Validación de un cuestionario sobre actitudes del profesorado ante la filosofía con o para niños/as

  1. MARÍA MIGUÉLEZ VILA
  2. MANUELA RAPOSO-RIVAS
  3. JOSÉ ANTONIO SARMIENTO CAMPOS
Journal:
HASER: revista internacional de filosofía aplicada

ISSN: 2172-055X

Year of publication: 2024

Issue: 15

Pages: 1-54

Type: Article

DOI: 10.12795/HASER/2024.I15.01 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: HASER: revista internacional de filosofía aplicada

Abstract

The development of critical, reflective, ethical and supportive thinking is an educational purpose linked to today's society, but are teachers prepared for it? The purpose of this research is to design and validate an instrument that allows analyzing the attitudes of teachers when carrying out philosophy practices with and for children in the classroom, with the aim of developing critical thinking and values. The invited sample was made up of 1,312 educational centers in the Autonomous Community of Galicia, from which 168 responses were obtained, which implies a 6.95 margin of error and a 95% confidence level. The data obtained has been analyzed using the IBM SPSS Statistic version 22 software, first by means of Exploratory Factor Analysis and Varimax rotation to minimize the number of variables with high saturations in the factors found, and secondly, the internal consistency of the instrument was calculated through the analysis of the Cronbach's Alpha reliability coefficient. It is concluded that the version of the instrument made up of 31 Ítems and four dimensions presents good validity and reliability that demonstrate that the model is consistent and coherent with the starting theoretical assumptions

Bibliographic References

  • Álvarez, Fátima - Baño, Lorenzo - Campagne, Juan - Cortés, Vega-Huertas, Montse Merino, Jesús Prieto, Luis Alberto: “Enfoque pensamiento libre: empoderamiento educativo de las personas adultas con discapacidad intelectual”, en Revista internacional de filosofía aplicada HASER, número 13, Sevilla, 2022, págs. 105-149. DOI: https://doi.org/10.12795/HASER/2022.i13.04 (último acceso 17 de febrero de 2023).
  • Benjamin, Walter: Tesis de filosofía de la historia, Discursos Interrumpidos I, Taurus, Madrid, 1989
  • Blasco, Josefa Eugenia López, Alexandre: “Validación mediante método Delphi de un cuestionario para conocer las experiencias e interés hacia las actividades acuáticas con especial atención al windsurf”en Ágora para la educación física y el deporte, Vol. 12, Nº. 1, 2010, 75-94 https://bit.ly/3mJukiu (último acceso 17 de febrero de 2023).
  • Calderón Almendros, Ignacio Calderón Almendros, Juan Miguel Rascón Gómez, María Teresa: “De la identidad del ser a la pedagogía de la diferencia” en Teoría de la educación, 28(1), Salamanca, 2016, págs. 45-60.
  • Colom, Roberto - Moriyón, Félix Magro, Carmen Morilla, Elena: “The long-term impact of philosophy for children: A longitudinal study (preliminary results)”, en Analytic Teaching and Philosophical Praxis volumen 35, número 1, Wisconsin, 2014, pág. 50-56. https://journal.viterbo.edu/index.php/atpp/article/view/1129/936
  • Foucault, Michael: Las palabras y las cosas, Editorial Siglo XXI, México, 1966.
  • Galicia, Xunta de: “Orden 8 DOG Martes, 26 de octubre por la que se desarrolla el Decreto 229/2011, de 7 de diciembre, por el que se regula la atención a la diversidad del alumnado de los centros docentes de la Comunidad Autónoma de Galicia” en DOGA, 2021.
  • Gazmuri, Rosario Pizarro, José: "Fundamentos teóricos del proyecto “Filosofía para jóvenes privados de libertad”, en Revista Internacional de Filosofía Aplicada HASER 13, 2022, págs. 13- 45.
  • George, Darren Mallery, Paul: SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference. Allyn & Bacon, Boston, 2003.
  • Hedayati, Mehrnoosh Ghaedi, Yahya: “Effects of the philosophy for children program through the community of inquiry method on the improvement of interpersonal relationship skills in primary school students”, en Childhood & Philosophy, volumen 5, número 9, Río de Janeiro, 2009, págs. 199-217. https://www.eublicacoes.uerj.br/index.php/childhood/article/view/20596/14922
  • Hierrezuelo, José Manuel Franco-Mariscal, Antonio Blanco, Ángel: “Uso de dilemas socio-científicos para el desarrollo de habilidades de pensamiento crítico en docentes en formación inicial. Percepciones del profesorado”, en Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 97 (36.1), Murcia, 2022, págs. 99-122. https://doi.org/10.47553/rifop.v97i36.1.92435 (último acceso 17 de febrero de 2023).
  • Lebart, Ludovic Morineau, Alain Piron, Marie : Statistique exploratoire multidimensionnelle. Vol. 3. Dunod, Paris, 1995.
  • López-Aguado, María Mercedes Gutiérrez-Provecho, Lourdes: “Cómo realizar e interpretar un análisis factorial exploratorio utilizando SPSS”, en REIRE Revista d’Innovació i Recerca en Educació volumen 12, número 2, Barcelona, 2019, págs. 1-14. http://doi.org/10.1344/reire2019.12.227057 (último acceso 17 de febrero de 2023).
  • López, Emelina Pérez, Amparo Ramos, Genoveva: “Modelos complementarios al Análisis Factorial en la construcción de escalas ordinales: un ejemplo aplicado a la medida del Clima Social del Aula”, en Revista de Educación, número 354, Madrid, 2011, págs. 369-397. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2011-354-004
  • López Melero, Miguel: “La escuela inclusiva: una oportunidad para humanizarnos”, en Revista Interuniversitaria de formación del profesorado, 26(2), Murcia, 2012, pág. 131.
  • López Melero, Miguel: “Diversas miradas: democracia del amor”, Revista Interuniversitaria de formación del profesorado, 26(2), Murcia, 2012, págs. 17-52.
  • Meirieu, Philippe: Frankenstein educador, Laertes Ediciones, Barcelona, 1998.
  • Miguélez Vila, MaríaRaposo-Rivas, Manuela: “El Prácticum como plataforma para el desarrollo del pensamiento filosófico en las aulas”, en Revista interuniversitaria de formación del profesorado, volumen 96, número 35.1, Murcia, 2021, págs.127-146. https://doi.org/10.47553/rifop.v96i35.1.83457 (último acceso 17 de febrero de 2023).
  • Nussbaum, Martha: Sin fines de lucro. Por qué la democracia necesita de las humanidades, Katz Editores, Buenos Aires, 2010.
  • Ordoñez, Xabier Martínez, Sonia Miguel, Covadonga: “Actitudes hacia la Estadística en Alumnos de Educación: Análisis de Perfiles”, en Revista de Educación, número 385, Madrid, 2019, págs. 173-200.
  • Pardo, Elias Campo, Pedro César: “Combinación de métodos factoriales y de análisis de conglomerados en R: el paquete FactoClass”, en Revista Colombiana de Estadística, número 30, Bogotá, 2007, págs. 231-245.
  • Pohoata, Gabriela Petrescu, Conona: “Is there a philosophy for children?”, en Euromentor Journal, 4(3), 2013, págs. 7-12.
  • Rezola, Rodolfo: Otra educación es posible, Laertes, Barcelona, 2013.
  • Rawls, John: Teoría de la justicia, FCE., México,1997.
  • Romero, Gonzalo Caballero, Amparo: “Convivencia, clima de aula y filosofía para niños”, en Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 11(3), 2008, págs. 23-31.
  • Siddiqui, Nadia Gorard, Stephen See, Beng Huat: Non-cognitive impacts of philosophy for children. School of Education, Durham University, 2017.
  • Trickey, Steven Topping, Kieth: “Philosophy for children: A systematic review”, en Research Papers in Education, volumen 19, número 3, 2004, págs. 365-380.
  • Williams, Steve: Evaluating effects of philosophical enquiry in a secondary school , Derbyshire County Council, England, 1993.
  • Young, Marion: Inclusion and Democracy, Oxford University Press, Oxford, 2000. https://www.thinkingscripts.co.uk/pdf/villagep4c.pdf