“El museo en camino”Confluencia de discursos, procesos y prácticas artístico-educativas

  1. Paz García, María Begoña 1
  2. Martínez Barreiro, África
  3. Gradín Carbajal, Cristian 1
  1. 1 Universidade de Vigo
    info

    Universidade de Vigo

    Vigo, España

    ROR https://ror.org/05rdf8595

Journal:
Human Review: International Humanities Review / Revista Internacional de Humanidades

ISSN: 2695-9623

Year of publication: 2023

Issue Title: Monograph: "The new museum culture"

Volume: 19

Issue: 4

Type: Article

DOI: 10.37467/REVHUMAN.V19.4929 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Human Review: International Humanities Review / Revista Internacional de Humanidades

Abstract

"El museo en camino" is a project focused on art, education and childhood developed by an interdisciplinary group of female artists, teachers and architects. It is aimed at disseminating the artistic, cultural and social values of the Way to Santiago de Compostela and at showing the Galician heritage kept in the Museum of Pontevedra to children living in small towns and villages located along the Portuguese Way. In order to do so, an educational tool was designed – the portable museum –, which offered a visit to the museum and a workshop on plastic arts. Moreover, once the project was completed, an educational exhibition was organised.

Bibliographic References

  • Bachelard, G. (2006). La poética del espacio. Fondo de Cultura Económica.
  • Cánoves, G., Herrera, L., y Villarino, M. (2005). Turismo rural en España: paisajes y usuarios, nuevos usos y nuevas visiones. Cuadernos de turismo (15), 63-76. https://revistas.um.es/turismo/article/view/18511
  • Cabello, G. (2011). Portátil Aby Warburg:“Atlas.¿ Cómo llevar el mundo a cuestas?” en el Reina Sofía. Imago crítica, (3), 163-168. https://www.academia.edu/download/43592736/Portatil_Aby_Warburg.pdf
  • Cerrón Rojas, W. (2022). La investigación cualitativa en educación. Horizonte de la Ciencia, 9(17), 1-8. https://doi.org/10.26490/ uncp.horizonteciencia.2019.17.510 DOI: https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2019.17.510
  • Didi-Huberman, G. (2011). La exposición como máquina de guerra: keywords. Minerva: Revista del Círculo de Bellas Artes, (16), 24-28. https://cbamadrid.es/revistaminerva/articulo.php?id=449
  • Duchamp, M. (1978). Escritos. Duchamp du Signe. Gustavo Gili.
  • Efland, D., Freedman, A., y Stuhr, K. (2003). La educación en el arte pormoderno. Paidós.
  • Miguélez, M. M. (2000). La investigación-acción en el aula. Agenda académica, 7(1), 27. shorturl.at/cLUW6
  • Millán, M.G., Morales, E., Pérez, L. M., y Naranjo, L. M. P. (2010). El turismo religioso: estudio del Camino de Santiago. Gestión Turística, (13), 1. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3744671
  • Guasch, A. M. (Ed.). (2000). Los manifiestos del arte posmoderno. Akal.
  • Giaveri, F. (2011). El Atlas de Gerhard Richter. Anales de Historia del Arte, 21(Extra), 225-239. https://doi.org/10.5209/rev_ANHA.2011.37459 DOI: https://doi.org/10.5209/rev_ANHA.2011.37459
  • Guridi,R., y Tartás Ruiz, C. (2013). Cartografías de la memoria: Aby Warburg y el Atlas Mnemosyne. EGA Revista de Expresión Gráfic Arquitectónica, (21), 226-235. https://doi.org/10.4995/ega.2013.1536 DOI: https://doi.org/10.4995/ega.2013.1536
  • Hernández, F. (2008). La investigación basada en las artes. Propuestas para repensar la investigación en educación. Educatio Siglo XXI, 26, 85-118. https://revistas.um.es/educatio/article/view/46641
  • Herrera, J. L. (2000). Exposiciones: cómo mostrar los contenidos. Fondos bibliográficos y artísticos.
  • L´Ecuyer, C. (2012). Educar en el asombro. Plataforma actual.
  • Marín-Viadel, R., y Roldán, J. J. (2019). A/r/tografía e Investigación Educativa Basada en Artes Visuales en el panorama de las metodologías de investigación en Educación Artística. https://doi.org/10.5209/aris.63409 DOI: https://doi.org/10.5209/aris.63409
  • Munari, B. (2018). Fantasía. Gustavo Gili.
  • Munarraiz, B. (1992). Metodología educativa I. Xornadas de Metodoloxía de Investigación Educativa (A Coruña, 23-24 abril 1991), coordinadores Eduardo Abalde Paz, Jesús Miguel Muñoz Cantero. A Coruña: Universidade da Coruña, Servizo de Publicacións, 1992, 101-116. https://ruc.udc.es/dspace/handle/2183/8536
  • Monteagudo, E., y Guinea, E. M. (2017). Concepto y objeto. La caja de artista como recurso interdisciplinar en educación primaria. Educatio Siglo XXI, 35(2 Jul-Oct), 341-364. https://doi.org/10.6018/j/298641 DOI: https://doi.org/10.6018/j/298641
  • Padró , C. (2003). La museologí a crí tica como una forma de reflexionar sobre los museos como zonas de conflicto e intercambio. En Almazá n Tomá s, V. D. y Lorente Lorente, J.P. (Ed.), Museología crítica y arte contemporáneo (pp. 51-70). Prensas universitarias de Zaragoza. https://www.torrossa.com/en/resources/an/2655563#page=51
  • Pérez, S. S. (2012). Museos ficticios, imaginarios y reales: de cómo el Atlas Mnemosyne de Aby Warburg acabó devorando el Museo ficticio de Marcel Broodthaers. Revista Sonda: Investigación y Docencia en Artes y Letras, (1), 4-20. DOI: https://doi.org/10.4995/sonda.2012.18457
  • https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6651561
  • Rajal, C. (2018). Museos portá tiles. Una experiencia desde la educació n artí stica no formal para deconstruir la historia del arte y repensar el museo. Pulso. Revista de Educación, 41, 49-67. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6742357 DOI: https://doi.org/10.58265/pulso.5148
  • Sagüés, C. V. (1997). La difusión cultural en el museo: servicios destinados al gran público [Doctoral Thesis]. Universidad de Navarra.
  • Solla, Á. M. S. (2006). El Camino de Santiago: turistas y peregrinos hacia Compostela. Cuadernos de turismo, (18), 135-150. https://revistas.um.es/turismo/article/view/17791
  • Valiente, G. C., Jiménez, L. H., y Pérez, M. V. (2005). Turismo rural en España: paisajes y usuarios, nuevos usos y nuevas visiones. Cuadernos de turismo, (15), 63-76. https://revistas.um.es/turismo/article/view/18511
  • Valente, A. K. (2020). El museo como proyecto artístico. tres experiencias en argentina. Índex, revista de arte contemporáneo, (10), 60-74. https://doi.org/10.26807/cav.vi10.319 DOI: https://doi.org/10.26807/cav.vi10.319