Literatura infantilun camino educativo hacia la comprensión de la muerte

  1. Eulalia Agrelo Costas 1
  2. Isabel Mociño-González 1
  1. 1 Universidade de Vigo
    info

    Universidade de Vigo

    Vigo, España

    ROR https://ror.org/05rdf8595

Journal:
Didáctica. Lengua y literatura

ISSN: 1130-0531 1988-2548

Year of publication: 2023

Issue: 35

Pages: 231-240

Type: Article

DOI: 10.5209/DILL.83868 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Didáctica. Lengua y literatura

Abstract

Children’s literature is an ideal medium for addressing the pedagogy of death and grief, as demonstrated in this case study with four-year-old children. After an exploratory phase, an intervention was carried out based on a selection of picture books on death and on proposals aimed at expression and creativity. The results and their discussion corroborate the scarce conceptualisation of death in children, as well as the relevance of the intervention designed to contribute to an understanding of death that favours emotional education and allows for living life to the fullest.

Bibliographic References

  • -Agrelo-Costas, Eulalia y Piñeiro, Alexandra (2021). La poesía: educadora de emociones. Tejuelo, 33, 185-216. https://doi.org/10.17398/1988-8430.33.185
  • -Alabart Saludes, Miquel Àngel y Martínez Pardo, Eva (2016). Educación emocional y familia. El viaje empieza en casa. Barcelona: Graó.
  • -Arnáiz Sancho, Vicens (2003). Diez propuestas para una pedagogía de la muerte. Aula de infantil, 12, 8-11.
  • -Arnal Gil, Javier Ignacio, Etxaniz Erle, Xabier y López Gaseni, José Manuel (2014). Estrategias para desmitificar la muerte a través del álbum y el libro ilustrado infantil. Anuario de Investigación en Literatura Infantil y Juvenil (AILIJ), 12, 7-18. http://anilij.uvigo.es/wp-content/uploads/2017/06/2014.pdf.
  • -Arruda-Colli, Marina, Weaver, Meaghann S. y Wiener, Lori (2017). Communication About Dying, Death, and Bereavement: A Systematic Review of Children’s Literature. Journal of Palliative Medicine, 20(5), 548-559. https://doi.org/10.1089/jpm.2016.0494
  • -Bisquerra Alzina, Rafael (2000). Educación emocional y bienestar. Barcelona: Praxis.
  • -Bisquerra Alzina, Rafael y Chao Rebolledo, Cimenna (2021). Educación emocional y bienestar: por una práctica científicamente fundamentada. Revista Internacional de Educación Emocional y Bienestar (RIEEB), 1(1), 9-29. http://ri.ibero.mx/handle/ibero/6042
  • -Bisquerra Alzina, Rafael y Pérez Escoda, Núria (2007). Las competencias emocionales. Educación XXI, 10, 61-82. https://doi.org/10.5944/educxx1.1.10.297
  • -Bisquerra Alzina, Rafael; Pérez González, Juan Carlos y García Navarro, Esther (2015). Inteligencia emocional en educación. Madrid: Síntesis.
  • -Cañamares Torrijos, Cristina y Sanz Tejeda, Aránzazu (2019). Vejez y niñez en la Literatura Infantil y Juvenil del ámbito castellano. En Marta Neira Rodríguez, Blanca-Ana Roig Rechou e Isabel Soto López (coords.). Imaxes nenez-vellez na LIX (pp. 17-35). Vigo: Edicións Xerais de Galicia.
  • -Clement, Lesley D. (2013). Death and the Empathic Embrace in Four Contemporary Picturebooks. Bookbird: A Journal of International Children’s Literature, 51(4), 1-10. https://doi.org/10.1353/bkb.2014.0018
  • -Clement, Lesley D. y Jamali, Leyli (2016). Global Perspectives on Death in Children’s Literature. New York: Routledge.
  • -Colomer Martínez, Teresa (2005). El desenlace de los cuentos como ejemplo de las funciones de la literatura infantil y juvenil. Revista de educación, número extraordinario 1, 203-216.
  • -Colomer Martínez, Teresa (2010). Introducción a la literatura infantil y juvenil actual. Madrid: Síntesis.Colomo Magaña, Ernesto (2016). Pedagogía de la muerte y proceso de duelo: cuentos como recurso didáctico. REICE, 14(2), 63-77. https://doi.org/10.15366/reice2016.14.2.004
  • -Colomo Magaña, Ernesto y Oña Cots, José Manuel de (2014). Pedagogía de la muerte: las canciones como recurso didáctico. REICE, 12(3), 109-121. https://revistas.uam.es/reice/article/view/2851
  • -Cortina Selva, Mar; Herrán Gascón, Agustín de la y Nolla, Anna (2009). Propuestas para anticiparse al duelo. Cuadernos de Pedagogía, 388, 68-77. http://hdl.handle.net/11162/36963
  • -Creswell, John W. (2014). Research Design. Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches. California: Sage.
  • -Díaz Armas, Jesús (2008). La imagen en pugna con la palabra. Saber (e) educar, 13, 43-57.
  • -Feijóo Portero, Pilar y Pardo Porto, Ana Belén (2003). La escuela: una amiga en el duelo. Aula de Innovación Educativa, 122, 41-45. http://hdl.handle.net/11162/88210
  • -García Meseguer, Manuel (2011). Evolución del concepto de inteligencia hasta los modelos de competencia emocional e inteligencia emocional. En Javier J. Maquilón Sánchez, Ana Belén Mirete Ruiz, Andrés Escarbajal Frutos y Ana María Giménez-Gualdo (Coords.), Cambios educativos y formativos para el desarrollo humano y sostenible (pp. 173-182). Murcia: Universidad de Murcia.
  • -García Padrino, Jaime (2018). Historia crítica de la literatura infantil y juvenil en la España actual (1939-2015). Madrid: Marcial Pons.
  • -González-Riaño, Xosé A. y Fernández-Costales, Alberto (2020). Investigación vs. innovación y homologación metodológica. Retos actuales de la DLL. En Josep Ballester-Roca y Noelia Ibarra-Rius (Coords.), Entre la lectura, la escritura y la educación (pp. 75-92). Madrid: Narcea.
  • -G-Pedreira, Rocío (2018). Propuesta de un modelo de la inteligencia emocional aplicado a la experiencia de la lectura en contexto escolar. Innovación educativa, 28, 217-232. https://doi.org/10.15304/ie.28.5290
  • -Hanán Díaz, Fanuel (2020). Sombras, censuras y tabús en los libros infantiles. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.
  • -Herrán Gascón, Agustín de la (2022). Contribuciones epistemológicas a la pedagogía hospitalaria, desde la pedagogía de la muerte y el sistema pedagógico radical inclusivo. En Aldo Ocampo González (Comp.), Tendencias sobre investigación en Pedagogía Hospitalaria: problemas analítico-metodológicos (pp. 78-126). Santiago de Chile: CELEI.
  • -Herrán Gascón, Agustín de la y Cortina Selva, Mar (2006). La muerte y su didáctica. Madrid: Editorial Universitas.
  • -Herrán Gascón, Agustín de la y Cortina Selva, Mar (2007). Introducción a la pedagogía de la muerte. Educación y futuro: revista de investigación aplicada y experiencias educativas, 17, 131-148. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2392479
  • -Herrán Gascón, Agustín de la y Cortina Selva, Mar (2009). La muerte y su enseñanza. Diálogo Filosófico, 75, 499-516. https://radicaleinclusiva.com/wp-content/uploads/2018/01/lamuerteysuensenanza.pdf
  • -Herrán Gascón, Agustín de la; González, Isabel; Navarro, María Jesús; Freire, Vanesa y Bravo, Soraya (1998). La “educación para la muerte” como tema transversal de transversales. Consideraciones para la educación infantil. IV Congreso Mundial Educación Infantil. Madrid, 4-8 diciembre. http://www.waece.org/biblioteca/pdfs/d052.pdf
  • -Herrán, Agustín de la; González, Isabel; Navarro, María J.; Bravo, Soraya y Freire, Mª Vanesa (2000). ¿Todos los caracoles se mueren siempre? Cómo tratar la muerte en Educación Infantil. Madrid: Ediciones de la Torre.
  • -Hinkel, Eli (2011). Handbook of Research in Second Language Teaching and Learning. Nueva York: Routledge.
  • -Howarth, Robyn A. (2011). Promoting the Adjustment of Parentally Bereaved Children. Journal of Mental Health Counseling, 33(1), 21-32. https://doi.org/10.17744/mehc.33.1.a2m06x0835352741
  • -Jover, Guadalupe (Coord.) (2009). Constelaciones literarias. Andalucía: Junta de Andalucía.
  • -Koehler, Katrina (2010). Sibling Bereavement in Childhood. En Charles A. Corr y David E. Balk (Coords.), Children’s Encounters with Death, Bereavement, and Coping (pp. 195-218). Nueva York: Springer.
  • -Kübler-Ross, Elisabeth (1992). Los niños y la muerte. Barcelona: Luciérnaga.
  • -López-Barxas, Paco y Sabaite, Kristina (2009). A avoa do nobelo branco. A Coruña: Baía Edicións.
  • -López-Cassá, Elia (2016). La educación emocional en la Educación Infantil y Primaria. En José Luís Soler, Lucía Aparicio, Óscar Díaz, Elena Escolano y Ana Rodríguez (Coords.), Inteligencia emocional y bienestar II: reflexiones, experiencias profesionales e investigaciones (pp. 557-570). Zaragoza: Ediciones Universidad San Jorge.
  • -López-Cassá, Elia; Pérez-Escoda, Nuria y Alegre, Alberto (2018). Competencia emocional, satisfacción en contextos específicos y satisfacción con la vida en la adolescencia. Revista de Investigación Educativa, 36(1), 57-73. https://doi.org/10.6018/rie.36.1.273131
  • -Mandrillo, Cósimo y Montero, Alicia (2010). Los temas tabú y la enseñanza de la literatura infantil. Encuentro educacional, 17(1), 92-105. https://www.academia.edu/53413971/Los_temas_tab%C3%BA_y_la_ense%C3%B1anza_de_la_literatura_infantil
  • -Massot Lafon, Inés; Dorio Alcaraz, Inma y Sabariego Puig, Marta (2009). Estrategias de recogida y análisis de la información. En Rafael Bisquerra Alzina (Coord.), Metodología de la investigación educativa (pp. 329-366). Madrid: Editorial La Muralla.
  • -Mietkiewicz, Marie-Claude y Schneider, Benoit (2015). À la rencontre des arriére-grandes-parents dans la littérature jeunesse. NPG. Neurol Psychiatr Gériatr, 15(86), 109-115. http://dx.doi.org/10.1016/j.npg.2014.10.009
  • -Miguel Yubero, Victoria de; Herrán Gascón, Agustín de la; Rodríguez Herrero, Pablo y Ruiz Ambit, Sandra (2022). ¿Cómo perciben las orientadoras una educación que incluya la muerte? Un estudio cualitativo. Revista de Educación, 396, 261-285. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2022-396-537
  • -Minhós Martins, Isabel y Matoso, Madalena (2016). Para onde imos cando desaparecemos? Vigo: Edicións Xerais de Galicia.Mociño González, Isabel (Coord.). (2019). Libro-obxecto e xénero. Estudos ao redor do libro infantil como artefacto. Vigo: Universidad de Vigo.
  • -Mociño González, Isabel y Agrelo Costas, Eulalia (2020). The Topic of Death in Galician Literature for Children and Young Adults. En Veljka Ruzicka Kenfel y Juliane House (eds.). Death in Children ́s Literature and Cinema, and its Translation (pp. 101-138). Berlín: Peter Lang.
  • -Moreno Lorite, Carmen (2015). La muerte y el duelo a través de los cuentos. Madrid: Editorial Kolima.Munarriz, Begoña (1992). Técnicas y métodos en investigación cualitativa. En Eduardo Abalde Paz y Jesús Miguel Muñoz Cantero (Coords.), Metodología educativa I (pp. 101-116). A Coruña: Universidade da Coruña.
  • -Osvath, Csaba (2021). Uncovering Death: A Dialogic, Aesthetic Engagement with the Covers of Death-Themed Picture Books. Children’s Literature in Education, 52, 68-87. https://doi.org/10.1007/s10583-020-09399-5
  • -Otero Ramos, Idania y Soares Santos, Carmen de Fátima (2012). Pedagogía de la muerte en el nivel de enseñanza primario. Revista Iberoamericana de Educación, 60(3), 1-8. http://hdl.handle.net/11162/182651
  • -Ramón, Elisa y Osuna, Rosa (2004). ¡No es fácil, pequeña ardilla! Pontevedra: Kalandraka.Ramos Pla, Anabel y Camats i Guàrdia, Ramon (2018). Fundamentos para una pedagogía preventiva sobre la muerte en la escuela. Revista Complutense de Educación, 29(2), 527-538. https://doi.org/10.5209/RCED.53448
  • -Ramos, Ana Margarida (2017). Aproximação ao livro-objeto: das potencialidades criativas às propostas de leitura. Porto: Tropelias & Companhia.
  • -Rodríguez Gómez, Gregorio; Gil Flores, Javier y García Jiménez, Eduardo (1999). Metodología de la investigación cualitativa. Málaga: Aljibe.Roig Rechou, Blanca-Ana (Coord.). (2015). Historia da literatura infantil e xuvenil galega. Vigo: Edicións Xerais de Galicia.
  • -Russell, Bertrand (2000). Elogio de la ociosidad. Barcelona: Edhasa.Ruzicka Kenfel, Veljka y House, Juliane (Ed.). (2020). Death in Children ́s Literature and Cinema, and its Translation. Berlín: Peter Lang.
  • -Sáiz Ripoll, Anabel (2010). ¡Un día volveremos a encontrarnos! Aproximación a la muerte en la literatura infantil y juvenil. Espéculo. Revista de estudios literarios, 45. https://webs.ucm.es/info/especulo/numero45/index.html
  • -Seffner, Fernando y Mayer Pereira, Marcus Vinicius (2019). Entre o dito e o não dito: a morte na literatura infanto-juvenil. Textura, 21(45), 148-174. http://dx.doi.org/10.17648/textura-2358-0801-21-45-4815
  • -Selfa Sastre, Moisés, Fraga de Azevedo, Fernando José y Berengué Carbonell, Iolanda (2015). Leer sobre la muerte en la biblioteca de aula: una experiencia práctica de lectura en un aula de educación infantil. ISLL, 3, 83-95. https://doi.org/10.24310/revistaisl.vi3.11082
  • -Short, Kathy G. (2011). Reading Literature in Elementary Classrooms. En Shelby A. Wolf, Karen Coats, Patricia Enciso y Christine A. Jenkins (Coords.), Handbook of Research in Children’s and Young Adult’s Literature (pp. 48-62). Nueva York: Routledge.
  • -Sipe, Lawrence R. (2001). Picturebooks as aesthetic objects. Literacy Teaching and Learning, 6(I), 23-42. https://readingrecovery.org/wp-content/uploads/2017/03/LTL_6.1-Sipe.pdfTeckentrup, Britta (2013). El árbol de los recuerdos. Madrid: Nubeocho.
  • -Vara, Alicia (2016). El tradicional tópico de la muerte en el aula de educación infantil: análisis de álbumes ilustrados. Álabe, 14, 1-17. https://doi.org/10.15645/Alabe2016.14.8
  • -Vicente-Yagüe Jara, María Isabel de y González Romero, María (2019). Análisis del panorama metodológico interdisciplinar en Educación Infantil para el fomento de la lectura. Revista Complutense de Educación, 30(2), 493-508. https://doi.org/10.5209/RCED.57738
  • -Wilhelm, Hans (1989). Yo siempre te querré. Barcelona: Editorial Juventud. Willis, Clarissa A. (2002). The Grieving Process in Children: Strategies for Understanding, Educating, and Reconciling Children’s Perceptions of Death. Early Childhood Education Journal, 29(4), 221-226. https://doi.org/10.1023/A:1015125422643
  • -Wiseman, Angela M. (2012). Summer’s End and Sad Goodbyes: Children’s Picture books About Death and Dying. Children’s Literature inEducation, 44(1), 1-14. https://doi.org/10.1007/s10583-012-9174-3
  • -Worden, J. William (1997). El tratamiento del duelo: asesoramiento psicológico y terapia. Barcelona: Paidós.