Beneficios de implantar un programa de recreos activos en educación primaria

  1. Roberto Silva Piñeiro
  2. Martín Ferreiro Piñeira
Journal:
Pulso: revista de educación

ISSN: 1577-0338 2445-2866

Year of publication: 2022

Issue: 45

Pages: 37-55

Type: Article

DOI: 10.58265/PULSO.5276 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Pulso: revista de educación

Abstract

A lot of studies warn of inadequate levels of sedentary lifestyles, emotional problems and lack of motivation towards healthy habits from an early age. Vital behaviours are established during childhood, and the school should provide the best examples for acquiring them. We set out to find out whether an active recess programme helps to improve indexes of physical activity in Primary Education, and find out which variables influence participation in recess time. We used the perceived effort scale and a multi-scale to assess intrinsic motivation, perception of the relational environment and intention to practice. A voluntary monitored recess programme was conducted with 30 boys and girls aged 6-11 years, for a period of 2 weeks of preparation and 3 weeks of intervention, every day of the week. High percentages of participation were obtained, both in active and more relaxed breaks, with a higher predisposition in boys (+8.96%). Active monitored recess at a moderate level are an alternative to increase school physical activity, contributing to improve effort control and enhance intrinsic motivation towards physical activity.

Bibliographic References

  • Agencia Española de Seguridad Alimentaria y Nutrición (2019). "Estudio ALADINO 2019: Estudio sobre la Alimentación, Actividad Física, Desarrollo Infantil y Obesidad en España 2019". Ministerio de Consumo. http://www.aesan.gob.es/AECOSAN/docs/documentos/nutricion/observatorio/ Informe_Aladino_2019.pdf
  • Aguilar, C., Blanco, L., Villarreal, E., Vargas, E., Galicia, L. y Martínez, L. (2018). "Asociación de sobrepeso u obesidad con trastornos del estado de ánimo en adolescentes". Archivos Latinoamericanos de Nutrición, 68(4), 321-327. https://www.alanrevista.org/ediciones/2018/4/art-5/#
  • Annicchiarico, R. (2002). "La actividad física y su influencia en una vida saludable". EFdeportes, 8 (51), 1-2. https://www.efdeportes.com/efd51/salud.htm
  • Bañuelos, D. (2000). "La educación física orientada a la creación de hábitos saludables". Grupo editorial Universitario y Sector de Enseñanza de CSICSFI.
  • Bernate, J., Fonseca, E. y López, J.E. (2020). "Sedentarismo y actividad física: revisión bibliográfica desde la educación física y aplicaciones prácticas para niños y adolescentes". EmásF, Revista Digital de Educación Física, 67, 137-156.
  • Blaes, A., Ridgers, N., Aucouturier, J., Van Praagh, E., Berthoin, S. y Baquet, G. (2013). "Effects of a playground marking intervention on school recess physical activity in French children". Preventive Medicine, 57(5), 580-584. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/ S0091743513002715?via%3Dihub
  • Bonal, X. (2014). "Cambiar la escuela: la coeducación en el patio de juegos". UAB. https://ddd.uab.cat/ record/123120
  • Cadmus, L., Kerr, J., Marshall, S. J., Natarajan, L., Pakiz, B., Patterson, R. y Rock, C. L. (2012). "Metabolism and Breast Cancer Risk: Frontiers in Research and Practice". Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics, 113(2), 288-296. https://doi.org/10.1016/j.jand.2012.08.015
  • Cappuccio, F., Taggart, F., Kandala, N., Currie, A., Peile, E., Stranges, S. y Miller, M. A. (2008). "Meta-Analysis of Short Sleep Duration and Obesity in Children and Adults". Sleep, 31(5), 619-626. https://doi.org/10.1093/sleep/31.5.619
  • Cassar, S., Salmon, J., Timperio, A., Naylor, P., Nassau, F., Contardo, A., & Koorts, H. (2019). "Adoption, implementation and sustainability of school-based physical activity and sedentary behaviour interventions in real-world settings: a systematic review". International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 16, 120. https://doi.org/10.1186/s12966-019-0876-4
  • Chaves, A. (2013). "Una mirada a los recreos escolares: El sentir y pensar de los niños y las niñas". Revista Electrónica Educare, 17 (1), 67-87. https://doi.org/10.15359/ree.17-1.4
  • Chillón, P., Villén, R., Pulido, M. y Ruiz, J. (2017): "Desplazamiento activo al colegio, salud positiva y estrés en niños españoles". SPORT TK-Revista EuroAmericana de Ciencias del Deporte, 6 (117). https://doi.org/10.6018/ 280521.
  • Chin, J. y Ludwig, D. (2013). "Increasing Children’s Physical Activity During School Recess Periods". American Journal of Public Health, 103 (7), 1229-1234. https://doi.org/10.2105/ AJPH.2012.301132
  • Consejo Interterritorial del Sistema Nacional de Salud (2003). "Formación en promoción y educación para la salud" [Archivo PDF]. Recuperado de: https://www.mscbs.gob.es/profesionales /saludPublica/prevPromocion/docs/formacionSalud.pdf
  • De Bont, J., Bennett, M., León, L. y Duarte, T. (2021): "Prevalencia e incidencia de sobrepeso y obesidad en 2,5 millones de niños y adolescentes en España". Revista Española de Cardiología. DOI: 10.1016/j.recesp.2021.06.030.
  • Duncan, M. y Staples, V. (2010). "The impact of a school-based active video game play intervention on children’s physical activity during recess". Human Movement, 11 (1), 95-99. http://psjd.icm. edu.pl/psjd/element/bwmeta1 .element.-psjd-doi-10_2478_v10038-009-0023-1
  • Entrena, F. y Jiménez Díaz, J. F. (2013). "La producción social de los hábitos alimenticios: una aproximación desde la sociología del consumo". Revista de ciencias sociales, 19 (4), 683-693. https://www.redalyc.org/pdf/ 280/28029474007.pdf
  • Erwin, H., Abel, M., Beighle, A., Noland, M. P., Worley, B. y Riggs, R. (2012). "The contribution of recess to children’s school-day physical activity". Journal of Physical Activity and Health, 9 (3), 442-448. https://doi.org/10.1123/ jpah.9.3.442
  • Escalante, Y., Backx, K., Saavedra, J. M., García-Hermoso, A. y Domínguez, A. M. (2011). "Relación entre actividad física diaria, actividad física en el patio escolar, edad y sexo en escolares de educación primaria". Revista Española de Salud Pública, 85 (5), 481-489. https://www. readcube.com/articles/ 10.1590%2Fs1135-57272011000500007
  • Ferriz, R., González-Cutre, D., y Sicilia, A. (2015). "Revisión de la Escala del Locus Percibido de Causalidad (PLOC) para la inclusión de la medida de la regulación integrada en educación física". Revista de Psicología del Deporte, 24, 329-338.
  • Frago, J. M. (2015). "Niveles de actividad física en escolares de educación primaria: actividad física habitual, clases de educación física y recreos". [Tesis de Doctorado, Universidad de Zaragoza]. https://zaguan.unizar.es/record/ 30642/files/TESIS-2015-003.pdf
  • Gallo, S., Channell, A., Mehlenbeck, R., Fields, J., Wonderlich, J. y Jones, M. (2018). "Vidas Activas y Familias Saludables (VALÉ): Development of a Multidisciplinary and Culturally Adapted Pediatric Obesity Treatment Program". Journal of Nutrition Education and Behavior, 50 (169). https://doi.org/10.1016/j.jneb.2018.04.220
  • Garcia Falconi, R., Acuña, V., Sánchez, J., Barjau, H. y Noygues, C. (2016). "Ansiedad, depresión y habitos alimentarios y actividad en niños con sobrepeso y obesidad". Horizonte Sanitario. 15. 91. 10.19136/hs.a15n2.1107.
  • Gasol Foundation (2019). "Estudio Pasos 2019: Physical Activity, Sedentarism and Obesity of Spanish youth". https://www.gasolfoundation.org/wp-content/uploads/2019/11/ Informe-PASOS-2019-online.pdf
  • Guthold, R., Stevens, G.A., Riley, L.M., & Bull, F.C. (2018). "Worldwide trends in insufficient physical activity from 2001 to 2016: a pooled analysis of 358 populationbased surveys with 1.9 million participants". The Lancet Global Health, 6 (10), 1077-1086. https://doi.org/10.1016/S2214-109X(18)30357-7.
  • Halbach, S. y Flynn, J. (2013). "Treatment of Obesity-Related Hypertension in Children and Adolescents". Current Hypertension Reports, 15 (3), 282-304. https://doi.org/10.1007/s11906-013-0334-7
  • Hellín, M. (2007): "Motivación, Autoconcepto Físico, Disciplina y Orientación Disposicional en estudiantes de Educación Física". [Tesis de Doctorado]. Universidad de Murcia, Murcia.
  • Hellín, M. (2020). "Intensidad de la actividad física realizada durante el recreo por estudiantes de un centro público de educación primaria de la región de Murcia" [Tesis de Doctorado], Universidad de Murcia, Murcia.
  • Herouvi, D., Karanasios, E., Karayianni C. y Karavanaki, K. (2013). "Cardiovascular disease in childhood: the role of obesity". European Journal of Pediatrics, 172 (6), 721-732. https://link.springer. com/journal/431/volumes-and-issues/172-6
  • Julián, J., Peiró, C., Zaragoza, J. y Aibar, A. (2021). "Educación Física relacionada con la salud". En: Pérez Pueyo, Á. L., Hortigüela Alcalá, D., Fernández Río, J., Calderón, A., García López, L. M., González-Víllora, S., ... & Sobejano Carrocera, M. (2021). "Los modelos pedagógicos en educación física: qué, cómo, por qué y para qué".
  • Lizárraga, A., Solís, M., Vázquez, L., González, D., Barragán, R., Cortes, E., Ceja, E. y Arcadia, K. (2022). "Nivel de actividad física en estudiantes universitarios: Physical activity level in college students". South Florida Journal of Development, 3, 2257-2263. https://doi.org/10.46932/sfjdv3n2-052.
  • Lobo, J. C. (2021). "La familia y sociedad saludable". Revista GICOS, 6 (1).
  • Llosa, M., Pérez, F. y Andina, E. (2020). "Intervenciones educativas sobre nutrición y actividad física en niños de educación primaria: una revisión sistemática". Enfermería Global, 19(3), 547-581. https://doi.org/10.6018/eglobal.380041
  • Martín, F. y Escaravajal, J.C. (2019): "Análisis bibliográfico sobre los programas de recreos activos". Revista Iberoamericana de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 8, 125-135. https://doi.org/10.24310/ riccafd.2019.v8i1.5790.
  • Martínez, A., y Trescastro, E. (2016). "Actividades de educación alimentaria y nutricional en escolares de 3º de primaria en el Colegio Público "La Serranica” de Aspe (Alicante): experiencia piloto". Revista Española de Nutrición Humana y Dietética, 20 (2), 97-103. https://scielo.isciii.es/ pdf/ renhyd/v20n2/original3.pdf
  • Masip Gimeno, C., & Lizandra, J. (2021). "La transformación de los patios escolares como una estrategia para la mejora de la salud en la adolescencia: una experiencia práctica". Revista Española De Educación Física Y Deportes, (433), 39–51. https://www.reefd.es/index.php/reefd/ article/view/987
  • McKenzie, T.L., Marshall, S. J., Sallis, J. F. y Conway, T. L. (2000). "Student activity levels, lesson context, and teacher behavior during middle school physical education". Research Quarterly for Exercise and Sport, 71 (3), 249-259. https://doi.org/10.1080/02701367.2000.10608905
  • Méndez, A. y Pallasá, M. (2018). "Disfrute y motivación en un programa de recreos activos". Apunts Educación Física y Deporte, 134, 55-68. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2018/4).134.04
  • Ministerio de Presidencia, Relaciones con las Cortes y Memoria Democrática (2020). Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. BOE núm. 340, de 30 de diciembre de 2020. https://www.boe.es/eli/es/lo/2020/12/29/3
  • Ministerio de Sanidad, Consumo y Bienestar Social (2017). Encuesta Nacional de Salud de España 2017. https://www.mscbs.gob.es/estadEstudios/ estadisticas/encuestaNacional/encuesta2017.htm
  • Moreno, J., González-Cutre, D., Chillón, M. y Parra, N. (2008). "Adaptación a la educación física de la escala de las necesidades psicológicas básicas en el ejercicio". Revista Mexicana de Psicología, 25 (2), 295-303. https://www.researchgate.net/publication/257099753_Adaptacion_a_la_ educacion_fisica_de_la_Escala_de_las_Necesidades_Psicologicas_Basicas_en_el_Ejercicio
  • Moreno, J. A., González-Cutre, D. y Chillón, M. (2009). "Preliminary validation in Spanish of a scale designed to measure motivation in physical education clases: the Perceived Locus of Casuality (PLOC) Scale". The Spanish Journal of Psychology, 12 (1), 327-337. https://doi.org/10.1017/ S113874 1600001724
  • Morente, H., Zagalaz, M.L, Molero, D. y Carrillo, S. (2012): "Prevención de la obesidad infantil a través de una motivación intrínseca hacia la práctica de actividad física". Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 22, 49-52. https://doi.org/10.47197/retos. v0i22.34584
  • Mota, J., Silva, P., Santos, M. P., Ribeiro, J. C., Oliveira, J. y Duarte, J. (2005). "Physical activity and school recess time: Differences between the sexes and the relationship between children’s playground physical activity and habitual physical activity". Journal of Sports Sciences, 23(3), 269-275. https://doi.org/10.1080/02640410410001730124
  • Mota, J., Silva, P., Santos, M. P., Ribeiro, J. C., Oliveira, J. y Duarte, J. A. (2007). "Physical activity and school recess time: Differences between the sexes and the relationship between children’s playground physical activity and habitual physical activity". Journal of Sports Sciences, 23(3). https://doi.org/10.1080/02640410410001730124
  • Navarro, R., Lago, J. y Arufe, V. (2021): "Midiendo la motivación auto-determinada hacia la educación física en la escolaridad obligatoria". Revista de Psicologia del Deporte, 29. Suppl 1, 34-41.
  • Nettlefold, L., Mckay, H., Warburton, D., McGuire, K., Bredin, S. y Naylor P. (2011). "The challenge of low physical activity during the school day: At recess, lunch and in physical education". British Journal of Sports and Medicine, 45 (10), 813-819. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20215489/
  • Ntoumanis, N. (2001). "A self-determination approach to the understanding of motivation in physical education". British Journal of Educational Psychology, 71 (2), 225-242. https://doi.org/10.1348/000709901158497
  • Organización Mundial de la Salud (2010). "Recomendaciones mundiales sobre actividad física para la salud". Recuperado en 7 de abril de 2021 de https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/44441/9789243599977_spa.pdf;jsessionid=F18CF8EF9B68DE1B6A18993A9346D6B5?sequence=1
  • Organización Mundial de la Salud (2016). "¿Qué es la promoción de la salud?". Recuperado de https://www.who.int/features/qa/ health-promotion/es/
  • Organización Mundial de la Salud (2020). "Actividad física". Recuperado de https://www.who.int/es/ news-room/fact-sheets/detail/ physical-activity
  • Organización Mundial de la Salud (2021). "Obesidad y sobrepeso". Recuperado de https://www.who.int/ es/news-room/fact-sheets/ detail/obesity-and-overweight
  • Oteíza, L., Rodríguez, F. y Kuthe, N. (2019): "Vida activa, ejercicio y salud". https://doi.org/10.2307/j. ctv1ks0c2w.
  • Pastor, J., Martínez, J., López, M., y Prieto, A. (2021): "Recreos activos como estrategia de promoción de la actividad física: una revisión sistemática / Active recess as a strategy to promote physical activity: a systematic review". Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 40, 135-144.
  • Pérez Pueyo, A. (2022): "León realiza el currículo de Educación Física para los colegios españoles". Diario de León, 3 de abril de 2022.: https://n9.cl/ curriculumeflomloe
  • Quintero, R. y Sepúlveda, J. D. (2016). "Obesidad y cáncer: fisiopatología y evidencia epidemiológica". Revista Médica Risaralda, 22 (2), 91-97. https://doi.org/10.22517/25395203.11581
  • Real Academia Española. (s.f.). "Recreo." En: "Diccionario de la Lengua Española". https://dle.rae.es/recreo
  • Reinehr, T. (2013). "Type 2 diabetes mellitus in children and adolescents". World Journal of Diabetes, 4 (6), 270-281. https://www.wjgnet.com/1948-9358/full/v4/i6/270.htm
  • Ridgers N., Stratton, G. y Fairclough, S. (2006). "Physical activity levels of children during school playtime". Sports Medicine , 36 (4), 359-371. https:// l ink.springer.com/ article/10.2165/00007256-200636040-00005
  • Ridgers, N., Timperio, A., Crawford, D. y Salmon, J. (2012). "Five-year changes in school recess and lunchtime and the contribution to children’s daily physical activity". British Journal Sports Medicine, 46 (10), 741-746. http://dx.doi.org/10.1136/bjsm.2011.084921
  • Rodríguez-Rodríguez, F., Roblero, S. y Ferrari, G. (2020): "Recreo organizado como estrategia para mejorar los niveles actividad física y condición física en adolescentes escolares (Organized recess as a strategy to improve physical activity levels and physical condition in adolescents)". Retos. 403-401. https://doi.org/ 10.47197/retos.v0i39.78534.
  • Rodríguez-Núñez, I. (2016). "Escala de medición de esfuerzo percibido infantil (EPInfant): validación en niños y adolescentes chilenos". Revista Chilena de Pediatría, 87 (3), 211-212. https://www. elsevier.es/es-revista-revista-chilena-pediatria-219-pdf-S0370410615002077
  • Ryan, R.M. y Deci, E.L. (2000): "Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and wellbeing". American Psychologist, 55, 68-78.
  • Salas-Sánchez, J., Muñoz, M., Serrano, V., Del Castillo, R., Santos, M., Cardona, A., Herrador, Z., Yavorsy, R., Sánchez, A. y Mata, E. (2021). "Envejecimiento activo: Hacia un modelo de envejecimiento saludable". 10.32457/UA.90.
  • Salas-Sánchez, M. y Vidal, J. (2020): "Orientaciones para crear patios activos en los centros escolares (Orientations to create active playgrounds in schools)". Retos, 745-753. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.73038.
  • World Obesity (2020). "Obesity: missing the 2025 global targets: Trends, Costs and Country Reports". Recuperado de: https://www.worldobesity.org/ resources/resource-library/world-obesity-daymissing-the-targets-report.