Women in the documentary industryContinuing inequality in the streaming age

  1. Izquierdo-Castillo, Jessica 1
  2. Torres-Romay, Emma 2
  1. 1 Universitat Jaume I
    info

    Universitat Jaume I

    Castelló de la Plana, España

    ROR https://ror.org/02ws1xc11

  2. 2 Universidade de Vigo
    info

    Universidade de Vigo

    Vigo, España

    ROR https://ror.org/05rdf8595

Revista:
El profesional de la información

ISSN: 1386-6710 1699-2407

Ano de publicación: 2023

Título do exemplar: Transparency

Volume: 32

Número: 1

Tipo: Artigo

DOI: 10.3145/EPI.2023.ENE.07 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: El profesional de la información

Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable

Resumo

Assessing women’s role in the audiovisual industry provides us with negative data regarding the number of women in the industry, which are also confirmed when factors such as their prominence or leadership in these audiovisual projects are considered. A quantitative and qualitative analysis was thus undertaken based on the need to examine this problem in depth to determine what is happening in the documentary or nonfiction genre, which has exhibited significant growth thanks to the demand for content from subscription video-on-demand (SVoD) streaming platforms. This research analyzes data on the number, prominence, and leadership of women through a review of the 35 Spanish productions in this genre that were produced and/or distributed exclusively on the three leading platforms in Spain between 2016 and 2021. Accordingly, the 2,099 jobs created by these productions have been evaluated, providing data on the occupations and level of responsibility that women had. The research findings confirm the overall data. In addition, they allow us to determine why, although the documentary genre has been associated with greater opportunities for women, this has not held true within the streaming market, where this genre has achieved a greater impact. This underrepresentation of women is especially prominent in the area of leadership.

Referencias bibliográficas

  • Aparicio-González, Daniel (2013). “Retos y oportunidades en el documental audiovisual: ubicuidad, colaboración y participación ciudadana”. Historia y comunicación social, n. 18, pp. 387-398. https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2013.v18.44250
  • Arranz, Fátima (2010). La situación de las mujeres y los hombres en el audiovisual español: estudios sociológico y legislativo. Proyecto de investigación. Universidad Complutense de Madrid. http://www.cineenvioleta.org/wp-content/uploads/2010/02/1255974265-ARCHIVO.pdf
  • Asociación de la Prensa de Madrid (APM) (2021). Informe anual de la profesión periodística. Madrid: Asociación de la prensa de Madrid. https://www.apmadrid.es/wp-content/uploads/2022/10/Informe-anual-Profesion-Periodistica-2021_web_lite.pdf
  • Binns, Daniel (2018). “The Netflix documentary house style: streaming TV and slow media”. Fusion journal, n. 14, pp. 60-71. https://search.informit.org/doi/epdf/10.3316/informit.974882760579949
  • Borum-Chattoo, Caty (2020). Story movements: how documentaries empower people and inspire social change. New York: Oxford University Press. ISBN: 978 0 190943417
  • Borum-Chattoo, Caty; Conrad-Pérez, David; Bello, Bryan (2022). “Creative independent investigative documentary storytellers in the streaming age: toward a communicty of practice framework”. Journalism practice [online first]. https://doi.org/10.1080/17512786.2022.2126993
  • Bruzzi, Stella (2016). “Making a genre: the case of the contemporary true crime documentary”. Law and humanities, v. 10, n. 2, pp. 249-280. https://doi.org/10.1080/17521483.2016.1233741
  • Buozis, Michael (2017). “Giving voice to the accused: serial and the critical potential of true crime”. Communication and critical/cultural studies, v. 14, n. 3, pp. 254-270. https://doi:10.1080/14791420.2017.1287410
  • Català, Josep-Maria (2011). “Reflujos de lo visible. La expansión post-fotográfico del documental. AdComunica, n. 2, pp. 43-62. https://doi.org/10.6035/2174-0992.2011.2.4
  • Català, Josep-Maria; Cerdán, Josetxo (2007). “Después de lo real. Pensar las formas del documental hoy”. Archivos de la filmoteca: revista de estudios históricos sobre la imagen, n. 57, pp. 6-25. https://www.archivosdelafilmoteca.com/index.php/archivos/login?source=%2Findex.php%2Farchivos%2Farticle%2Fview%2F203%2F206
  • Corner, John (2002). “Performing the real: documentary diversions”. Television and new media, n. 3, pp. 255-269. https://doi.org/10.1177/152747640200300302
  • Coronado-Ruiz, Carlota (2022). “Más mujeres en el cine: CIMA y su trabajo en positivo para cambiar lo negativo”. Área abierta: revista de comunicación audiovisual y publicitaria, v. 22, n. 2, pp. 155-172. https://doi.org/10.5209/arab.79078
  • Cuenca, Sara (2021). Informe CIMA 2020. La representatividad de las mujeres en el sector cinematográfico del largometraje español, 2020. Madrid: Asociación de Mujeres Cineastas y de Medios Audiovisuales. https://cimamujerescineastas.es/wp-content/uploads/2021/06/informe-cima-2020.pdf
  • Cuenca, Sara (2022). Informe CIMA 2021. La representatividad de las mujeres en el sector cinematográfico del largometraje español, 2021. Madrid: Asociación de Mujeres Cineastas y de Medios Audiovisuales. https://cimamujerescineastas.es/wp-content/uploads/2022/07/INFORME-CIMA-2021.pdf
  • European Journalism Observatory (2018). “Where are the women journalists in Europe’s media?”. European Journalism Observatory, May 15. https://en.ejo.ch/research/where-are-all-the-women-journalists-in-europes-media
  • French, Lisa (2021). The female gaze in documentary film: an international perspective. Basingstoke/Hampshire: Palgrave Macmillan. ISBN: 978 303 068 096 1
  • Gómez, Concha (2022). Brecha de género en el audiovisual español. Barcelona: Tirant Humanidades. ISBN: 978 84 1 897 065 8
  • Horeck, Tanya (2019). Justice on demand. True crime in the digital streaming era. Detroit: Wayne State University Press. ISBN: 978 0 81 434 720 1
  • Iordache, Catalina; Raats, Tim; Mombaerts, Sam (2022). “The Netflix original documentary, explained: global investment patterns in documentary films and series”. Studies in documentary film [online first]. https://doi.org/10.1080/17503280.2022.2109099
  • Izquierdo-Castillo, Jessica; Latorre-Lázaro, Teresa (2021). “Presencia y liderazgo de la mujer en el audiovisual: el impacto de las plataformas streaming”. Estudios sobre el mensaje periodístico, v. 27, n. 3, pp. 867-877. https://doi.org/10.5209/esmp.72877
  • Izquierdo-Castillo, Jessica; Latorre-Lázaro, Teresa (2022). “Oferta de contenidos de las plataformas audiovisuales. Hacia una necesaria conceptualización de la programación streaming”. Profesional de la información, v. 31, n. 2. https://doi.org/10.3145/epi.2022.mar.18
  • Latorre-Lázaro, Teresa; Doménech-Fabregat, Hugo (2020). “Non-daily current affairs information in prime time: formats and programming strategies in Spanish generalist television (1990-2016)”. Communication & society, v. 33, n. 2, pp. 137-153. https://doi.org/10.15581/003.33.2.137-153
  • Marín-Lladó, Carles; Cervi, Laura; Alcolea-Díaz, Gema (2022). “Mujeres directivas en televisión: entre el liderazgo y las desigualdades de género. El caso español”. Historia y comunicación social, v. 27, n. 1, pp. 31-41. https://doi.org/10.5209/hics.77386
  • Marquès, Anna; Sánchez, Lydia (2020). “La mujer cineasta. Desigualdades de poder en el cine español”. En: Comunicación y diversidad. Libro de comunicaciones del VII Congreso internacional de la Asociación española de investigación en comunicación. AE-IC, pp. 2300-2309. ISBN: 978 840 920 963 7 https://aeicvalencia2020.org/wp-content/uploads/2021/01/Libro-de-
  • Comunicaciones-VII-Congreso-Internacional-de-la-AE-IC-Valencia-2020.pdf
  • Ministerio de Cultura y Deporte (2022). Estadística 2022. Anuario de estadísticas culturales. Madrid: Ministerio de Cultura y Deporte. https://www.culturaydeporte.gob.es/dam/jcr:a51b4916-fc36-4898-b9f6-e7380e21b114/anuario-de-estadisticas-culturales-2022.pdf
  • Nichols, Bill (1997). La representación de la realidad. Cuestiones y conceptos sobre el documental. Barcelona: Paidós. ISBN: 978 84 4 930 435 4
  • Nichols, Bill (2001). Introduction to documentary. Indiana: Indiana University Press. ISBN: 978 0 25 302 685 9
  • Paz-Rebollo, María-Antonia; Martínez-Valerio, Lizette; Mayagoitia-Soria, Ana (2020). “Las series documentales españolas (1990-2010): entre la divulgación y la concienciación”. Estudios sobre el mensaje periodístico, v. 26, n. 2, pp. 703-714. https://doi.org/10.5209/esmp.67473
  • Pérez-Nieto, Esther (2021). “Representatividad de mujeres directoras en el documental y en el cine-ensayo contemporáneo español”. En: Eguizabal-Maza, Raúl; Jiménez-Gómez, Isidro (eds.). Herramientas metodológicas para el estudio de la comunicación. Madrid: Fragua, pp. 111-132. ISBN: 978 84 7074 915 5
  • Plana, Gina; Prado, Emili (2014). “El documental televisivo: un género en peligro de extinción en Europa”. Estudios sobre el mensaje periodístico, v. 20, n. 2, pp. 841-856. https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2014.v20.n2.47037
  • Pro-docs (2021) “Retos y oportunidades del documental cinematográfico producido en España (2015-2020)”. Pro-Docs. https://www.dropbox.com/sh/g6es40eb5xjewjh/AACmuEwkWBU7ezGWcVrXbMa4a
  • Quílez, Laia; Arauna, Núria (2020). “Prácticas feministas en el cine documental español contemporáneo. Reflexiones a partir del análisis de La casa de mi padre (Francina Verdés, 2014) y Mater Amatísima (María Ruido, 2018)”. Arte, individuo y sociedad, v. 33, n. 1, pp. 105-119. https://doi.org/10.5209/aris.67516
  • Radiotelevisión Española (RTVE) (2021). Memoria 2021. Servicio público y cumplimiento del mandato-marco. Madrid: Radiotelevisión Española. https://www.rtve.es/contenidos/corporacion/MEMORIA_SERVICIO_PUBLICO_2021.pdf
  • Romero-Domínguez, Lorena R. (2020). “Narrativas del crimen en los documentales de no ficción. Éxito del true crime en las plataformas VOD”. Revista panamericana de comunicación, n. 2. https://doi.org/10.21555/rpc.v0i2.2332
  • Rowley, Liz (2016) “Here’s who ‘Making a murderer’ viewers really think is guilty”, Mic, January 27. https://www.mic.com/articles/133598/here-s-who-making-a-murderer-viewers-really-think-is-guilty
  • Ruiz-Guzmán, Narce-Dalia (2018). “Hacia una certificación de mejores prácticas de equidad de género en el sector audiovisual español”. Razón y palabra, v. 22, n. 2-101, pp. 331-341. https://www.revistarazonypalabra.org/index.php/ryp/article/view/1206
  • Scholz, Annette; Binimellis-Adell, Mar; Álvarez, Marta; Oroz, Elena (2021). Entrevistas con creadoras del cine español contemporáneo. Madrid: Peter Lang. ISBN: 978 363 180 795 8
  • Selva, Marta (2005). “Desde una mirada feminista: los nuevos lenguajes del documental”. En: Cerdán-de-los-Arcos; Josetxo; Torreiro, Mirito (dirs.). Documental y vanguardia. Madrid: Cátedra, pp. 65-84. ISBN: 84 3 762 230 1
  • Simelio, Núria; Forga, Maria (2014). “Mujeres detrás de las cámaras en la industria española de televisión”. Anàlisi, 50, pp. 69-84. https://doi.org/10.7238/a.v0i50.2252
  • Simone, Patrizia (2021). Female professionals in European film production. European Audiovisual Observatory. https://rm.coe.int/female-professinals-in-european-film-production-december-2021/1680a4d30a
  • Torres-Romay, Emma; Izquierdo-Castillo, Jessica (2022). “La representación de la mujer en la ficción española. Propuesta de clasificación de los roles y estereotipos desde la perspectiva de género”. Ámbitos, n. 57, pp. 102-122. https://doi.org/10.12795/Ambitos.2022.i57.06
  • Yébenes-Cortés, Pilar (2022). “La igualdad de género en el cine de animación: rompiendo el techo laboral del sector audiovisual”. Communication papers, v. 11, n. 22, pp. 23-37. https://doi.org/10.33115/udg_bib/cp.v11i22.22759