Educación Física y diversidaduna cuestión de género

  1. Fernández-Villarino, María Ángeles 1
  2. Hernaiz-Sánchez, Ariadna 1
  3. Villaverde-Caramés, Eloy 2
  1. 1 Universidad de Vigo, España
  2. 2 Universidade da Coruña, España
Journal:
Revista Caribeña de Investigación Educativa (RECIE)

ISSN: 2636-2147 2636-2139

Year of publication: 2019

Issue Title: Caribbean Journal of Educational Research

Volume: 3

Issue: 2

Pages: 46-55

Type: Article

DOI: 10.32541/RECIE.2019.V3I2.PP45-55 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista Caribeña de Investigación Educativa (RECIE)

Abstract

Several researches and different international institutions recognize the fundamental role that Physical Education can play in promoting an active and healthy lifestyle, as well as fostering a positive attitude towards the practice of physical-sports activity. Research shows that the rate of sedentarism in the child and adolescent population is high and worrisome, issues that are more accentuated in the case of girls and female adolescents. If a quality physical education is to respond specifically to the needs of each and every person who receives it, taking into account the above evidence, an analysis of gender, physical education and its influence is needed on this part of the population, given that it seems to have neither the same meaning nor the same influence as in the case of boys and male adolescents.

Bibliographic References

  • Ackerman, K. E., Holtzman, B., & Parziale, A. L. (2018). Actividad física en la infancia y la adolescencia: beneficios inmediatos y a largo plazo. En E. Ferrer (Ed.). Salud y Deporte en Femenino. La importancia de mantenerse activa desde la infancia. Hospital San Joan de Déu. http://bit.ly/2qF66gI
  • Agencia Española de Consumo, Seguridad Alimentaria y Nutrición. (2016). Estudio Aladino 2015: Estudio de vigilancia del crecimiento, alimentación, actividad física, desarrollo infantil y obesidad en España 2015. Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad. https://bit.ly/2Rjoqqw
  • Alvariñas Villaverde, M., & Novoa Pérez, A. (2016). Pensamientos relacionados con la actividad física y el género en adolescentes de Galicia. Sportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity,
  • (1), 23-35. https://doi.org/10.17979/sportis.2016.2.1.1439
  • Arnal, J., del Rincón, D., & Latorre, A. (1994). Investigación educativa: Fundamentos y Metodología. Labor. https://bit.ly/2qpxa3q
  • Cantero Castrillo, P. (2018). La percepción de salud en jóvenes escolares (Tesis doctoral) Universidade da Coruña, A Coruña. https://bit.ly/363oKOh
  • Cleland, V., Dwyer, T., & Venn, A. (2012). Which domains of childhood physical activity predict physical activity in adulthood? A 20-year prospective tracking study. British Journal of Sports Medicine, 46(8), 595-602. https://doi.org/10.1136/bjsports-2011-090508
  • Cohen, L., & Manion, L. (1990). Métodos de investigación educativa. Editorial La Muralla. https://bit.ly/363vxrf
  • Carreiro da Costa, F., & Marques, A. (2011). Promoting active and healthy lifestyle at school: views of students, teachers, and parents in Portugal. En K. Hardman & K. Green (Eds.). Contemporary Issues in Physical Education: International Perspectives (pp.249-268). Meyer & Meyer Sport. https://bit.ly/33QREzw
  • Fernández-Villarino, M. Á., González Valeiro, M., Toja Reboredo, B., & Carreiro da Costa, F. (2017). Valoración de la escuela y la Educación Física y su relación con la práctica de actividad física de los escolares. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (31), 312-315. https://bit.ly/2Li5Fjx
  • Flintoff, A., & Scraton, S. (2006). Girls and physical education. In D. Kirk, D. Macdonald & M. O’Sullivan
  • (Eds.). The handbook of physical education (pp.767-783). SAGE. https://doi.org/10.4135/9781848608009.n43
  • González Palomares, A., Táboas Pais, M. I., & Rey Cao, A. (2010). Los libros de texto como herramientas para la promoción de una práctica físico-deportiva en igualdad: análisis comparativo de la representación racial entre los libros publicados durante la vigencia de la LOGSE y la LOE. Cuadernos de Psicología del Deporte, 10(2). https://bit.ly/2DXhZ4N
  • Hallal, P. C., Andersen, L. B., Bull, F. C., Guthold, R., Haskell, W., & Ekelund, U. (2012). Global physical activity levels: surveillance progress, pitfalls, and prospects. The Lancet, 380(9838), 247-257. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(12)60646-1
  • Harriss, D. J., & Atkinson, G. (2015). Ethical standards in sport and exercise science research: 2016 update. International Journal of Sports Medicine, 36(14), 1121-1124. https://doi.org/10.1055/s-0035-1565186ç
  • Instituto Nacional de Estadística [INE] (2014). Encuesta Europea de Salud en España 2014. Ministerio de Sanidad Consumo y Bienestar social. https://bit.ly/38CPUOc
  • Janssen, I., & LeBlanc, A. G. (2010). Systematic review of the health benefits of physical activity and fitness in school-aged children and youth. International journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 7(40). https://doi.org/10.1186/1479-5868-7-40
  • Jose, K. A., Blizzard, L., Dwyer, T., McKercher, Ch., & Venn, A. J. (2011). Childhood and adolescent predictors of leisure time physical activity during the transition from adolescence to adulthood: a population based cohort study. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 8(54). https://doi.org/10.1186/1479-5868-8-54
  • Lago-Ballesteros, J., Martins, J., González-Valeiro, M. Á., & Fernández-Villarino, M. A. (2019). Parental assessment of physical education in the school curriculum: A brief report on the influence of past experiences as students. PloS ONE, 14(7). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0219544
  • Lima-Serrano, M., Guerra-Martín, M. D., & Lima-Rodríguez, J. S. (2015). Estilos de vida y factores asociados a la alimentación y la actividad física en adolescentes. Nutrición Hospitalaria, 32(6), 2838-2847. http://dx.doi.org/10.3305/nh.2015.32.6.9831
  • Marques, A., & Carreiro da Costa, F. (2013). Levels of physical activity of urban adolescents according to age and gender. International Journal of Sports Science, 3(1), 23-27. https://bit.ly/2qqgSY8
  • Marques, A., González Valeiro, M., Martins, J., Fernández-Villarino, M. A., & Carreiro da Costa, F. (2017). Relación entre la actividad física de los adolescentes y la de madres/padres. Revista de Psicología del Deporte, 26(1), 145-156. https://bit.ly/2Pcss1o
  • Mayor Villalaín, A. (2018). Los proyectos deportivos como medio de promoción de actividad física en los centros
  • escolares gallegos: tratamiento desde una perspectiva de género. (Tesis doctoral). Universidade da Coruña,
  • A Coruña. https://bit.ly/2YrbnFf
  • Mielgo-Ayuso, J., Aparicio-Ugarriza, R., Castillo, A., Ruiz, E., Ávila, J. M., Aranceta-Batrina, J., Gil, A., Ortega, R., Serra-Majem, L., Varela-Moreiras, G., & González-Gross, M. (2016). Physical activity patterns of the Spanish population are mostly determined by sex and age: findings in the ANIBES study. PLoS ONE, 11(2). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0149969
  • Moreno-Murcia, J. A., Huéscar, E., & Cervelló, E. (2012). Prediction of adolescents doing physical activity after completing secondary education. The Spanish Journal of Psychology, 15(1), 90-100. https://doi.org/10.5209/rev_sjop.2012.v15.n1.37288
  • Mourelle, M. (2014). Relación de los agentes sociales con el índice de práctica de actividad física de los escolares de 10 a 16 años de las urbes gallegas (Tesis doctoral). Universidade da Coruña, A Coruña. https://bit.ly/2Lix6d1
  • Organización Mundial de la Salud (2010). Recomendaciones mundiales sobre actividad física para la salud. Organización Mundial de la Salud. http://bit.ly/2E6mKsz
  • Organización Mundial de la Salud (2012). Social determinants of health and well-being among young people.
  • Health behavior in school-aged children (HBSC) study: International report from the 2009/2010 survey. Organización Mundial de la Salud. http://bit.ly/2qIxXN5
  • Ortiz-Marrón, H., Cuadrado-Gamarra, J. I., Esteban-Vasallo, M., Cortés-Rico, O., Sánchez-Díaz, J., & Galán-Labaca, I. (2016). Estudio Longitudinal de Obesidad Infantil (ELOIN): diseño, participación y características de la muestra. Revista Española de Cardiología, 69(5), 521-523. https://doi.org/10.1016/j.recesp.2016.01.018
  • Sierra Palmeiro, E., González Valeiro, M. A., & Fernández-Villarino, M. (2019). Overweight in schoolchildren and association with physical activity and parental habits. Revista Brasileira de Medicina do Esporte, 25(4), 290-294. https://doi.org/10.1590/1517-869220192504181165
  • Sterdt, E., Liersch, S., & Walter, U. (2013). Correlates of physical activity of children and adolescents: a systematic review of reviews. Health Education Journal, 73(1), 72-89. https://doi.org/10.1177/0017896912469578
  • Telama, R., Yang, X., Leskinen, E., Kankaanpää, A., Hirvensalo, M., Tammelin, T., Viikari, J., & Raitakari, O. (2014). Tracking of physical activity from early childhood through youth into adulthood. Medicine & Science in Sports & Exercise, 46(5), 955–962. https://doi.org/10.1249/mss.0000000000000181
  • UNESCO (2015). Quality physical education (QPE). Guidelines for policy-makers. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. https://bit.ly/2qkSiaV
  • World Health Organization (2008). School policy framework: Implementation of the WHO global strategy on diet, physical activity and health. WHO Press, World Health Organization. https://bit.ly/2PiwpBs
  • World Health Organization (2018). Promoting physical activity in the education sector. WHO regional