child maltreatment, out-of-home placement and academic vulnerability: a fifteenyear review of evidence and future directions. Children and Youth Services Review, 29, 139- 161. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2006.05.001
  • Ten Brummelaar, M.D., Harder, A.T., Kalverboer, M.E., Post, W.J. y Knorth, E.J. (2018). Participation of youth in decision-making procedures during residential care: A narrative review. Child & Family Social Work, 23(1), 33-44. https://doi.org/10.1111/cfs.12381
  • Thoburn, J. (2016). Residential care as a permanence option for young people needing longer-term care. Children and Youth Services Review, 69, 19-28. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2016.07.020
  • Vallejo, P. M. (2013). El Análisis Factorial en la construcción e interpretación de tests, escalas y cuestionarios. Universidad Pontificia Comillas.