Paridad y pandemia en la academiaUn estudio de caso de las investigadoras de la Universidad de Vigo, España

  1. Vázquez Silva, Iria 1
  2. Gómez Suárez, Águeda 1
  1. 1 Universidade de Vigo
    info

    Universidade de Vigo

    Vigo, España

    ROR https://ror.org/05rdf8595

Journal:
Cuestiones de género: de la igualdad y la diferencia

ISSN: 1699-597X

Year of publication: 2022

Issue Title: Cuestiones de género en física, ingeniería y tecnología

Issue: 17

Pages: 192-208

Type: Article

DOI: 10.18002/CG.I17.7203 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Cuestiones de género: de la igualdad y la diferencia

Abstract

This article aims to examine how the covid-19 pandemic has impacted the existing gender gap in academia in the scientific-technological field. To examine this gap, a survey and several interviews were conducted with teaching and research staff at the University of Vigo. Furthermore, we collect secondary data from international journals and publishers. All the results collected indicate that confinement has increased or maintained scientific production, while women have lagged behind in both scenarios, with the consequent widening of the gender wage gap in the medium term. This research concludes that this pandemic crisis situation has aggravated inequalities between men and women.

Bibliographic References

  • Alvarado, Nataly (2021): Brecha salarial de género. Unidad de Igualdad. Vigo: Universidad de Vigo (inédito).
  • Álvarez, María; Vázquez, Iria; Armada, Carmen y Álvarez, Xabier (2015): Informe análise das traxectorias profesionais das mulleres na Universidade de Vigo. Vigo: Universidade de Vigo. Disponible en: https://www.uvigo.gal/opencms/export/sites/uvigo/sites/default/uvigo/DOCUMENTOS/igualdade/ANL_INFORME_TRAXECTORIAS_PROFESIONAIS_completo_ITCBaskerville.pdf [05/10/2016].
  • Beauvoir, Simone de (2017): El segundo sexo. Valencia: Cátedra Colección Feminismos.
  • Castro, Teresa; Martín, Teresa; Cordero, Julia y Seiz, Marta (2018): “El desafío de la baja fecundidad en España”. En: Agustín Blanco; Antonio Manuel Chueca, José Antonio López-Ruiz y Sebastián Mora (coords.): Informe España 2018, Salamanca: Universidad de Comillas, pp. 165-232.
  • Cech, Erin A. y Blair-Loy, Mary (2019): “The changing career trajectories of new parents in STEM, Proceedings of the National Academy of Sciences of de United States of America”. En: PNAS, vol. 11610, pp. 4182-4187. Disponible en: https://doi.org/10.1073/pnas.1810862116 [05/10/2016].
  • Díaz, Capitolina; Jabbaz, Marcela y Samper, Teresa (2017): Estudio sobre brecha salarial de género en la Universitat de Valencia. Valencia: Unitat d’Igualtat, Institut Universitari d´Estudis de la dona, Universitat de València.
  • Durán, María Ángeles (2000): La contribución del trabajo no remunerado a la economía española. Madrid: Instituto de la Mujer.
  • Else, Holly (2019): “Nearly half of US female scientists leave full-time science after first child”. En: Nature News, vol. 36. Disponible en: https://doi.org/10.1038/d41586-019-00611-1 [05/10/2016].
  • Esping-Andersen, Gosta. (coord.) (2013): “El déficit de natalidad en Europa. La singularidad del caso español”. En: Colección Estudios Sociales, nº. 36, Barcelona: Fundación La Caixa.
  • Europa Press (2020): “ONU Mujeres avisa del “desproporcionado” papel de las mujeres en la pandemia de coronavirus”. En: Europa Press, 18 de marzo. Disponible en: https://www.europapress.es/internacional/noticia-onu-mujeres-avisa-desproporcionado-papel-mujeres-pandemia-coronavirus-20200318105654.html [18/03/2020].
  • Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología. FECYT (2019): Ranking de revistas científicas españolas con sello de calidad FECYT. Madrid: Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología FECYT.
  • Huang, Junming; Gates, Alexander J.; Sinatra, Roberta y Barabási, Albert-László (2020): “Historical comparison of gender inequality in scientific careers across countries and disciplines, Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, En: PNAS vol. 1179, pp. 4609-4616.
  • Hunter, Laura y Leahey, Erin (2010): “Parenting and research productivity: New evidence and methods”. En: Social Studies of Science, vol. 403, pp. 433-451. Disponible en: https://doi.org/10.1177/0306312709358472 [05/10/2016].
  • King, Molly, M. y Frederickson, Megan (2020): “The Pandemic Penalty: The gendered effects of Covid-19 on scientific productivity”. En: SocArXiv, 12 de septiembre. Disponible en: https://doi.org/10.31235/osf.io/8hp7m [13/09/2020].
  • Instituto de la Mujer (2015): La Perspectiva de Género en las Iniciativas de Responsabilidad Social: La Responsabilidad Social de Género. Madrid: Instituto de la Mujer. Disponible en: https://www.inmujeres.gob.es/areasTematicas/estudios/serieEstudios/docs/118LaPerspectivadeGenero.pdf [08/06/2022].
  • Instituto de la Mujer (2020): La perspectiva de género, esencial en la respuesta a la COVID-19. Madrid: Instituto de la Mujer. Disponible en: http://www.inmujer.gob.es/diseno/novedades/IMPACTO_DE_GENERO_DEL_COVID_19_uv.pdf [10/12/2020].
  • Instituto Nacional de Estadística. INE. (2011): Encuesta de empleo del tiempo 2009-2010. Madrid: INE.
  • Instituto Nacional de Estadística. INE. (2014): Salario anual medio, mediano y modal. Salario por hora. Brecha salarial de género no ajustada en salarios por hora. Madrid: INE.
  • Instituto Nacional de Estadística. INE. (2018): Encuesta de fecundidad. Madrid: INE.
  • Kitchener, Caroline (2020): “Las mujeres académicas parecen presentar menos trabajos durante el coronavirus”. En: The Lily, 5 de mayo. Disponible en: https://www.thelily.com/women-academics-seem-to-be-submitting-fewer-papers-during-coronavirus-never-seen-anything-like-it-says-one-editor/ [05/05/2020].
  • Kyvik, Svein y Teigen, Mary (1996): “Child care, research collaboration, and gender differences in scientific productivity”. En: Science, Technology & Human Values, vol. 211, pp. 54-71.
  • Ledin, Anna; Bornmann, Lutz; Gannon, Frank y Wallon, Gerlind (2007): “A persistent problem: Traditional gender roles hold back female scientists”. En: EMBO reports, vol. 811, pp. 982-987.
  • Mason, Mary Ann; Wolfinger, Nicholas H. y Goulden, Marc (2013): Do babies matter?: Gender and family in the ivory tower. USA: Rutgers University Press.
  • Meraviglia, Alejandro (2019): “Las mujeres con estudios superiores tienen menos hijos, salvo en País Vasco y Navarra”. En: Cinco Días, 27 de noviembre. Disponible en: https://cincodias.elpais.com/cincodias/2019/11/26/economia/1574773173_652358.html [18/07/2020].
  • Minello, Alessandra (2020): “The pandemic and the female academic. I'm curious what lockdown will reveal about the 'maternal wall' that can block faculty”. En: Nature. Disponible en: https://www.nature.com/articles/d41586-020-01135-9 [06/07/2020].
  • Rossiter, Margaret W. (1993): “The Matthew Matilda Effect in Science”. En: Social Studies of Science, vol. 23, pp. 325-341.
  • Squazzoni, Flaminio et al. (2021): “Gender gap in journal submissions and peer review during the first wave of the COVID-19 pandemic. A study on 2329 Elsevier journals”. En: PLoS ONE, vol. 16, nº. 10, pp.1-17.
  • SUPERA-UCM (2021): Resultados del estudio sobre condiciones de trabajo, uso del tiempo y desempeño académico durante la crisis de la Covid-19 en el personal docente e investigador de la UCM. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
  • SUPERA-Universidad de Coimbra (2021): Condições de trabalho, perceções sobre o uso do tempo e desempenho académico na crise da Covid-19. Coimbra: Universidade de Coimbra.
  • Unidad de Mujer y Ciencia, UMyC (2020): Género y ciencia frente al coronavirus. Madrid: Secretaría General Técnica del Ministerio de Ciencia e Innovación.
  • Unidad de Mujer y Ciencia, UMyC (2021): Estudio sobre la situación de las jóvenes investigadoras en España. Ministerio de Ciencia e Innovación. Madrid: Secretaría General Técnica del Ministerio de Ciencia e Innovación.
  • Unidad de Igualdad, Universidade de Vigo (2020): Violencia estructural contra las mujeres. Género e investigación científica en la Universidade de Vigo en tiempos de la covid-19. Vigo: Universidad de Vigo.
  • Viglione, Giuliana (2020): “Are women publishing less during the pandemic? Here›s what the data say”. En: Nature, vol. 581, nº. 7809, pp. 365-367.
  • Vincent-Lamarre; Philippe, Sugimoto, Cassidy R. y Larivière, Vincent (2020): “The decline of womens research production during the coronavirus pandemic”. En: Nature Index, 19 de mayo. Disponible en: https://www.natureindex.com/news-blog/decline-women-scientist-research-publishing-production-coronavirus-pandemic [05/04/2021].
  • Wenneras, Christine y Wold, Agnes (1997): “Nepotism and sexism in peer-review. Women, sience and technology: A reader in feminist science studies”. En: Nature, vol. 22, nº. 387, 6631, pp. 341-343.
  • Zsuzsa, Blaskó; Papadimitriou, Eleni y Manca, Anna Rita (2020): How will the COVID-19 crisis affect existing gender divides in Europe?. Luxemburgo: Publications Office of the European Union.