La difusión de valores corporativos a través de la estructura de contenidos en RTVE Play y Atresplayer

  1. Rodríguez-Martelo, Talia 1
  2. Maroto González, Isaac 2
  1. 1 Universidade de Vigo
    info

    Universidade de Vigo

    Vigo, España

    ROR https://ror.org/05rdf8595

  2. 2 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Journal:
adComunica: revista científica de estrategias, tendencias e innovación en comunicación

ISSN: 2174-0992

Year of publication: 2022

Issue Title: Nuevas narrativas y formatos en comunicación

Issue: 24

Pages: 155-176

Type: Article

DOI: 10.6035/ADCOMUNICA.6661 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: adComunica: revista científica de estrategias, tendencias e innovación en comunicación

Abstract

Corporate identity in television as a way of transmitting the values represented by a given channel is configured through different communicative elements that build this image. The constant evolution of the media system promoted by the Internet, digital environments and VOD platforms implies a transformation of the communicative strategy of television corporate identity. This research carries out an exploratory and descriptive analysis to determine whether the organisation of content on the television platforms of Atresmedia and RTVE, Atresplayer and RTVE Play respectively, disseminate the values with which the media corporations identify and wish to transmit to their audience. Using a methodology based on content analysis, the sections and subsections of the platforms have been mapped and their contents and categorisation have been qualitatively analysed in order to establish a relationship between these structures and the values with which each corporation represents itself. The results suggest that the organisation of content reflects the structural nature of each television station. The public television platform focuses on offering generalist and pluralistic content that addresses the social values that are part of its identity. On the other hand, Atremesdia’s platform reflects an interest in promoting its own content, seeking a promotional scope in the organisation of content, with hardly any relation to the values it represents.

Bibliographic References

  • Alcolea Díaz, Gema (2017). Convergencia del audiovisual e Internet: el modelo webcasting en Atresmedia. En: González Alba, José Antonio (Ed.), Tendencias e innovación en la empresa periodística. Sevilla: Egregius
  • Alcolea-Díaz, Gema; Marín-Lladó, Carles y Cervi, Laura (2022). Expansion of the core business of traditional media companies in Spain through SVOD services. Communication & Society, Vol.35, nº1. Pamplona: Universidad de Navarra, 163-175 DOI: https://doi.org/10.15581/003.35.1.163-175
  • Atresmedia Corporación (2020). El propósito corporativo de Atresmedia y su visión, misión y valores. Consultado el 2 de junio de 2022 en https://www.atresmediacorporacion.com/responsabilidad-corporativa/enfoque/mision-vision-valores-grupo-antena_2012050458932d720cf2c31a5c6a2be5.html
  • Bonini Baldini, Tiziano; Túñez-López, Miguel y Barrientos Báez, Almudena (2021). Public Service Media in the Age of Platformization of Culture and Society. En: Túñez-López, Miguel; Campos Freire, Francisco and Rodríguez Castro, Marta (eds.). The Values of Public Service Media in the Internet Society. Cham: Palgrave Macmillan.
  • Campos-Freire, Francisco; Viñarás-Abad, Mónica y Paniagua-Rojano, Francisco Javier (2018). La comunicación del valor social público de las corporaciones. En: Prisma Social, nº22. Madrid: Fundación para la Investigación Social Avanzada, 1-6.
  • Campos-Freire, Francisco; Soengas-Pérez, Xosé and Rodríguez-Castro, Marta (2018). Indicadores de evaluación de los servicios informativos de la radiotelevisión pública. En: El Profesional De La Información, Vol.27, nº2. Barcelona: EPI, 267-277. DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2018.mar.05
  • Capriotti, Paul (1999). Planificación estratégica de la imagen corporativa. Barcelona: Ariel
  • Cardona, Pablo y Rey, Carlos (2009). El liderazgo centrado en la misión. En: Harvard Deusto business review, nº180. Barcelona: Deusto: 46-56.
  • Chaves, Norberto (2005). La imagen corporativa: teoría y práctica de la identificación institucional. España: Gustavo Gili.
  • Compromiso Atresmedia (2022a). Ponle Freno. Consultado el 20 de mayo de 2022 en https://compromiso.atresmedia.com/ponlefreno/
  • Compromiso Atresmedia (2022b). Constantes y vitales. Consultado el 20 de mayo de 2022 en https://www.lasexta.com/constantes-vitales/
  • Costa, Joan (2001) Imagen corporativa en el siglo XXI. Buenos Aires: La Crujia Ediciones.
  • EBU (2014). Public Service Values. Editorial Principles and Guidelines. Disponible en: https://www.ebu.ch/about/public-service-media Fecha de acceso: 25 de mayo de 2022.
  • Ellis, John (2000): Scheduling: the last creative act in televisión? En: Media Culture and Society, Vol.22, nº1. Londres: SAGE, 25-38
  • Fernández-Lores, Susana; Martínez-Navarro, Gema y Gavilán, Diana (2020). Factores de éxito en las webs de contenidos audiovisuales. Análisis cualitativo comparado. En: El profesional de la información, Vol.29, nº6. DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2020.nov.39
  • García-Matilla, Agustín (2021). De la televisión totem a la metatelevisión ubicua: una nueva visión educomunicativa de un servicio público imprescindible. En: Aguaded, Ignacio y Pçerez Rodríguez, María Amor (eds.) Educomunicación y empoderamiento en el nuevo mundo post-COVID. Valencia: Tirant Humanidades.
  • García-Santamaría, José Vicente (2013). Televisión y concentración en España: el duopolio de Mediaset y Atresmedia. En: Palabra Clave, Vol.16, nº2. Bogotá_ Universidad de la Sabana, 366-397.
  • González Oñate, Cristina (2007). Nuevas estrategias de televisión. El desafío digital: identidad, marca y continuidad televisiva. Madrid: Ediciones de las Ciencias Sociales SA.
  • Izquierdo Castillo, Jessica (2016). Teoría de programación de radio y televisión. Castelló de la Plana: Publicacions de la Universitat Jaume I. DOI: http://dx.doi.org/10.6035/Sapientia116
  • Lichtenstein, Dennis; Herbers, Martin R. and Bause, Halina (2021). Journalistic YouTubers and Their Role Orientations, Strategies, and Professionalization Tendencies. In: Journalism Studies, Vol.22, nº9. Londres: Routledge, 1103-1122.
  • López Lita, Rafael y González Oñate, Cristina (2008). Estrategia de intangibles en el medio televisivo. En: Pensar la Publicidad, Vol.II, nº2. Madrid: Universidad Complutense de Madrid, 159-170
  • Maroto González, Isaac y Rodríguez-Martelo, Talia (2018). Estrategias de desarrollo de la televisión pública española: el caso de la plataforma Playz. En: III Simposio Internacional sobre gestión de la comunicación, Xescom 2018, A Coruña: España, 22 y 23 de marzo, 662 - 676.
  • Mateos-Pérez, Javier y Paz Rebollo, María Antonia (2018). De la vieja a la nueva televisión en España: 1990-1994. En: Montero Díaz, Julio (coord.), Una televisión con dos cadenas: la programación en España (1956-1990). Madrid: Cátedra.
  • Medina, Mercedes y Ojer, Teresa (2011). La transformación de las televisiones públicas en servicios digitales en la BBC y RTVE. En: Comunicar, Vol.18, nº36. Huelva: Grupo Comunicar, 87-94.
  • Mut Camacho, Margarita y Breva Franch, Eva (2003). De la identidad corporativa a la identidad visual corporativa, un camino necesario. En: Jornades de Foment de la Investigaçió. Castellón de la Plana: Universitat Jaume I, 1-8.
  • Neira, Elena (2016). La otra pantalla: redes sociales, móviles y la nueva televisión. Barcelona: UOC.
  • Palacio, Manuel (2020). Historia de la televisión en España. Barcelona: Gedisa.
  • Rivera, Olga (1991). Los conceptos de: misión, visión y propósito estratégico. Bilbao: Universidad de Deusto.
  • Rodríguez-Castro, Marta; López-Cepeda, Ana María y Soengas-Pérez, Xosé. (2022). La televisión educativa en España: la oferta de Atresmedia, Mediaset y RTVE. En: RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, Vol.25, nº1. Madrid: UNED, 203-221. DOI: https://doi.org/10.5944/ried.25.1.30952
  • RTVE (2022). Corporación multimedia. Consultado el 29 de mayo de 2022 en https://www.rtve.es/corporacion/
  • Statista (2022). Cuota de pantalla de los principales canales nacionales de televisión en España en 2021, por grupo de edad. Consultado el 6 de julio de 2022 en https://es.statista.com/estadisticas/480606/cuota-de-pantalla-de-los-principales-canales-de-television-en-espana-por-edad/
  • Túñez López, Miguel (2012). La gestión de la comunicación en las organizaciones. Salamanca: Ed. Comunicación social.
  • Túñez-López, Miguel y Costa-Sánchez, Carmen (2017). Corporate online networks and channels: Communication strategies of main European public broadcasters. En: 2017 12th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI): 1-6, DOI: 10.23919/CISTI.2017.7976037
  • Túñez-López, Miguel, Campos-Freire, Francisco, y Rodríguez-Castro, Marta (Eds.). (2021). The Values of Public Service Media in the Internet Society. Cham: Palgrave Macmillan.
  • Uman, Ignacio (2018). El efecto Netflix: cómo los sistemas de recomendación transforman las prácticas de consumo cultural y la industria de contenidos. En: Cuadernos de comunicólogos, Vol.6. 27-43.
  • Varona, David (2014) El Botón Rojo de RTVE: una experiencia de implantación de HbbTV en España. Doxa Comunicación: revista interdisciplinar de estudios de comunicación y ciencias sociales, nº19. Madrid: CEU, 155-176
  • Vertele! (2020). Atresplayer Premium duplica los suscriptores de Mitele Plus, que retrocede sin LaLiga. Consultado el 1 de junio de 2022 en https://vertele.eldiario.es/noticias/atresplayer-premium-mitele-plus-atresmedia-mediaset-suscriptores-veneno-sola-solo_1_7408131.html