Menores y educadores sociales en los centros de protección a la infancia
- Figueiras-Rio, Almudena 1
- Fernández-Simo, Deibe 1
- Correia-Campos, Edgar 1
- 1 Universidad de Vigo (España)
ISSN: 2530-4550
Year of publication: 2022
Volume: 7
Issue: 2
Pages: 76-91
Type: Article
More publications in: Revista Prácticum
Abstract
The improvement of the Protection System for Children and Adolescents must seek to know the perception of those involved in it. For this purpose, this case study has been carried out, consisting of studying the evaluations that minors and social educators carry out in the centers for the protection of minors, in which they live and work. To achieve this purpose, interviews and discussion groups were carried out, which allowed obtaining information about the stay of the minors in the centers for the protection of minors, the characteristics and functions of the educational and managerial personnel, their participation in the life of the center and outside of it, of the promotion of the autonomy of minors and of the support that the Child Protection System itself must provide children and adolescents.
Bibliographic References
- Bernal, T., Melendro, M., Charry, C. y Goig, R. (2020). The infuence of family and education in youths’ autonomy: A systematic review. Bordón, 72(2), 29–44. https://doi.org/10.13042/Bordon.2020.76175 DOI: https://doi.org/10.13042/Bordon.2020.76175
- De-Juanas, A., García-Castilla, F.J. y Ponce de León, A. (2020). El tiempo de los jóvenes en dificultad social: utilización, gestión y acciones socioeducativas. Revista Española de Pedagogía, 78(277), 477-495. https://doi.org/10.22550/REP78-3-2020-05 DOI: https://doi.org/10.22550/REP78-3-2020-05
- De-Juanas, A., Díaz-Esterri, J., García-Castilla, J. y Goig-Martínez, R. (2022). La influencia de la preparación para las relaciones socioafectivas en el bienestar psicológico y la autonomía de los jóvenes en el sistema de protección. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 40, 51-68. https://doi.org/10.7179/PSRI_2022.40.03 DOI: https://doi.org/10.7179/PSRI_2022.40.03
- Díaz-Esterri, J., De-Juanas, Á., Goig-Martínez, R. y García-Castilla, F.J. (2021). Inclusive Leisure as a Resource for Socio-Educational Intervention during the COVID-19 Pandemic with Care Leavers. Sustainability, 13, 8851. https://doi.org/10.3390/su13168851 DOI: https://doi.org/10.3390/su13168851
- Fernández, A., González, M. y Verde, C. (2018). Percepción de profesionales de centros de protección de menores de Galicia sobre la calidad del recurso. Revista Prisma Social, 23, 303-330. https://revistaprismasocial.es/article/view/2767
- Fernández, J. M., Díez de la Cortina, D., Malpica, Mª J. y Hamido, A. (2010). Relación entre el apoyo social, la satisfacción vital y las expectativas de futuro de menores acogidos en centros de protección. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 8(2), 643-654. 2010. http://dx.doi.org/10.25115/ejrep.v8i21.1372 DOI: https://doi.org/10.25115/ejrep.v8i21.1372
- Fernández-Simo, D. y Cid-Fernández, X. M. (2018). Análisis longitudinal de la transición a la vida adulta de las personas segregadas del sistema de protección a la infancia ya la adolescencia. Bordón. Revista de Pedagogía, 70(2), 25-38. https://doi.org/10.13042/Bordon.2018.54539 DOI: https://doi.org/10.13042/Bordon.2018.54539
- Fernández-Simo, D., Cid-Fernández, X.M. y Carrera-Fernández, M.V. (2022). Socio-Educational Support Deficits in the Emancipation of Protected Youth in Spain. Child Youth Care Forum, 51, 329–346. https://doi.org/10.1007/s10566-021-09631-3 DOI: https://doi.org/10.1007/s10566-021-09631-3
- García, J. y Sánchez, J.M. (2010). Centros de día de atención a menores: competencias del educador social como figura de referencia. Revista de Historia de la Educación Latinoamericana, 15, 125 – 146. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3618541
- Häggman-Laitila, A., Salokekkilä, P. y Karki, S. (2019). Young people’s preparedness for adult life and coping after foster care: A systematic review of perceptions and experiences in the transition period. Child & Youth Care Forum, 48, 633–661. https://doi.org/10.1007/s10566-019-09499-4 DOI: https://doi.org/10.1007/s10566-019-09499-4
- Jimeno, Mª. V. (2017). La figura del educador social como tutor de apego en los hogares tutelados para menores en situación de protección. RES, Revista de Educación Social, 25, 236-244. https://eduso.net/res/wp-content/uploads/2020/06/figuratutorapego_res_25.pdf
- Lirio, J. y Medina, L. (2021). La gestión de las emociones en profesionales de la Educación Social en el ámbito de la protección de menores. Márgenes. Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 2(1), 112-129. https://doi.org/10.24310/mgnmar.v2i1.10Pedagogia Social. Revista Interuniversitaria, 34,97-119. https://doi.org/10.7179/PSRI_2019.34.07 DOI: https://doi.org/10.24310/mgnmar.v2i1.10119
- Llosada, J, Montserrat, C. y Casas F. (2017). ¿Cómo influye el sistema de protección en el bienestar subjetivo de los adolescentes?. Sociedad e Infancias, 1, 261-282. https://doi.org/10.5209/SOCI.55830 DOI: https://doi.org/10.5209/SOCI.55830
- Mansilla, M., Olaya, C. y Picazo, M. (2018). ¿Qué papel tiene el apego en la aparición de dificultades y fortalezas en menores en acogimiento residencial?. Psychology, Society & Education, 10(2), 163-171. https://doi:10.25115/psye.v10i1.712 DOI: https://doi.org/10.25115/psye.v10i2.712
- Martín, E. (2011). Apoyo social percibido en niños y adolescentes en acogimiento residencial. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 11(1), 107-120. https://www.ijpsy.com/volumen11/num1/
- Marzo, T. (2008). Características de los educadores sociales de los recursos residenciales de atención a la infancia y adolescencia en Catalunya. Revista de intervención psicosocioeducativa en la desadaptación social, 1, 57-68. https://ipseds.ulpgc.es/revista_ipseds_num_1web.pdf
- Melendro, M., González, A. L. y Rodríguez, A. E. (2013). Estrategias eficaces de intervención socio educativa con adolescentes en riesgo social. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 22, 105 121. https://doi.org/10.7179/PSRI_2013.22.02 DOI: https://doi.org/10.7179/PSRI_2013.22.08
- Montserrat, C., y Melendro, M. (2017). ¿Qué habilidades y competencias se valoran de los profesionales que trabajan con adolescencia en riesgo de exclusión social? Análisis desde la acción socioeducativa. Educación XX1, 20(2), 113-135. https://doi.org/10.5944/educXX1.1904 DOI: https://doi.org/10.5944/educxx1.19034
- Resolución de 4 de febrero de 2021, de la Dirección General de Trabajo, por la que se registra y publica el IV Convenio colectivo estatal de reforma juvenil y protección de menores, BOE, No. 42 (2021).
- Rueda, E.F. (2021). Competencias para realizar una labor socioeducativa de calidad con menores: especial atención a la empatía. Educació Social. Revista d´Intervenció Socioeducativa, 77, 101-123. https://doi.org/10.34810/EducacioSocialn77id379714
- Sala Roca, J. (2019). Parentalidad profesional en el acogimiento institucional: propuesta para mejorar la atención a los niños acogidos en centros de protección. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 34, 97-109. https://doi.org/10.7179/PSRI_2019.34.07 DOI: https://doi.org/10.7179/PSRI_2019.34.07
- Wulczyn, F., Parolini, A. y Huhr, S. (2021). Human capital and child protection: A research framework in the CRC context, Child Abuse & Neglect, 119, 104610. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2020.104610 DOI: https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2020.104610