Sentimiento de abandono en personas extuteladas en España

  1. Moraña Boullosa, Alba
  2. Verde-Diego, Carmen
  3. Pastor Seller, Enrique
Revista:
Interacción y perspectiva: Revista de Trabajo Social

ISSN: 2244-808X

Ano de publicación: 2023

Título do exemplar: Interacción y Perspectiva Revista de Trabajo Social

Volume: 13

Número: 2

Páxinas: 158-180

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Interacción y perspectiva: Revista de Trabajo Social

Resumo

The concept of abandonment was researched through the perceptions of people formerly in the foster-care protection system in Spain, focusing the analysis on three crucial moments: the separation of minors from their nuclear family of origin, the duration of their stay in the protection center, and the departure from the center and the protection system. Semi-structured interviews were conducted with eight people who had been in residential foster care for at least two years between 1990 and today. The transcribed stories depict three predominant categories in the life histories of the protagonists: 1) initial (physical) abandonment on the part of the family and entry into the protection center; 2) emotional abandonment during the stay; and 3) institutional abandonment upon exiting the system. The interviewees felt abandoned by their families, but also by the protection system, which devalued them and failed to provide them with sufficient support. The lived experience during their foster care caused a strong, emotional impact that lasted into their adult years. The feeling of abandonment, both on a family and institutional level, is pervasive in the lives of all the interviewees in all moments of their foster care and has not changed since their experiences in 1990 up to the most recent experiences in 2020. Several alternatives to this abandonment feeling by foster-care individuals are proposed, including measures such as reinforcing the figure of professional parenting in residential foster care.

Referencias bibliográficas

  • Citas • Alonso, E., Santana, L., y Feliciano, L. (2017). “Proyecto de inserción sociolaboral, ¿Subimos juntos la escalera?”. Revista Electrónica de Investigación y Docencia (REID), No.18, pp. 69-73. https://doi.org/10.17561/reid.v0i18.3331
  • • Balsells, M.A., Vaquero, E., y Ciurana, A. (2019). “El apoyo social durante el acogimiento: su relevancia para el bienestar de los niños y las niñas en situación de protección”. Sociedad e Infancias, No. 3, pp. 115-132. https://dx.doi.org/10.5209/soci.63403 • Cabrera, E.M., González, P., Chirino, E., y Castro, J.J. (2020). “Inclusión social y satisfacción de los jóvenes ex-tutelados”. Pedagogía Social, No. 35, pp. 101-111. https://doi.org/10.7179/PSRI_2020.35.08
  • • Comasòlivas, A., Sala-Roca, J., y Marzó, T.E. (2018). “Los recursos residenciales para la transición hacia la vida adulta de los jóvenes tutelados en Cataluña”. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, No. 31, pp. 125-137. https://doi.org/10.7179/PSRI_2018.31.10
  • • Cuenca, M.E., Campo, G. y Goig, R.M. (2018). “El tránsito a la vida adulta de los jóvenes en acogimiento residencial: El rol de la familia”. Educación XXI, Vol. 21, No.1, pp. 321-344, https://doi.org/10.5944/educxx1.20201
  • • Del Valle, J. (2009). “Evolución histórica, modelos y funciones del acogimiento residencial”. En Bravo, A. y Fernández del Valle, J. (coords.). Intervención socioeducativa en acogimiento residencial. Cantabria (España): Dirección General de Política Social. pp.11-24. https://www.serviciossocialescantabria.org/uploads/documentos%20e%20informes/Interv%20Socioeducativa_Acogimiento%20Residencial.pdf
  • • Eluvathingal, T. Chugani, H., Behen, M., Juhász, C., Muzik, O., Maqbool, M., Chugani, D. y Makki, M. (2006). “Abnormal brain connectivity in children after early severe socioemotional deprivation: A diffusion tensor imaging study”. Pediatrics, Vol. 117, No. 6, pp. 2093-2100. https://doi.org/10.1542/peds.2005-1727
  • • Eurostat (2022, junio). Edad de los jóvenes que abandonan su hogar parental- Estadísticas explicadas (europa.eu). https://bit.ly/3eoocfA
  • • Fernández, J.M., Hamido-Mohamed, A., y Ortiz, M.M. (2009). “Influencia del acogimiento residencial en los menores en desamparo”. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, Vol. 7, No.18, pp. 715-728.
  • • Fontana, A., y Frey, J. (2005). “The Interview, from neutral stance to political involvement”. En Denzin N.K. y Lincoln S. (comp.). The Sage Handbook of Qualitative Research. Sage Publication: London. pp. 695-727.
  • • Forston, B., Klevens, J., y Merrick, M. (2016). Prevención del maltrato y abandono infantil: paquete técnico para las actividades relacionadas con políticas, normas y programas. Atlanta, Georgia: Centro Nacional para la Prevención y el Control de Lesiones. División de Prevención de la Violencia. pp.52
  • • Goetz, J.P. y LeCompte, M.D. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Madrid: Ediciones Morata. pp.137.
  • • Goig, R. y Martínez, I. (2019). “La transición a la vida adulta de los jóvenes ex tutelados. Una mirada hacia la dimensión `vida residencial´”. Bordón. Revista de Pedagogía, Vol. 71, No. 2, pp. 71–84. https://doi.org/10.13042/Bordon.2019.67905 • Gómez, M. y Zanabria, M. (2010). “Tutela y minoridad: nociones vinculadas al desamparo infantil”. En Anuario de investigación 2010. Xochimilco-México: UAM Educación y comunicación. pp. 481-503.
  • • Govindan, R.M., Behen, M.E., Helder E., Makki M.I. y Chugani H.T. (2010). “Altered water diffusivity in cortical association tracts in children with early deprivation identified with Tract-Based Spatial Statistics (TBSS)”. Cerebral Cortex, Vol. 20, No. 3, pp. 561-569. https://doi.org/10.1093/cercor/bhp122
  • • Groack, C.J. y McCall, R.B. (2011). “Implementing Changes in Institutions to Improve YoungChildren's Development”. Infant Ment Health, Vol. 32, No. 5, pp. 509–525. https://doi.org/10.1002/imhj.20310
  • • Gypen, L., Vanderfaeillie, J., De Maeyer, S., Belenger, L., y Van Holen, F. (2017). “Outcomes of children who grew up in foster care: Systematic review”. Children and Youth Services Review, Vol. 76, pp. 74-83. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2017.02.035
  • • Hermenau, K., Eggert, I., Landolt, M.A., y Hecker, T. (2015). “Neglect and perceived stigmatization impact psychological distress of orphans in Tanzania”. European Journal of Psychotraumatology, No. 6, p. 28617. https://doi.org/10.3402/ejpt.v6.28617
  • • Hermenau, K., Goessman, K., Niels, P., Rygaard, M.A., y Hecker, T (2017). “Fostering Child Development by Improving Care Quality: A Systematic Review of the Effectiveness of Structural Interventions and Caregiver Trainings in Institutional Care”. Trauma, Violence y Abuse, Vol. 18, No. 5, pp. 544-561. https://dx.doi.org/10.1177/1524838016641918
  • • Iglesias-Díaz, P. y Romero- Pérez, C. (2021). “Aulas afectivas e inclusivas y bienestar adolescente: una revisión sistemática”. Educación XXI, Vol. 24, No. 2, pp. 305-350. https://doi.org/10.5944/educxx1.28705
  • • Liebel, M. (2015). “Sobre el interés superior de los niños y la evolución de las facultades”. Revista Anales de la Cátedra Francisco Suárez, No. 49, pp. 43-61.
  • • Martin, C., González, P. Chirino, E., y Castro, J.J. (2020). “Inclusión Social y satisfacción vital de los jóvenes ex tutelados”. Pedagogía Social, No. 35, pp. 101-111. https://doi.org/10.7179/PSRI_2020.35.08
  • • Martínez, A. y Arregui, B. (2014). “Menores sin familia en España y acogimiento familiar”. En la calle: revista sobre situaciones de riesgo social, No. 29, pp.11-15.
  • • Melkman, P. (2017). “Childhood adversity, social support networks and well-being among youth aging out of care: an exploratory study of mediation”. Child Abuse and Neglect, No. 72, pp. 85-97. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2017.07.020 • Moreno, J.M. (2004). “Maltrato infantil: características familiares asociadas a situaciones de desprotección al menor”. Intervención Psicosocial, Vol. 13, No. 1, pp. 99-115.
  • • Moretti, M.P. y Torrecilla, N.M. (2019). “Desarrollo en las infancias institucionalizadas y en familias de acogida temporal: Una revisión bibliográfica”. Intercisdiplinaria, Vol. 36, No. 2, pp. 263-281. https://doi.org/10.16888/interd.2019.36.2.17
  • • Rojas, J.A., Medina, C.A., y Sailema, J.G. (2021). “Abandono en la niñez y la adolescencia, factores determinantes en la efectividad de los procesos administrativos y judiciales”. Universidad y Sociedad, Vol. 31, No. 1, pp.198-208.
  • • Ruíz, I. y Gallardo, J.A. (2002). “Impacto psicológico de la negligencia familiar (leve versus grave) en un grupo de niños y niñas”. Anales de Psicología, Vol. 18, No. 2, pp. 261-272.
  • • Sanín, A.L. (2013). “Abandono infantil: estado de la cuestión”. Textos y Sentidos, No. 7, pp. 88-117.
  • • Sanz, C. (2019). “Diseño, desarrollo y validación de un sistema de seguimiento de la transición de la vida adulta de los jóvenes ex tutelados en Cataluña”. En Grup d’Investigació i Formació Educativa i Social. Pedagogía social, investigación y familias. Libro de comunicaciones completas y conclusiones del XXXI Seminario Interuniversitario de Pedagogía Social. Palma: Grup d’Investigació i Formació Educativa i Social y Universitat de les Illes Balears, pp. 316-326.
  • • Sala-Roca, J. (2019). “Parentalidad profesional en el acogimiento institucional: propuesta para mejorar la atención a los niños acogidos en centros de protección”. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, No. 34, pp. 97-109. https://doi.org/10.7179/PSRI_2019.34.07
  • • Silva, D. (2019). “Experiencias de institucionalización en la adolescencia: ambivalencias entre una subjetivación cartográfica y la circulación social endogámica”. En Longás Mayayo, J. y Vilar Martín, J. La Pedagogía Social en un entorno VICA: ¿viejos problemas, nuevas perspectivas? Comunicaciones y Conclusiones del Congreso Internacional SIPS 2019/XXXII. Seminario Interuniversitario de Pedagogía Social. Barcelona: Universitat Ramon Llull, Facultat de Psicologia i Ciències de l'Educació i de l'Esport Blanquernapp. pp. 111-114.
  • • Simo, D. y Cid, X.M. (2018). “Análisis longitudinal de transición a la vida adulta de las personas segregadas del sistema de protección a la infancia y la adolescencia”. Bordón. Revista de Pedagogía, Vol. 70, No. 2, pp. 25–38. https://doi.org/10.13042/Bordon.2018.54539
  • • Stitt-Gohdes W., Lambrecht J., y Redmann D. (2000). “The critical-incident technique in job behavior research”. Journal of Vocational Education Research, Vol. 25, No. 1, pp. 63-77. • Trull-Oliva, C., Janer-Hidalgo A., Corbella, L., Soler-Masó, P. y González-Martínez, J. (2022). “Sobre las estrategias metodológicas de los educadores/as para contribuir al empoderamiento juvenil”. Educación XXI, Vol. 25, No. 1, pp. 459-483. https://doi.org/10.5944/educXX1.30014
  • • Wright, A.W., Simron, R., Sosnowski, D.W. y Kliewer, W. (2019). “Predictors of Better Functioning among Institutionalized Youth: A Systematic Review”. Journal of Child and Family Studies, No. 28, pp. 3245-3267. https://doi.org/10.1007/s10826-019-01527-0