El género y la edad como condicionantes de la satisfacción laboral entre el profesorado de español como lengua extranjera

  1. Matías Hidalgo Gallardo 1
  2. María del Carmen Méndez Santos 2
  1. 1 University of Bergamo
    info

    University of Bergamo

    Bérgamo, Italia

    ROR https://ror.org/02mbd5571

  2. 2 Universitat d'Alacant
    info

    Universitat d'Alacant

    Alicante, España

    ROR https://ror.org/05t8bcz72

Revista:
Sociología del Trabajo

ISSN: 0210-8364

Ano de publicación: 2021

Número: 98

Páxinas: 111-126

Tipo: Artigo

DOI: 10.5209/STRA.72113 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Sociología del Trabajo

Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable

Resumo

Teaching Spanish as a foreign language is an established profession that requires specific training. This is a consequence of the high demand for language learning in the last forty years and the subsequent need for professionals. Given this evolution and training context and, in particular, the current success of the profession, research works are needed to analyse aspects such as precariousness, discrimination or job satisfaction of teachers in order to detect weaknesses and point out possible improvements. This study, which is part of a series of similar ones, focuses particularly on two factors, age and gender, as determinants of the degree of teacher well-being. In order to describe how both aspects, subordinate the teachers’ perception of their labour situation, a validated and reliable questionnaire of fifty sociodemographic and content questions (open-ended and scales using Likert measure of five points) has been developed. This questionnaire was organized around eight dimensions: organizational, economic, affective and motivational dimensions; discrimination aspects; the work environment; professional fulfilment and social benefits. The main results are that the general satisfaction levels are high, although they decrease among women and especially among those who are younger. This global trend is related to the feeling that this profession is highly vocational and, despite the negative working conditions, teachers are able to deal with them with reasonable success.

Referencias bibliográficas

  • Alemany Giner, L. (2017). Enseñar español en Rumanía. En Méndez Santos, M. C. y Galindo Merino, M. M. (Eds.). Atlas del ELE. Geolingüística de la enseñanza del español en el mundo. Volumen I. Europa oriental (pp. 1-16). Madrid: EnClaveELE.
  • Bangoura, B. (2019). Informes de ELE en el mundo: El español como lengua extranjera en el sistema educativo de Costa de Marfil. Boletín de ASELE, 60, 15-21.
  • Baralo, M. (2014). El profesor de español como lengua extranjera en la difusión del hispanismo internacional. En Instituto Cervantes (ed.). El español en el mundo anuario del Instituto Cervantes 2014. Recuperado de https://cvc.cervantes.es/lengua/anuario/anuario_14/default.htm
  • Bombarelli, M. E. y Gómez Asencio (2010). Mercado de trabajo y capacitación profesional en ELE. En Carrera Troyano, M. y Gómez Asencio (dirs.). La economía de la enseñanza del español como LE: Oportunidades y retos (pp. 83-100). Barcelona: Ariel.
  • Bruzos Moro, A. (2017). De camareros a profesores de ELE. La mercantilización del español y de su enseñanza como lengua extranjera. Spanish in context, 14:2, pp. 230-249.
  • Concheiro, P. (2017). ELE/EL2 en Islandia: crecimiento y consolidación del español como lengua extranjera. Boletín de ASELE, 56, 21-24.
  • Durán Rodríguez, J. (2018). Profesorado ELE: las kellys de la enseñanza. El Salto diario, 29/06/2018. Recuperado el 01/07/20, de: https://bit.ly/2B2WOjG.
  • George, D., y Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference. 11.0 update (4thed.). Boston: Allyn & Bacon.
  • González Martínez, M.I.; Larraz Antón, R.A. y Torres Ríos, L. (2007). Evaluación de la situación laboral del profesorado de E/LE. En Pastor Cesteros, S. y Roca Martín, S. (eds.). La evaluación en el aprendizaje y la enseñanza del español como L2/LE (pp. 315-322). Alicante: Universitat d’Alacant.
  • Granero Navarro, A. (2017). Enseñar español en Bulgaria. En Méndez Santos, M. C. y Galindo Merino, M. M. (Eds.). Atlas del ELE. Geolingüística de la enseñanza del español en el mundo. Volumen I. Europa oriental (pp. 1-21). Madrid: EnClaveELE.
  • Hidalgo-Gallardo, M. y Y. Xiaochang (en prensa). Enseñar español en la China continental. De un precario inicio a un prometedor futuro. En Méndez Santos, M.C. y Galindo Merino, M.M. (eds.). Atlas del ELE. Geolingüística de la enseñanza del español en el mundo. Volumen II. Asia oriental (en prensa). Madrid: EnClaveELE
  • Instituto Cervantes (2019). El español: una lengua viva. Informe 2019. Madrid: Instituto Cervantes. Recuperado el 23/08/20, de: https://www.cervantes.es/imagenes/File/espanol_lengua_viva_2019.pdf
  • Lacave Rodero, C., Molina Díaz, A. I., Fernández Guerrero, M. y Redondo Duque, M. Á. (2015). Análisis de la fiabilidad y validez de un cuestionario docente. Actas de las XXI Jornadas de la Enseñanza Universitaria de la Informática (pp. 136-143). Universitat Oberta: Universitat Oberta La Salle.
  • Lavrakas, P. J. (2008). Encyclopedia of Survey Research Methods. California: SAGE. DOI: https://doi.org/10.4135/9781412963947
  • Leal Valladares, I. y Prodani, A. (2017). Enseñar español en Albania. En Méndez Santos, M. C. y Galindo Merino, M. M. (Eds.). Atlas del ELE. Geolingüística de la enseñanza del español en el mundo. Volumen I. Europa oriental (pp. 1-16). Madrid: EnClaveELE.
  • Méndez Santos, M.C. y Hidalgo Gallardo, M. (2020). Análisis de los fenómenos discriminatorios laborales en la enseñanza del español como lengua extranjera (ELE). DoblELE, 6, 29-52.
  • Méndez Santos, M.C., Hidalgo Gallardo, M. y Pano Alamán, A. (2020a). Acercamiento al fenómeno de la discriminación laboral en la enseñanza del español como lengua extranjera. MarcoELE, 31, 1-23.
  • Méndez Santos, M.C., Hidalgo Gallardo, M. y Pano Alamán, A. (2020b). Análisis de la satisfacción laboral del profesorado de español como lengua extranjera (ELE). Revista Foro de profesores de E/LE, 16, 161-174.
  • Méndez Santos, M.C. y Pano Alamán, A. (2019). Una aproximación al perfil del profesorado de español como lengua extranjera en línea. Revista internacional de lenguas extranjeras, 11, 1-31.
  • Muñoz Basols, J., Rodríguez Lifante, A. y Cruz Moya, O. (2017). Perfil laboral, formativo e investigador del profesional de español como lengua extranjera o segunda (ELE/EL2): datos cuantitativos y cualitativos. Journal of Spanish Language Teaching, 4(1), 1-34. DOI: https://doi.org/10.1080/23247797.2017.1325115
  • Perry, F. (2017). Research in Applied Linguistics. Nueva York: Routledge.
  • Rada, J. (2019). La nueva era dorada del español en China. Archiletras, 2. Recuperado de https://www.archiletras.com/actualidad/espanol-en-china/
  • Rasinger, S. (2019). La investigación cuantitativa en lingüística. Madrid: Akal.
  • Santos Ortega, A.; Muñoz Rodríguez, D.; Poveda Rosa, M. M. (2015). En cuerpo y alma: intensificación y precariedad en las condiciones de trabajo del profesorado universitario. Arxius de Ciències Socials, 32: 13-44.