Audio geolocalizado. El móvil como mediador de experiencias del patrimonio inmaterial

  1. Piñeiro-Otero, Teresa 1
  2. Martínez-Rolán, Xabier 2
  3. Mihura López, Rocío
  1. 1 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

  2. 2 Universidade de Vigo
    info

    Universidade de Vigo

    Vigo, España

    ROR https://ror.org/05rdf8595

Revista:
Disertaciones: Anuario electrónico de estudios en Comunicación Social

ISSN: 1856-9536

Ano de publicación: 2023

Título do exemplar: Communication, Cultural Heritage, and Digital Strategies

Volume: 16

Número: 1

Tipo: Artigo

DOI: 10.12804/REVISTAS.UROSARIO.EDU.CO/DISERTACIONES/A.11864 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Disertaciones: Anuario electrónico de estudios en Comunicación Social

Resumo

New technologies have not only transformed heritage dissemination strategies but also led to reflection on issues such as heritage, culture, identity, and participation. The linkage between cultural heritage and space and inhabiting communities, as well as the proliferation of mobile terminals connected in people’s pockets, with their implicit potential for geolocation and participation, have led to the development of new experiences based on the interaction and feedback between virtual and real space. Thus, this work conducts a bibliographical revision of research literature on sound as an element of culture and identity of a place-community, placing special emphasis on sound narratives as a form of expression that increases the visibility of cultural heritage to provide unique and immersive experiences of space, different from traditional ones. Such expressions combine the creativity, sociocultural diversity, and geopositioning potential of devices to offer alternative routes of the city

Referencias bibliográficas

  • Augé, M. (1993). Los ‘no lugares’. Espacios del anonimato. Una Antropología de la Sobremodernidad. Gedisa.
  • Avouris, N. & Yiannoutsou, N. (2012). A review of mobile location-based games for learning across physical and virtual spaces. JUCS - Journal of Universal Computer Science, 18(15), pp. 2120-2142. https://doi.org/10.3217/jucs-018-15-2120
  • Bannon, L., Benford, S., Bowers, J. & Heath, C. (2005). Hybrid design creates innovative museum experiences. Commun ACM, 48(3), pp. 62-65.
  • Barrientos, A., Caldevilla Domínguez, D. y Parra-López, E. (2021). Posibilidades Transmedia y Neuromarketing para la explotación turística 3.0. Journal of Tourism & Development, 37, pp. 151-163. https://doi.org/10.34624/rtd.v37i0.26365
  • Bauman, Z. (2006). Modernidad líquida. Fondo de Cultura Económica.
  • Bichard, J. P. & Waern, A. (2008). Pervasive play, immersion and story: designing interference. En Proceedings of DIMEA ‘08. ACM. https://bit.ly/3JWsQfi
  • Brandão Pereira, J. (2018). A participação criativa do design como potenciador da cultura e património. In V. Piñeiro-Naval & P. Serra (Eds.), Cultura, património e turismo na sociedade digital: Unha perspectiva ibérica. (Vol. 1, pp. 133-155). Labcom. https://doi.org/10.25029/od.2020.252.18
  • Bruns, A. (2006). Towards produsage: Futures for user-led content production. In F. Sudweeks, H. Hrachovec & C. Ess (Eds.), Cultural attitudes towards communication and technology (pp. 275-284). Murdoch University.
  • Bull, M. (2001). The World According to Sound: Investigating the world of walkman users. New Media & Society, 3(2), pp. 179-197. https://doi.org/10.1177/14614440122226047
  • Cárdenas-Soler, R. N., & Martínez-Chaparro, D. (2015). El paisaje sonoro, una aproximación teórica desde la semiótica. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 5(2), pp. 129-140. https://doi.org/10.19053/20278306.3717
  • Chambers, I. (2004). The Aural Walk. In C. Cox & D. Warner (eds.), Audio Culture, readings in modern music (pp. 98-101). Continuum.
  • Consejo Europeo (2017) Decisión (UE) 2017/864 del Parlamento Europeo y del Consejo, de 17 de mayo de 2017 relativa a un Año europeo del patrimonio cultural (2018). https://bit.ly/3IJfNgI
  • Crook, T. (2013). The sound handbook. Roudledge.
  • Derrida, J. (1997). Mal de archivo. Una impresión freudiana. Simancas ediciones.
  • Epstein, M., & Vergani, S. (2006). History unwired: mobile narrative in historic cities. En: Proceedings of the working conference on advanced visual interfaces (AVI’06). AMC. https://doi.org/10.1145/1133265.1133327
  • FitzGerald, E., Taylor, C., & Crave, M. (2013). To the castle! A comparison of two audio guides to enable public discovery of historical events. Journal of Pers Ubiquitous Comput, 17(4), pp. 749-760.
  • García Canclini, N. (2004). El Patrimonio Cultural de México y la construcción imaginaria de lo nacional. In E. Florescano (Ed.), El Patrimonio Nacional de México (Vol. 1, pp. 57-85). CNA/FCE.
  • García, S. (2008). Estado del arte del patrimonio cultural inmaterial. Argentina. En Estado del Arte del Patrimonio Cultural Inmaterial (pp. 11-61). CRESPIAL. https://crespial.org/wp-content/uploads/2016/10/Estado-del-Arte-del-PCI.pdf
  • Gausa, M., Muller, W., & Guallart, V. (2003). The Metapolis Dictionary of advanced Architecture: City, Technology and Society in the Information Age. Actar.
  • Gere, C. (2002). Digital culture. Reaktion Books.
  • Gillate, I., Vicent, N., Gómez-Redondo, C., & Marín-Cepeda, S. (2017). Características y dimensión educativa en apps de educación patrimonial: Análisis a partir del método OEPE. Estudios pedagógicos, 43(4), pp. 115-136. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052017000400006
  • Gómez, A., Server, M. y Jara, A. J. (2017). Turismo inteligente y patrimonio cultural: un sector a explorar en el desarrollo de las smart cities. International Journal of Scientific Management and Tourism, 3(1), pp. 389-411.
  • Grevtsova, I. (2016). Tendencias del uso de las tecnologías móviles en espacios urbanos: m-learning y patrimonio cultural. Revista PH, p. 90. https://doi.org/10.33349/2016.0.3695
  • Hansen, F. A., Kortbek, K. J. & Grønbæk, K. (2008). Mobile urban drama. Setting the stage with location based technologies. In U. Spierling & N. Szilas (Eds.), Interactive Storytelling. ICIDS 2008. Springer. https://dx.doi.org/10.1007/978-3-540-89454-4_4
  • Huertas, A. (2018). How live videos and stories in social media influence tourist opinions and behaviour. Information Technology and Tourism, 19, pp. 1-28. http://dx.doi.org/10.1007/s40558-018-0112-0
  • Huertas, A. y Gonzalo, J. (2020). The role of augmented reality in destination branding. Tourism and hospitality management, 26(2). https://doi.org/10.20867/thm.26.2.8
  • Huwiler, E. (2005). Storytelling by sound: a theoretical frame for radio drama analysis. Radio Journal, 3(1), pp. 45-59.
  • ICOM (s.f.). International Council of Museums ICOM. https://bit.ly/3uz1SnA
  • Igarza, R. (2008). Burbujas de ocio: nuevas formas de consumo cultural. La Crujía.
  • ISO (2014). Acoustics — Soundscape — Part 1: Definition and conceptual framework. https://www.iso.org/standard/52161.html
  • Jenkins, H. (2006). Convergence culture: where old and new media collide. New York University Press.
  • Jenkins, H. (1992). Textual poachers: Television fans & participatory Culture. Routledge.
  • Jenkins, H., Ito, M., & boyd, D. (2016). Participatory Culture in a Networked Era. A Conversation on youth, learning, commerce, and politics. Wiley.
  • Lanir, J., Kuflik, T., Dim, E., Wecker A.J. y Stock, O. (2013). The influence of a location-aware mobile guide on museum visitors’ behavior. Interact Comput, 25(6), pp. 443-460.
  • Lefebvre, H. (2013). La producción del espacio. Capitán Swing.
  • León, A. (1990). El museo. Teoría, praxis y utopía. Cátedra.
  • Lévy, P. (2004). Inteligencia colectiva. Por una antropología del Ciberespacio. Organización Panamericana de la Salud http://www.fergut.com/pdfs/inteligencia_colectiva.pdf
  • López Benito, V. (2014). Estudio exploratorio sobre la interpretación didáctica del arte en el museo a través de tecnologías móviles. Tesis doctoral. Universidad de Barcelona. http://www.tdx.cat/handle/10803/134505
  • López Vigil, J. (1997). Manual urgente para radialistas apasionados. Amarc/Ciespal.
  • Marques, L. (2020). Cultura e Turismo em espaços urbanos: oportunidades e desafíos. In V. Piñeiro-Naval & P. Serra (Eds.), Cultura, património e turismo na sociedade digital: Desafío de futuro (Vol. 3, pp. 17-38). Labcom. https://doi.org/10.25029/od.2020.252.18
  • Martínez Rolán, X., & Piñeiro Naval, V. (2019). Medir la felicidad con Instagram. ¿Cuáles son las ciudades más felices de España? Journal of Digital Media & Interaction, 2(4), pp. 22-41. https://doi.org/10.34624/jdmi.v2i4.7794
  • Martínez, T., López, V., Asensio, M., & Santaca. J. (2018). ¿Entretener o aprender? La evaluación de las tecnologías móviles en la Didáctica del Patrimonio. ENSAYOS, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 33(1). http://www.revista.uclm.es/index.php/ensayos
  • Marujo, N. (2019). Turismo e Cultura: Que relação? Que «coisa» é a cultura? In V. Piñeiro-Naval & P. Serra (Eds.), Cultura, património e turismo na sociedade digital: Diálogos interdisciplinares (Vol. 2, pp. 69-81). Labcom.
  • Mcgookin, D., & Brewster, S. (2012). PULSE: the design and evaluation of an auditory display to provide a social vibe. In Proceedings of the CHI (2012) Conference on human factors incomputing systems, May 05–10, 2012. ACM. https://dx.doi.org/10.1145/2207676.2208580
  • Mcgookin, D., Brewster, S., & Christiv G. (2014). Studying digital graffiti as a location-based social network. In: Proceedings of CHI 2014. ACM: Nueva York. https://dx.doi.org/ 10.1145/2556288.2557266
  • Mejía, M. H. (2012). El patrimonio cultural: su gestión y significado. Euroamericano. VIII Campus de Cooperación Cultural. https://bit.ly/3vCYlH8
  • Morales Males, P. (2008). Estado del Arte del Patrimonio Cultural Inmaterial. Ecuador. En Estado del Arte del Patrimonio Cultural Inmaterial (pp. 11-61). CRESPIAL. https://crespial.org/wp-content/uploads/2016/10/Estado-del-Arte-del-PCI.pdf
  • Paiva, F. (2020). O design e as media artes no turismo criativo. In V. Piñeiro-Naval & P. Serra (Eds.), Cultura, património e turismo na sociedade digital: Desafío de futuro (Vol. 3, pp. 63-89). Labcom. https://doi. org/10.25029/od.2020.252.18
  • Perona Páez, J. J., Barbeito Veloso, M. L., & Fajula Payet, A. (2014). Los jóvenes ante la sono-esfera digital: medios, dispositivos y hábitos de consumo sonoro. Communication & Society / Comunicación y Sociedad, 27(1), pp. 205-224. https://hdl.handle.net/10171/36271
  • Piñeiro-Naval, V., & Serra, P. (2018). Introdução. In V. Piñeiro-Naval & P. Serra (Eds.), Cultura, património e turismo na sociedade digital: Unha perspectiva ibérica. (Vol. 1., pp. 9-20). Labcom. https://doi.org/10.25029/od.2020.252.18
  • Piñeiro-Otero, T. (2018). Urban mobile drama. Narraciones sonoras inmersivas y geolocalizadas. In J. M. Albalad Aiguabella, L. Busto Salinas y V. Muñiz Zúñiga (Coords.), Nuevos lenguajes de lo audiovisual (pp. 393-407). Gedisa.
  • Pittarello, F., & Bertani, L. (2012). CASTOR: learning to create context-sensitive and emotionally engaging narrations in-situ. In Proceedings of the 11th International Conference on Interaction Design and Children. ACM. https://dx.doi.org/10.1145/2307096.2307098
  • Rae, J., & Edwards, L. (2016). Virtual reality at the British Museum: What is the value of virtual reality environments for learning by children and young people, schools, and families? In MW2016: Museums and the Web. https://bit.ly/3qBrwH5
  • Reid, J., Geelhoed, E., Hull, R., Cater, K., & Clayton, B. (2005). Parallel worlds: immersion in location-based experiences. In: van der. In: Veer. G.C., Gale C. (Eds.), Proceedings of CHI ‘05: extended abstracts on human factors in computing systems (CHI ‘05). ACM. https://dx.doi.org/10.1145/1056808.1057009
  • Reid, J., Hull, R., Cater, K. y Clayton, B. (2004). Riot! 1831: The design of a location based audiodrama. UK-UbiNet. https://bit.ly/2saUsHM
  • Ridge, M. (2014). Crowdsourcing our cultural heritage: introduction. Ashgate.
  • Rodríguez Luque, C. (2018). Apps y ficción radiofónica: El caso de Storywalker. Revista De La Asociación Española De Investigación De La Comunicación, 5(9), pp. 94-103. https://doi.org/10.24137/raeic.5.9.11
  • Rodríguez, M. C. (2019). El Patrimonio Cultural y la Era Digital. In XIII CTV 2019 Proceedings: XIII International Conference on Virtual City and Territory: Challenges and paradigms of the contemporary city CPSV http://dx.doi.org/10.5821/ctv.8673
  • Rossitto, C., Barkhuus, K., & Engstro, A. (2016). Interweaving place and story in a location-based audiodrama. Pers Ubiquit Comput, 20, pp. 245-260. https://dx.doi.org/10.1007/s00779-016-0908-x
  • Sánchez Cid, M. (2012). Paisaje sonoro un patrimonio cultural inmaterial desconocido. Instalia. https://bit.ly/3vAnS3G
  • Sant’Anna, M. (2015). Patrimônio urbano e patrimônio imaterial: problemase desafios contemporâneos. In G. Kuark, J. M. Barros, & P. Miguez (Orgs.), Diversidade Cultural: políticas, visibilidades midiáticas e redes (pp. 118-119). EDUFBA https://issuu.com/camilacestaricerreti/docs/diversidade-cultural-repositorio
  • Santaca, J., & Coma, L. (2014). El m–learning y la educación patrimonial. Trea.
  • Schaeffer, P. (1988). Tratado de los objetos musicales. Alianza Editorial.
  • Schafer, M. (1977). The tuning of the world. Knopf.
  • Sidoncha, U. (2019). Que «coisa» é a cultura? Algumas notas sobre a relação entre cultura e património. In V. Piñeiro-Naval & P. Serra (Eds.), Cultura, património e turismo na sociedade digital: Diálogos interdisciplinares (Vol. 2, pp. 9-23). Labcom.
  • Sood, S. (2002). Audience involvement and entertainment-education. Communication Theory, 12(2), pp. 153-172.
  • Szymczak, D., Rassmus-Gröhn K., Magnusson C., & Hedvall P.O. (2012). A real-world study of an audio-tactile tourist guide. In Proceedings of MobileHCI 2012 (pp. 335-344). ACM Press. https://dx.doi.org/10.1145/2371574.2371627
  • Truax, B. (2001). Acustic communication. Ablex Publishing CO.
  • UNESCO (2003). Convención para la Salvaguarda del Patrimonio Cultural Inmaterial, adoptada por la Conferencia General de la UNESCO. https://ich.unesco.org/es/convenci%C3%B3n
  • UNESCO (2017). La importancia del sonido en el mundo actual: promoción de las buenas prácticas. UNESCO. Consejo Ejecutivo, 201/EX/32 https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000247952_spa
  • Van Dijk, D. (2011). Exploring heritage in participatory culture: The museum App. In J. Trant & D. Bearman (Eds.), Museums and the Web 2011: Proceedings. Archives & Museum Informatics. https://bit.ly/3sNLYX7
  • Wang, D., Park, S. & Fesenmaier, D. R. (2012). The role of smartphones in mediating the touristic experience. Journal of Travel Research, 51, pp. 371-387.
  • Warnier, J. P. (2001). La mundialización de la cultura. Ediciones Abya-yala. https://bit.ly/3hyzuMv
  • Westerkamp, H. (1994). Bauhaus y estudios sobre el paisaje sonoro – explorando conexiones y diferencias. EME Estudio de Música Electroacústica https://www.eumus.edu.uy/eme/ps/txt/westerkamp.html
  • Woodside, J. (2008). La historicidad del paisaje sonoro y la música popular. Revista Transcultural de Música, 12(2), pp. 1-17. https://www.redalyc.org/pdf/822/82201221.pdf
  • World Tourism Organization (2018). Tourism and Culture Synergies, UNWTO, Madrid, DOI: https://doi.org/10.18111/9789284418978