El uso de la literatura en la docencia y aprendizaje del Derecho Constitucional y de los derechos fundamentales

  1. NOEMI GARCÍA GESTOSO 1
  1. 1 Universidade de Vigo
    info

    Universidade de Vigo

    Vigo, España

    ROR https://ror.org/05rdf8595

Journal:
Docencia y Derecho

ISSN: 2172-5004

Year of publication: 2021

Issue: 18

Pages: 93-107

Type: Article

More publications in: Docencia y Derecho

Abstract

The teaching of Fundamental Rights, basic in Constitutional Law, based on Literature, is one of the methodologies that can provide a deep learning of the meaning and value of Fundamental Rights on the basis of human dignity. Many times the teaching and learning of Law is too formalistic and positivist, reluctant to new approaches. This work aims to reflect the possibilities provided by the use of Literature from different eras and genres in the teaching and learning of Constitutional Law, especially that of Fundamental Rights, starting, in this case, from the work F. Kafka The Process

Bibliographic References

  • ACEDO CASTILLA J.F., “El rey, la justicia y el derecho en nuestra literatura de la Edad de Oro, Boletín de la Real academia Sevillana de Buenas Letras: Minervae Baeticae, , Nº 7, 1979, págs. 5-40.
  • ACOSTA YAMAUCHI, D. y FARIA DA COSTA CASTANHA, R., “Direito, justiça e mito: Uma leitura a partir de “O processo”, de F. Kafka”, Anamorphosis: Revista Internacional de Direito e Literatura, Vol. 3, Nº. 2, 2017, págs. 437-464.
  • CARDOZO, B., “Law and Literature”, Yale Review, 1925, págs. 489-507.
  • HURTADO QUINTERO, W. F., “Los derechos humanos en la obra poética de Federico García Lorca”, DIARIOJURIDICO.com, 8 marzo 1918. https://www.diariojuridico.com/los-derechos-humanos-en-la-obra-poetica-defederico-garcia-lorca/
  • JIMÉNEZ MORENO, M. y CABALLERO HERNÁNDEZ, R., “El movimiento derecho y literatura: aproximaciones históricas y desarrollo contextual”, Revista de la Facultad de Derecho de México (UNAM), Vol. 65, nº 263, 2015, págs. 49-75.
  • KAFKA, F. El proceso, editada por Freeditorial disponible para su descarga libre en Internet. https://freeditorial.com/en/books/el-proceso
  • KARAM TRINDADE, A. y MAGALHÃES GUBERT, R., “Derecho y Literatura: acercamientos y perspectivas para repensar el derecho”, Electronic Magazine of the Research Institute "Ambrosio L. Gioja" , Año III, nº. 4, 2009, págs.. 164-214.
  • KYRILLOS G.M. – “Refletindo sobre o ensino jurídico a partir de “A Cor Púrpura” de Alice Walker/Reflecting on legal education from" The Color Purple" by Alice Walker - Direito, Política, Atualidade, Vol. Nº 5, 2016, págs. 241-264.
  • MEJÍAS, C., “La literatura jurídica como fuente del derecho inquisitorial”.. Revista de la Inquisición, nº 9, 2000, págs. 191-220.
  • OST. F., “El reflejo del Derecho en la literatura”, Doxa: Cuadernos de filosofía del derecho, nº 29, 2006, págs. 333-348.
  • PICATOSTE BOBILLO, J., “Kafka y el derecho”, Jueces para la democracia, nº. 89, 2017, págs. 68-80.
  • PICATOSTE BOBILLO, J., Kafka y el Derecho, Diputación provincial de La Coruña, 2019 ( Discurso leído en su Sesión de Ingreso de Académico de Número en la Real Academia Gallega de Jurisprudencia y Legislación el 29 de junio de 2017).
  • RAMIRO, C. H. L.,“Direito e Literatura na Construção do Saber Jurídico e da Sustentabilidade: Lima Barreto e o Futuro da Natureza no Direito” Ambienta. Revista Jurídica Luso-Brasileira, Ano 1(4), 2015, págs. 151-181.
  • SUÁREZ LLANOS, L., “Literatura del derecho: entre la ciencia jurídica y la crítica literaria”, ANAMORPHOSIS – Revista Internacional de Direito e Literatura, Vol. 3, nº. 2, 2017.