Educational Re-engagement Programs and Measures in the Region of MurciaAn approach to their understanding

  1. Abraham Bernárdez-Gómez 1
  2. Eva María González Barea 1
  3. María Jesús Rodríguez Entrena 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Journal:
RISE

ISSN: 2014-3575

Year of publication: 2021

Volume: 10

Issue: 3

Pages: 246-270

Type: Article

More publications in: RISE

Abstract

In the present text, the different re-engagement programs existing in the Region of Murcia (Spain), which aim to cater to the needs of those students who have dropped out of education are analyzed. It has been carried out following a bibliographic review of the regulation by means of a qualitative methodology. A process of analysis of the content of the legal texts regulating each of the programs assessed has been carried out. Regarding the main results of the study, it is worth highlighting that there are a variety of programs and measures that are progressively interconnected so as to address school failure and disengagement. Some of those programs have more preventive character, other, a more reactive one: while some programs are aimed at retaining students within the educational system, others, intend to redirect them towards training programs outside their usual schools, or rather direct them towards training aimed at labor integration. From a legal framework, tend to homogenize the collective of students they are targeting, however, these students are characterized by a great diversity in their educational and social background, where many of the difficulties they reveal are originated.

Bibliographic References

  • Alarcon, A., Munera, L. & Montes, A. (2017). La teoría fundamentada en el marco de la investigación educativa. Saber, ciencia y libertad, 12 (1), 236-245. Doi: https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2017v12n1.1475
  • Alba, B. G., González, P. C., & Flores, J. I. R. (2020). Experiencia escolar, diversidad y ciudadanía justa: Un estudio biográfico-narrativo. Revista internacional de educación para la justicia social (RIEJS), 9(1), 41-58. Doi: https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.1.002
  • Almerich, G.; Suárez-Rodríguez, J.; Díaz-García, I. & Orellana, N. (2020). Estructura de las competencias del siglo XXI en alumnado del ámbito educativo. Factores personales influyentes. Educación XX1, 23 (1), 45-74. Doi: https://doi.org/10.5944/educXX1.23853
  • Bahdon, M. A. (2020). La situación de los inmigrantes y el mundo laboral. Lex social: revista de los derechos sociales, 10(1), 406-427. Retrieved from: https://www.upo.es/revistas/index.php/lex_social/article/view/4551
  • Bernárdez-Gómez, A. & González, M. T. (2019). Elementos y aspectos del centro escolar y su relación con la desafección de los estudiantes. Revista de Investigación en Educación, nº 17(1), 5-19. Retrieved from: https://reined.webs.uvigo.es/index.php/reined/article/view/375
  • Bernárdez-Gómez, A. & Bemonte, M. L. (2020). Abordagem para escolas de segunda chance, uma forma de reintegração formativa. Caribeña de ciencia sociales. Retrieved from: https://www.eumed.net/rev/caribe/2020/11/escolas-segunda-chance.html
  • Bisquerra, R. (2016). Metodología de la investigación educativa. La Muralla
  • Cea D´Ancona, M. A. (1996) Metodología Cuantitativa. Estrategias y técnicas de investigación social. Síntesis.
  • Clycq, N., Nouwen, W., Van Caudenberg, R., Orozco, M., Van Praag, L. & Timmerman, C. (2017). Theoretical and methodological considerations when studying early school leaving in Europe. CeMIS, University of Antwerp. Doi: https://doi.org/10.4324/9781315170404
  • De Prada Vicente, M. D. (2002). Diversidad y diversificación en la educación Secundaria obligatoria: tendencias actuales en Europa. Revista de Educación. 329, 39-65. Retrieved from: http://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:7ce07690-1e50-41db-baca-68e0b68fc91c/re3290311165-pdf.pdf
  • Escudero, J. M. (2013). Respuestas escolares al riesgo de exclusión: un modelo de análisis. En J. M. Escudero (Coord.). Estudiantes en riesgo, centros escolares de riesgo: respuestas educativas al alumnado en situaciones de vulnerabilidad. Diego Marín.
  • Escudero, J. M., & Rodríguez Entrena, M. J. (2011). Afinar la comprensión y movilizar políticas consecuentes para afrontar el abandono escolar temprano. Avances en supervisión educativa: Revista de la Asociación de Inspectores de Educación de España, (14). Retrieved from: https://avances.adide.org/index.php/ase/article/view/466
  • Fernández, C., Cortés, C., Faraco, J. & Marchena, J. (2016). Al borde del precipicio: las Escuelas de Segunda Oportunidad, promotoras de inserción social y educativa. IJERI: International journal of Educational Research and Innovation, (6), 95-109. Retrieved from: https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/1848
  • Fernandez-Macias, E., Anton, J.-I., Brana, F.-J., & De Bustillo, R. M. (2013). Early School-Leaving in Spain: Evolution, Intensity and Determinants. European Journal of Education, 48(1), 150-164. Retrieved from: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/ejed.12000
  • Fortin, L., Marcotte, D., Diallo, T., Potvin, P., & Royer, E. (2013). A multidimensional model of school dropout from an 8-year longitudinal study in a general high school population. European Journal of Psychology of Education, 28(2), 563-583. Retrieved from: https://www.jstor.org/stable/23421910
  • Franco, Y. A., & Morillo, J. P. (2016). Glasser y Strauss: Construyendo una teoría sobre apropiación de la gaita zuliana. Revista de ciencias sociales, 22(4), 115-129. Retrieved from: https://www.redalyc.org/pdf/280/28056724008.pdf
  • García Garrido, J. L. (2002). La nueva ley de calidad: reflexiones en la perspectiva internacional. Revista de Educación. 329, 23-37. Retrieved from: http://www.educacionyfp.gob.es/revista-de-educacion/numeros-revista-educacion/numeros-anteriores/2002/re329/re329-02.html
  • González, Mª. T. (2017). Desenganche y abandono escolar, y medidas de re-enganche: algunas consideraciones. Profesorado, Revista de currículum y formación del profesorado, 21 (4), 17-37. Retrieved from: https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/62492
  • González, Mª. T. (coord.) (2015). La vulnerabilidad escolar y los Programas de Cualificación Profesional Inicial. Apuntes para la Formación Profesional Básica. Wolters Kluwer.
  • Jurado, P. y Tejada, J. (2019). Disrupción y fracaso escolar. Un estudio en el contexto de la Educación Secundaria Obligatoria en Cataluña. Estudios sobre educación, (36), 135-155. Doi: https://doi.org/10.15581/004.36.135-155
  • Miles, M. B., Huberman, A.M. y Saldaña, J. (2014). Qualitative Data Analysis. A Methods Sourcebook (3ª Ed.). Sage.
  • Montero, R. G. (2018). Las Escuelas de Segunda Oportunidad (E2O) en España. Educar(nos), 81, 7-10. Retrieved from: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6326075
  • Pacios, A. (2013). Técnicas de búsqueda y uso de la información. Editorial Universitaria Ramón Areces
  • Portillo-Torres, M. C. (2015). Propuesta de un nuevo enfoque para reducir el abandono escolar en secundaria. Revista Electrónica Educare, 19(2), 303-316. Retrieved from: https://www.redalyc.org/pdf/1941/194138017017.pdf
  • Rodriguez Entrena, M. J., Bolarín, M. J. y González Barea, E. M. An Analysis Of The Professional Formative Program (Pfp) to Re-engage At-risk Students. En ECER 2019: Education in an Era of Risk – the Role of Educational Research for the Future, Hamburg
  • Rutschow, E. Z., Crary-Ross, S., & Mdrc. (2014). Beyond the GED: Promising Models for Moving High School Dropouts to College. MDRC. Retrieved from: https://www.mdrc.org/publication/beyond-ged/file-full
  • Socorro, J. J. S., & Reyes, O. G. (2020). La educación inclusiva. Su componente normativo desde los organismos internacionales y las políticas públicas nacionales. Mendive, 18(1), 129-149. Retrieved from: http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1642
  • Tarabini-Castellani Clemente, A. (2015). La meritocracia en la mente del profesorado: un análisis de los discursos docentes en relación al éxito, fracaso y abandono escolar. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación (RASE), 8(3), 349-360. Retrieved from: https://ddd.uab.cat/record/202222
  • Thureau, G. (2019). Escuelas de Segunda Oportunidad en España (E2O). En la calle: revista sobre situaciones de riesgo social, 44, 27-29. Retrieved from: https://www.e2oespana.org/biblioteca/publicaciones/
  • Valle, C. D. G., Palacio, M. E. M., Villanueva, C. M., Uriel, C. G., & Tomás, E. A. (2020). Nivel de competencias personales y socioafectivas (Personalidad Eficaz) en adolescentes de E.S.O. Estudio de diferencias de género y edad. Educación siglo XXI: propuestas y experiencias educativas, 2020, ISBN 9788409205363, págs. 330-337, Retrieved from: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7517979
  • Vallejo, C., & Dooly, M. (2013). Early School Leavers and Social Disadvantage in Spain: from books to bricks and vice-versa. European Journal of Education, 48(3), 390-404. Retrieved from: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/ejed.12037
  • Vázquez, I., & Muñoz, E. M. (2018). Los jóvenes que dan sentido a las escuelas de segunda oportunidad (E2O). Educar(nos), 81, 3-6. Retrieved from: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6326074
  • Velázquez, F. del C., & Cano, F. J. R. (2018). Formación Profesional: Requerimientos profesionales y ocupaciones laborales de la CNO-11. RED: Revista de Educación a Distancia, 58, 9. Retrieved from: https://revistas.um.es/red/article/view/351401
  • Wang, M. T., & Fredricks, J. A. (2014). The Reciprocal Links between School Engagement, Youth Problem Behaviors, and School Dropout during Adolescence. Child Development, 85(2), 722-737. Retrieved from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3815520/
  • Zyngier, D. (2016). (Re)conceptualising Risk: What (Seems to) Work for At-Risk Students. Sciprints. 10.20944/preprints201607.0029.v1. Retrieved from: https://www.researchgate.net/publication/305336433_Reconceptualising_Risk_What_Seems_to_Work_for_At-Risk_Students