La robótica educativa desde las áreas STEAM en educación infantilUna revisión sistemática de la literatura (2005-2021)

  1. Raposo-Rivas, Manuela 1
  2. García-Fuentes, Olalla 1
  3. Martínez-Figueira, María-Esther
  1. 1 Universidade de Vigo
    info

    Universidade de Vigo

    Vigo, España

    ROR https://ror.org/05rdf8595

Revista:
Prisma Social: revista de investigación social

ISSN: 1989-3469

Ano de publicación: 2022

Título do exemplar: Critical Thinking, Creativity and Computational Thinking in the Digital Society

Número: 38

Páxinas: 94-113

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Prisma Social: revista de investigación social

Resumo

The demand for a more scientifically focused education places educational robotics as an important element for the development of STEAM areas. This work presents a review of the literature, following the parameters of the PRISMA Declaration, with the aim of characterizing the scientific production related to the use of robotics from those STEAM areas in Early Childhood Education. A search was carried out in international databases (WOS, Scopus and Eric) and in the Dialnet bibliographic portal. 276 studies on the subject were identified. After applying the eligibility criteria, 36 studies have been selected. The results show that more than half of the studies (54%) are experimental, developing 89% in the school environment. Only 19.4% of the works develop purely STEAM projects, commercial robotics being the predominant use. There are no evidence of differences in the access and development of skills due to gender. Computational thinking is presented as a necessary skill that can be developed from early levels. The conclusions help generate specific information on the use of educational robotics, allowing the educational community to show the progress of current scientific production in this area.

Referencias bibliográficas

  • Álvarez Herrero, J. F. (2020). Pensamiento computacional en educación infantil, más allá de los robots de suelo. Education in the Knowledge Society (EKS), (21) DOI: 10.14201/eks.22366
  • Álvarez Herrero, J. F. (2021). Diseño y validación de un instrumento para la taxonomía de los robots de suelo en educación infantil. Pixel-Bit: Revista De Medios Y Educación, (60), 59-76. DOI: 10.12795/pixelbit.78475
  • Anderson, A. E., & Meier, J. A. (2016). Second-Graders Beautify for Butterflies. Journal of STEM Arts, Crafts, and Constructions, 1(2), 38-47. Retrieved from https://cutt.ly/PpXyHCR
  • Anwar, S., Bascou, N. A., Menekse, M., & Kardgar, A. (2019). Una revisión sistemática de estudios sobre robótica educativa, Journal of Pre-College Engineering Research Research (J-PEER), 9(2), 19-42. DOI: 10.7771/2157-9288.1223
  • Aranda, M. C., Estrada Roca, A., & Margalef, M. R. (2019). Idoneidad didáctica en educación infantil: Matemáticas con robots blue-bot. Edmetic, 8(2), 150-168. DOI: 10.21071/edmetic.v8i2.11589
  • Barroso, J. M., & Cabero, J. (2013). La utilización del juicio de experto para la evaluación de TIC: el coeficiente de competencia experta. Bordón. Revista de Pedagogía, 65(2), 25-38. DOI: 10.13042/brp.2013.65202
  • Benitti, F. B. V. (2012). Exploring the educational potential of robotics in schools: A systematic review. Computers & Education, 58(3), 978-988.
  • Bers, M. U. (2018). Coding as a playground: Programming and computational thinking in the early childhood classroom. Routledge. DOI: 10.4324/9781315398945
  • Bers, M. U., Flannery, L., Kazakoff, E. R., & Sullivan, A. (2014). Computational thinking and tinkering: Exploration of an early childhood robotics curriculum. Computers and Education, 72, 145-157. DOI: 10.1016/j.compedu.2013.10.020
  • Bizarro, N., Luengo, R., & Carvalho, J. L. (2018). Roamer, un robot en el aula de educación infantil para el desarrollo de nociones espaciales básicas. RISTI: Revista Ibérica De Sistemas E Tecnologias De Informação, (28), 14-28. DOI: 10.17013/risti.28.14–28
  • Bravo, F. Á. S. & Forero, A. G. (2012). La robótica como un recurso para facilitar el aprendizaje y desarrollo de competencias generales. Revista Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 13(2), 120-136.
  • Caballero-González, Y. A., & García-Valcárcel, A. (2019). Fortaleciendo habilidades de pensamiento computacional en educación infantil: Experiencia de aprendizaje mediante interfaces tangible y gráfica. RELATEC: Revista Latinoamericana De Tecnología Educativa, 18 (2), 133-150. DOI: 10.17398/1695-288X.18.2.133
  • Calderón, D., & Núñez, F. (2020). Diseño de una propuesta didáctica basada en la robótica educativa y la realidad aumentada en educación infantil. La tecnología como eje del cambio metodológico (1st ed., pp. 1731-1733) Universidad de Málaga Editorial. Retrieved from https://dialnet.unirioja.es/servlet/extart?codigo=7832937
  • Carlson, D. L., Wehry, S., & McLemore, B. (2016). In Reiska P., Canas A. & Novak J. (Eds.). The teachers’ voice: Using photovoice and concept mapping to evaluate an innovative prekindergarten robotics program. Springer Verlag. DOI: 10.1007/978-3-319-45501-3_19
  • Cherniak, S., Lee, K., Cho, E., & Jung, S. E. (2019). Child-identified problems and their robotic solutions. Journal of Early Childhood Research, 17(4), 347-360. DOI: 10.1177/1476718X19860557
  • Elkin, M., Sullivan, A., & Bers, M. U. (2014). Implementing a robotics curriculum in an early childhood Montessori classroom. Journal of Information Technology Education: Innovations in Practice, 13, 153-169. DOI: 10.28945/2094
  • Ferrada, C., Carrillo-Rosúa, F. J., Díaz-Levicoy, D., & Silva-Díaz, F. (2020). La robótica desde las áreas STEM en Educación Primaria: una revisión sistemática. Education in the Knowledge Society (EKS), 21, 18. DOI: 10.14201/eks.22036
  • García-Fuentes, O. (2021). STEAM na educación infantil a través dos recunchos e da aprendizaxe baseada en retos. Revista Galega De Educación, (80), 16-18. Retrieved from https://dialnet.unirioja.es/servlet/extart?codigo=7975919
  • García-Valcárcel, A. & Caballero-González, Y. (2019). Robótica para desarrollar el pensamiento computacional en Educación Infantil. Robótica para desarrollar el pensamiento computacional en Educación Infantil. Comunicar, 59, 63-72. DOI:10.3916/C59-2019-06
  • Gómez Plasencia, M. (2020). Uso de la robótica en la etapa de educación infantil. Revista De Educación, Innovación Y Formación: REIF, (3), 142-155. Retrieved from https://www.educarm.es/reif/doc/3/reif3_8.pdf
  • González Fernández, M. O., Flores González, Y. A. & Muñoz López, C. (2021). Panorama de la robótica educativa a favor del aprendizaje STEAM. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 18(2), 2301. DOI: 10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2021.v18.i2.2301
  • González González, C. S. (2019). Estrategias para la enseñanza del pensamiento computacional y uso efectivo de tecnologías en educación infantil: Una propuesta inclusiva. Revista Interuniversitaria De Investigación En Tecnología Educativa, (7), 85-97. Retrieved from https://revistas.um.es/riite/article/view/405171
  • González-González, C. S., Guzmán-Franco, M. D., & Infante-Moro, A. (2019). Tangible Technologies for Childhood Education: A Systematic Review. Sustainability, 11(10), 2910. DOI: 10.3390/su11102910
  • Greca, I. (2018). La enseñanza STEAM en la educación primaria. En I.M. Greca & J.A. Meneses (Coords.). Proyectos STEAM para la educación primaria. Fundamentos y aplicaciones prácticas (pp. 19-39). Dextra Ediciones
  • Han, J., Jo, M., Hyun, E., & So, H. (2015). Examining young children’s perception toward augmented reality-infused dramatic play. Educational Technology Research and Development, 63(3), 455-474. DOI: 10.1007/s11423-015-9374-9
  • Higgins, J.P.T.; Thomas, J.; Chandler, J.; Cumpston, M.; Li, T.; Page, M.J.; Welch, V.A. (2019) (eds.). Manual Cochrane para Revisiones Sistemáticas de Intervenciones. 2ª edición. John Wiley & Sons.
  • Jung, S. E. & Lee, K. (2021). A girl’s gendered engagement in designing and building robots. International Journal of Technology and Design Education, DOI: 10.1007/s10798-021-09705-2
  • Jung, S. E., & Won, E. S. (2018). Systematic review of research trends in robotics education for young children. Sustainability, 10(4), 905. DOI: 10.3390/su10040905
  • Levy, S. T., & Mioduser, D. (2008). Does it "want" or "was it programmed to..."? Kindergarten children's explanations of an autonomous robot's adaptive functioning. International Journal of Technology and Design Education, 18(4), 337-359. DOI: 10.1007/s10798-007-9032-6
  • Malmir, M., Forster, D., Youngstrom, K., Morrison, L., & Movellan, J. R. (2013). Home alone: Social robots for digital ethnography of toddler behavior. Paper presented at the Proceedings of the IEEE International Conference on Computer Vision, 762-768. DOI: 10.1109/ICCVW.2013.104
  • Martínez, M. C., & Gómez, M. J. (2018). Programar computadoras en educación infantil. Edutec: Revista Electrónica De Tecnología Educativa, 65, 43-53. DOI: 10.21556/edutec.2018.65.1103
  • Moral, M. C., & Moreno, E. (2021). Robótica, realidad aumentada y TAC como herramientas clave en la metodología CLIL en educación infantil. Márgenes: Revista De Educación De La Universidad De Málaga, 2(2), 116-129. DOI: 10.24310/mgnmar.v2i2.10908
  • Movellan, J. R., Tanaka, F., Fortenberry, B., & Aisaka, K. (2005). The RUBI/QRIO project: Origins, principles, and first steps. Paper presented at the Proceedings of 2005 4th IEEE International Conference on Development and Learning, 80-86. DOI: 10.1109/DEVLRN.2005.1490948
  • Ochoa, L., Valenzuela, A., Estela, D. y Márquez, F. (2018). La indagación como estrategia para la educación STEAM. Organización de Estados Americanos. Retrieved from https://tinyurl.com/y9ptbgsl
  • Page, M., McKenzie, J., Bossuyt, P., Boutron, I., Hoffmann, T., Mulrow, D., Shamseer, L., Tetzlaff, J., Akl, E., Brennan, S., Chou, R., Glanville, J., Grimshaw, J., Hróbjartsson, A., Lalu, M., Li, T., Loder, E., Mayo-Wilson, E., McDonald, S., McGuinness, L., Stewart, L., Thomas, J., Tricco, A., Welch, V., Whiting, P. y Moher, D. (2020) Declaración PRISMA 2020: una guía actualizada para la publicación de revisiones sistemáticas, Revista Española de Cardiología, 74, (790-799) DOI: 10.1016/j.recesp.2021.06.016.
  • Papadakis, S. (2020). Robots and robotics kits for early childhood and first school age. International Journal of Interactive Mobile Technologies, 14(18), 34-56. DOI: 10.3991/ijim.v14i18.16631
  • Pinto, M. (2019). Programación y robótica en educación infantil: Estudio multi caso en Portugal. Prisma Social: Revista De Investigación Social, (25), 248-276. Retrieved from https://revistaprismasocial.es/article/view/2733
  • Presedo, M.C., Velo, G., Martín, J. Á, & Rei, M. (2017). Os escornabots no CPI castro baxoi: Unha experiencia coa robótica na biblioteca e nas aulas. Eduga: Revista Galega do Ensino, 73. Retrieved from https://bit.ly/3vRR6JT
  • Recio Caride, S. (2019). Experiencias robóticas en infantil. Revista Interuniversitaria De Investigación En Tecnología Educativa, 7, 73-84. DOI: 10.6018/riite.399641
  • Romero Tena, R., & Romero González, A. (2020). Aprendizaje con robótica del patrón AB en niños de 3 años. Edutec: Revista Electrónica De Tecnología Educativa, 72, 54-67. DOI: 10.21556/edutec.2020.72.1579
  • Ruiz, F., Zapatera, A., Montes, N., y Rosillo, N. (2019). Proyectos STEAM con LEGO Mindstorms para educación primaria en España. (Conferencia), International Conference on Innovation, Documentation and Education. Editorial Universitat Politècnica de València. DOI: 10.4995/INN2018.2018.8836
  • Sánchez, M. E., Cózar Gutiérrez, R., & González-Calero Somoza, J. A. (2019). Robótica en la enseñanza de conocimiento e interacción con el entorno. una investigación formativa en educación infantil. RIFOP : Revista Interuniversitaria De Formación Del Profesorado: Continuación De La Antigua Revista De Escuelas Normales, 33(94), 11-28. Retrieved from https://bit.ly/3OEs49P
  • Santos, M., & Osório, A. J. M. (2019). Aprender a programar en educación infantil: Análisis con la escala de participación. Pixel-Bit: Revista De Medios Y Educación, (55), 133-156. DOI: 10.12795/pixelbit.2019.i55.08
  • Strauss, A. & Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa: técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Universidad de Antioquia.
  • Sullivan, A., & Bers, M. U. (2016). Robotics in the early childhood classroom: Learning outcomes from an 8-week robotics curriculum in pre-kindergarten through second grade. International Journal of Technology and Design Education, 26(1), 3-20. DOI: 10.1007/s10798-015-9304-5
  • Sullivan, A., & Bers, M. U. (2018). Dancing robots: Integrating art, music, and robotics in singapore’s early childhood centers. International Journal of Technology and Design Education, 28(2), 325-346. DOI: 10.1007/s10798-017-9397-0
  • Sullivan, A., & Bers, M. U. (2019). Investigating the use of robotics to increase girls’ interest in engineering during early elementary school. International Journal of Technology and Design Education, 29(5), 1033-1051. DOI: 10.1007/s10798-018-9483-y
  • Tanaka, F., Cicourel, A., & Movellan, J. R. (2007). Socialization between toddlers and robots at an early childhood education center. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 104(46), 17954-17958. DOI: 10.1073/pnas.0707769104
  • Terroba Acha, M., Ribera Puchades, J. M., & Lapresa Ajamil, D. (2020). Pensamiento computacional en la resolución de problemas contextualizados en un cuento en educación infantil. Edma 0-6: Educación Matemática En La Infancia, 9(2), 73-92. Retrieved from https://bit.ly/3MF5KuG
  • Terroba, M., Ribera Puchades, J. M., Lapresa Ajamil, D., & Anguera Argilaga, M. T. (2021). Análisis observacional del desarrollo del pensamiento computacional en educación infantil-3 años mediante una propuesta de resolución de problemas con un robot de suelo de direccionalidad programada. RED: Revista De Educación a Distancia, 21(68). DOI: 10.6018/red.480411
  • Tolksdorf, N. F., Crawshaw, C. E., & Rohlfing, K. J. (2021). Comparing the effects of a different social partner (social robot vs. human) on children's social referencing in interaction. Frontiers in Education, 5, DOI: 10.3389/feduc.2020.569615
  • Tolksdorf, N. F., Siebert, S., Zorn, I., Horwath, I., & Rohlfing, K. J. (2021). Ethical considerations of applying robots in kindergarten settings: Towards an approach from a macroperspective. International Journal of Social Robotics, 13(2), 129-140. DOI: 10.1007/s12369-020-00622-3
  • Tsurusaki, B., Tzou, C., Conner, L., y Guthrie, M. (2017). 5th - 7th Grade Girls’ Conceptions of Creativity: Implications for STEAM Education. Creative Education, 8(2), 255-271. DOI: 10.4236/ce.2017.82020
  • Van Dijk, T., A. (2003). Critical discourse analysis. En D. Schiffrin, D. Tannen y HE Hamilton (Eds.), The handbook of discourse anaysis (págs. 352-371). Blackwell Publishing.
  • Xia, L. & Zhong, B. (2018). A systematic review on teaching and learning robotics content knowledge in K-12. Computers & Education. 127(2), 267-282.
  • Yakman, G. (2008). STEAM Education: an overiew of creating a model of integrative education. En M.J. DE Vries (Ed.). PATT-17 and PATT-19 Proceedings (pp. 335-358). Reston, V.A: ITTEA. Retrieved from https://cutt.ly/Lgj7edP
  • Yakman, G., y Lee, H. (2012). Exploring the Exemplary Education in the U.S. as a Practical Educational Framework for Korea. Journal of Korea Association Science Education, 32(6), 1072-1086. Retrieved from https://cutt.ly/ugf65v0
  • Yang, K., Liu, X., & Chen, G. (2020). The influence of robots on students? computational thinking: A literature review. International Journal of Information and Education Technology, 10(8), 627-631. DOI: 10.18178/ijiet.2020.10.8.1435
  • Zviel-Girshin, R., Luria, A., & Shaham, C. (2020). Robotics as a tool to enhance technological thinking in early childhood. Journal of Science Education and Technology, 29(2), 294-302. DOI: 10.1007/s10956-020-09815-x