La pandemia de la Covid-19 y su repercusión sobre los destinos turísticosAproximación al análisis de caso del municipio Sanxenxo

  1. Patiño Romarís, Carlos Alberto 1
  1. 1 Universidade de Vigo
    info

    Universidade de Vigo

    Vigo, España

    ROR https://ror.org/05rdf8595

Journal:
Minius: Revista do Departamento de Historia, Arte e Xeografía

ISSN: 1131-5989

Year of publication: 2022

Issue: 27

Pages: 383-415

Type: Article

DOI: 10.35869/MNS.V0I27.4417 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Minius: Revista do Departamento de Historia, Arte e Xeografía

Abstract

Tourist activity is the determining factor of economic-territorial development in the municipality of Sanxenxo. Sanxenxo is a mature coastal tourist destination located in the Galician Rías Baixas. The COVID-19 socio-sanitary crisis has had obvious implications for the tourism sector. The coastal tourism product has been one of the most affected in its short-term results. A sudden crisis that should not hide the need to carry out reforms in the tourist destination. A destination that already showed some imbalances: lack of an updated strategy that would favor the correct interrelation between the offer of tourist products with the new megatrends within the demand. Sanxenxo, like other tourist destinations, implemented measures and campaigns to alleviate the crisis and promote the recovery of the sector. In this research work, using both a qualitative and quantitative methodology, we will address the analysis of the main actions undertaken by regional and municipal tourism management in order to deal with the consequences of Covid-19. We will also propose proactive lines of action that could be implemented in the medium and long term to deal with the more lasting negative impacts on the tourism sector generated by the pandemic. In this direction, we propose territorial actions, from the paradigm of sustainability and the perspective of governance.

Bibliographic References

  • Abella Garcés, S. (2020): “Situación del sector turístico y de la crisis”, en Turismo post COVID-19. El turismo después de la pandemia global: Análisis, perspectivas y vías de recuperación. AECIT, Asociación Española de Expertos Científicos en Turismo; pp. 21-27.
  • Barlés Arizón, M. J. (2020): “Marca, posicionamiento y comunicación, herramientas clave para el impulso del sector turístico en la crisis del COVID 19” en F. J. Bauzá Martorell e F. J. Melgosa Arcos (Dirs.), Turismo post COVID-19. El turismo después de la pandemia global: Análisis, perspectivas y vías de recuperación. Salamanca, Ediciones Universidad de Salamanca; pp. 309-327.
  • Comisión Europea (2020): “Comunicación de la Comisión al Parlamento Europeo, al Consejo, al Comité Económico y Social Europeo y al Comité de las Regiones. El turismo y el transporte en 2020 y en adelante”. Bruselas, 13.5.2020. COM (2020) 550 final
  • Delgado del Castillo, J. M. (2020): “Turismo y medio ambiente en un escenario post COVID-19”, en F. J. Bauzá Martorell e F. J. Melgosa Arcos (Dirs.), Turismo post COVID-19. El turismo después de la pandemia global: Análisis, perspectivas y vías de recuperación. Salamanca, Ediciones Universidad de Salamanca; pp. 363-385.
  • Fernández Pena, R. (2022): “Sector turístico de Sanxenxo y COVID-19”, en Patiño Ro-marís, C. A. y Lois González, R. C. (Eds.): “A crise do coronavirus COVID-19 e o sector turístico galego: Principais retos e liñas de actuación” (pp.43-47). Santiago de Compostela: Servicio de Publicacións da Universidade de Santiago de Compostela; op cit. pág. 43.
  • Gössling, E.; Daniel Scott, D. e Hall, C. M. (2020): “Pandemics, tourism and global change: a rapid assessment of COVID-19”. Journal of Sustainable Tourism, 29(1), 1-20. doi: https://doi.org/10.1080/09669582.2020.1758708
  • Lindoso-Tato; E. y Vilar-Rodríguez, M. (2018): El despertar del turismo urbano en España: Baños de mar, ocio y urbanismo en A Coruña, 1900-1935. Cuadernos de Turismo, 42, pp. 213-236. doi: http://dx.doi.org/10.6018/turismo.42.09
  • Lois González, R. C. y Patiño Romarís, C. A. (2020): “Sanxenxo un destino litoral galle-go maduro: ¿Overtourism o estrategias para su reorganización?”, en Pons Buades, G. X., Blanco-Romero, A., Troitiño Torralba, L. y Blázquez Salom, M. (Coord.), Sostenibilidad turística: “overtourism vs undertourism (pp. 295-306). Mon. Soc. Hist. Nat. Balears, 31, Palma (Illes Balears).
  • Martínez-Quintana, V. (2020): “Planificación colaborativa del turismo local y de na-turaleza en épocas de crisis”, en F. J. Bauzá Martorell e F. J. Melgosa Arcos(Dirs.), Turismo post COVID-19. El turismo después de la pandemia global: Análisis, perspectivas y vías de recuperación. Salamanca, Ediciones Universidad de Salamanca; pp. 209-230.
  • Mallapaty, S. (2020): “What the cruise-ship outbreaks reveal about COVID-19”. Natu-re, 580, 18. doi: https://doi.org/10.1038/d41586-020-00885-w
  • Navarro Jurado, E.; Guevara Plaza, A.; Anton Clavé, S.; Ivars Baidal, J. A.; Vera Rebollo, J. F.; Fuster Huguet, M.; López Sánchez, J. A.; Pazos Otón, M.; Lucrezia López, L.; Piñeiro Antelo; M. A.; León González, C. J. e Prats Planaguma, LL. (2020): “La agenda de investigación para el turismo en la etapa post-COVID. Respuesta a una crisis sin precedentes”. Dispoñible en: https://indess.uca.es/wp-content/uploads/2020/06/Instituto-para-el-Desarrollo-Social-Sostenible-noticias_imagenes-14.pdf?u
  • Navarro Jurado, E.; Ortega Palomo, G. e Torres Bernier, E. (2020): “Propuestas de re-flexión desde el turismo frente al COVID-19: Incertidumbre, impacto y recupera-ción”. Málaga, Instituto Universitario de Investigación de Inteligencia e Innovación Turística, Universidad de Málaga. Dispoñible en: http://www.i3t.uma.es/wp-con-tent/uploads/2020/03/Propuestas-Reflexiones-Turismo-ImpactoCOVID_i3tU-MA.pdf
  • OECD (2020): “OECD Tourism Trends and Policies 2020”. Paris, OECD Publishing. doi: https://doi.org/10.1787/6b47b985-en
  • Patiño Romarís, C. A. (2002): “A illa da Toxa. O planeamento urbanístico no proceso de construcción e transformación dun producto turístico litoral”. Pontevedra: Ser-vicio de Publicacións, Deputación Provincial de Pontevedra.
  • Patiño Romarís, C. A. (2001): “Espacios turísticos e de ocio nas Rías Baixas: Unha análise a diferentes escalas”. DireciónXeral para o Turismo, Consellería de Cultura, Comunicación Social e Turismo, Xunta de Galicia, Santiago de Compostela.
  • Patiño-Romarís, C. A. (2016): “Espazos turísticos e de ocio no litoral galego: Unha análise a diferentes escalas”. Tesis Doctoral. Universidade de Santiago de Compostela, Santiago de Compostela.
  • Patiño Romarís, C. A. (2020): “Análisis del modelo turístico del litoral gallego desde el enfoque de la oferta”. Minius, 25, pp. 173-202.
  • Patiño Romarís, C.A. (2021): “Factores determinantes de la demanda del producto turístico litoral gallego”. Minius, 26, pp. 221-256.
  • Patiño Romarís, C. A. y Lois González, R. C. (Eds.) (2022): “A crise do coronavirus COVID-19 e o sector turístico galego: Principais retos e liñas de actuación”. Xornadas do IDEGA, 9. Santiago de Compostela, Servicio de Publicacións da Universidade de Santiago de Compostela.
  • Patiño Romarís, C. A. y Lois González, R. C. (2022): “O sector turístico galego ante o impacto da pandemia da COVID-19: Análise e propostas territoriais de actuación”. Documentos de Traballo do IDEGA, Xeografía 27. Santiago de Compostela, Servi-cio de Publicacións da Universidade de Santiago de Compostela.
  • Penas Murias, M. V. (1987): “El Área de Oleiros-Sada: Un espacio de Ocio en la periferia de La Coruña”. Excma. Diputación Provincial de La Coruña, La Coruña.
  • Piñeiro Antelo, M. A.; Pazos Otón, M. y Lopez, L. (2020): “Del overtourism al undertourism: El impacto de la COVID-19 en las ciudades patrimonio de la humani-dad. El caso de Santiago de Compostela”, en F. J. Bauzá Martorell e F. J. Melgosa Arcos(Dirs.), Turismo post COVID-19. El turismo después de la pandemia global: Análisis, perspectivas y vías de recuperación. Salamanca, Ediciones Universidad de Salamanca; pp. 385-411.
  • Riley, C. (2020). “This is a crisis. Airlines face $113 billion hit from the coronavirus”. Dispoñible en: https://edition.cnn.com/2020/03/05/business/airlines-coronavi-rus-iata-travel/index.html
  • Santos Iglesias, M. V. (2002): “El turismo en el Val Miñor. Transformaciones espaciales y socioeconómicas en el suroeste de la provincia de Pontevedra”. Memoria de Licen-ciatura (Inédita), Departamento de Xeografía, Facultade de Xerografía e Historia, Universidade de Santiago de Compostela, Santiago de Compostela.
  • Santos del Valle, A (2020): “La industria turística y el impacto del COVID-19: Escena-rios y propuestas•. Madrid, Global Journey Consulting. Dispoñible en: https://worldshoppingtourism.com/downloads/GJC_La_industria_turistica_e_impacto_Covid_19_Escenarios_y_propuestas.pdf
  • Vallejo Pousada, R. (2017): “Los espacios turísticos: ciudades portuarias y villas ter-males en el despertar turístico de Galicia, 1850-1939”, en González Madrid, D. A., Ortiz Heras, M. y Pérez Garzón, J. S. (Eds.): La Historia, lost in translation? Actas del XIII Congreso de la Asociación de Historia Contemporánea (pp. 3347-3362). Cuenca. Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.
  • Vargas Sánchez, A. (2020): “Entender el turismo post-coronavirus: Posibles escenarios”,en F. J. Bauzá Martorell e F. J. Melgosa Arcos(Dirs.), Turismo post CO-VID-19. El turismo después de la pandemia global: Análisis, perspectivas y vías de recuperación. Salamanca, Ediciones Universidad de Salamanca; pp. 15-40.
  • Vera Rebollo, J. F. e Ivars Baidal, J. A. (2020): “El impacto del covid-19 en la actividad turística de la Comunitat Valenciana. Alicant, Generalitat Valenciana e Universitat de Valencia. Dispoñible en: https://prospectcv2030.com/wp-content/uploads/2020/04/INFORME-TURIS-MO-Y-COVID19-CV.pdf