Los influencers y las relaciones públicas en la industria deportivaanálisis de los deportistas españoles en Instagram
-
1
Universidade de Vigo
info
ISSN: 1852-2300
Ano de publicación: 2022
Volume: 26
Número: 2
Páxinas: 19-33
Tipo: Artigo
Outras publicacións en: Redmarka: revista académica de marketing aplicado
Resumo
Social media has changed the relationship between sports and public relations. The classic role of the brand prescriber has evolved, giving way in the online world to the figure of the influencer. This article examines the research in this area to find out whether the role of athletes as brand collaborators on social media has begun to receive attention from an academic point of view. A content analysis was carried out focusing on the Instagram posts of the 20 Spanish athletes with the highest number of followers. The results show a clear evolution in the impact and communication style of athletes as brand prescribers. The conclusions presented may be of interest both to public relations professionals and for future research.
Referencias bibliográficas
- Abuín-Penas, J., Martínez-Patiño, M.J., y Míguez-González, M.I. (2019). Spanish Winter Olympic athlete’s communication on Instagram. Journal of Human Sport and Exercise, 14(4), 780-791. https://doi.org/10.14198/jhse.2019.14.Proc4.40
- Abuín-Penas, J., Míguez-González, M.I., y Martínez-Patiño, M.J. (2020). Instagram como herramienta de relaciones públicas para los deportistas de élite españoles. Revista Internacional de Relaciones Públicas, 10(19), 91-110.
- Bakker, D. (2018). Conceptualizing Influencer Marketing. Journal of Emerging Trends in Marketing and Management, 1(18), 79-87
- Borchers, N. S., and Enke, N. (2021). Managing strategic influencer communication: A systematic overview on emerging planning, organization, and controlling routines. Public Relations Review, 47(3). https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2021.102041
- Brandme (2021). ¿Cómo calcular el engagement rate de los influencers? https://brandme.la/blog/como-calcular-el-engagement-rate-de-los-influencers/
- Campbell, C., and Rapp Farrell, J. (2020). More than meets the eye: The functional components underlying influencer marketing. Business Horizons, 63(4), 469-479
- Cano-Tenorio, R., y Paniagua-Rojano, F. J. (2017). El uso de Twitter por parte de los futbolistas profesionales: contenidos y relaciones con los públicos. Revista Internacional de Relaciones Públicas, 7(13), 101-122.
- Castelló Martínez, A., y Del Pino Romero, C. (2019). La comunicación publicitaria con Influencers. Redmarka, Revista de Marketing Aplicado, 01(014), 21-50. https://doi.org/10.17979/redma.2015.01.014.4880
- Castillo-Esparcia, A, Fernández-Torres, M. J., y Castillero-Ostío, E. (2016). Fútbol y redes sociales. Análisis de la gestión de Relaciones Públicas 2.0 por los clubes de fútbol. Estudios sobre el mensaje periodístico, 22(1), 239-254. https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2016.v22.n1.52592
- CrowdTangle Team (2022). CrowdTangle. https://help.crowdtangle.com/en/articles/4201940-about-us
- Cyberclick (2021). ¿Cuál es un buen ratio de engagement en redes sociales? https://www.cyberclick.es/numerical-blog/cual-es-un-buen-ratio-de-engagement-en-redes-sociales
- Hu, H., Wang, L., Jiang, L., and Yang, W. (2019). Strong Ties versus Weak Ties in Word-of-Mouth Marketing. BRQ Business Research Quarterly, 22(4), 245–256. https://doi.org/10.1016/j.brq.2018.10.004
- Marín Dueñas, P. P., Serrano Domínguez, C., y Galiano Coronil, A. (2020). El influencer marketing y el proceso de compra en los estudiantes universitarios. En S. Liberal Ormaechea y L. Mañas Viniegra (Eds.). Las redes sociales como herramienta de comunicación persuasiva (91-106). McGraw-Hill.
- Mosseri, A. (2021). Más detalles sobre cómo funciona Instagram. https://about.instagram.com/es-la/blog/announcements/shedding-more-light-on-how-instagram-works
- Myprotein (2021, noviembre). ¿Qué deportistas españoles podrían ganar más en Instagram? https://www.myprotein.es/thezone/estilo/deportistas-espanoles-instagram/
- Navarro, C., Moreno, Á., Molleda, J., Khalil, N., and Verhoeven, P. (2020). The challenge of new gatekeepers for public relations. A comparative analysis of the role of social media influencers for European and Latin American professionals. Public Relations Review, 46(2). https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2020.101881
- Sharifzadeh, Z., Brison, N. T., and Bennet, G. (2021). Personal branding on Instagram: an examination of Iranian professional athletes. Sport, Business and Management: An International Journal, 11(5), 556-574. https://doi.org/10.1108/SBM-01-2021-0007
- Su, Y., Baker, B.J., Doyle, J.P., and Yan, M. (2020). Fan Engagement in 15 Seconds: Athletes’ Relationship Marketing During a Pandemic via TikTok. International Journal of Sport Communication, 13(3), 436-446. https://doi.org/10.1123/ijsc.2020-0238
- Tenorio, R. C., y Rojano, F. J. P. (2017). El uso de Twitter por parte de los futbolistas profesionales: contenidos y relaciones con los públicos. Revista Internacional de Relaciones Públicas, 7(13), 101-122.
- Villena, E. (2018). El influencer de moda como sujeto de relaciones públicas: recursos y herramientas. Redmarka, Revista de Marketing Aplicado, 01(022), 115-128. https://doi.org/10.17979/redma.2018.01.022.4938
- We Are Social y Hootsuite (2022). Digital Report España 2022. https://wearesocial.com/es/blog/2022/02/digital-report-espana-2022-nueve-de-cada-diez-espanoles-usan-las-redes-sociales-y-pasan-cerca-de-dos-horas-al-dia-en-ellas/
- We Are Social y Hootsuite (2022b). Digital 2022. https://wearesocial.com/es/blog/2022/01/digital-2022