Ficciones hacia lo posiblepor una política feminista afirmativa

  1. Fraga Costa, Sabela 1
  1. 1 Universidade de Vigo
    info

    Universidade de Vigo

    Vigo, España

    ROR https://ror.org/05rdf8595

Journal:
Boletín de arte

ISSN: 0211-8483 2695-415X

Year of publication: 2021

Issue: 42

Pages: 237-246

Type: Article

DOI: 10.24310/BOLARTE.2021.VI42.12047 SCOPUS: 2-s2.0-85121099341 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Boletín de arte

Abstract

This article proposes to analyze the possibilities of transforming feminism in the imagery field from the vital logical perspective of Victoria Sendón de León as well as the affirmative policy of Rosi Braidotti. The feminist movement is aware of how to identify the power of these images and their importance in relation to creative meaning and values. For this reason, what can always be seen lies within a creative strategy to subvert the predominant gaze, but also attempting to let the representations have their material effect on the lives of women. To highlight this argument, the artistic proposals centre around the challenge of portraying the lesbian image in order to demonstrate how fiction allows us to think of and visualise all that has yet to be done.

Bibliographic References

  • BAAMONDE, Gena (2020), «Machonas, travestismos e contragéneros na práctica cénica galega», en AMARELO, Daniel (coord.), Nós, xs inadaptadxs: representações, desejos e histórias LGBTIQ na Galiza, Através, Santiago de Compostela, pp. 81-99.
  • BARCENILLA GARCÍA, Haizea (2020), «Estrategias translúcidas y contraimágenes: romper con la representación hegemónica», Boletín de Arte n.º 41, pp. 23-32.
  • BRAIDOTTI, Rosi (2018), Por una política afirmativa. Itinerarios éticos, Gedisa, Barcelona.
  • GIL, Silvia L. (2011), Nuevos feminismos: sentidos comunes en la dispersión: una historia de trayectorias y rupturas en el Estado español, Traficantes de sueños, Madrid.
  • LAURETIS, Teresa (1992), Alicia ya no: feminismo, semiótica y cine, Cátedra, Madrid.
  • MARTÍN PRADA, Juan (2018), El ver y las imágenes en el tiempo de internet, Akal, Madrid.
  • MARTÍNEZ LUNA, Sergio (2019), Cultura Visual. La pregunta por la imagen, Sans Soleil, Gasteiz.
  • NORANDI, Elina (2008), «Amor y deseo entre mujeres: representaciones plásticas en el arte contemporáneo», en PLATERO, Raquel (coord.), Lesbianas. Discursos y representaciones, Melusina, Tenerife, pp. 281-305.
  • RICH, Adrienne (2019), Ensayos esenciales. Cultura, política y el arte de la poesía, Capitán Swing, Madrid.
  • SENDÓN DE LEÓN, Victoria (2006), Matria. El horizonte de lo posible, Siglo XXI, Madrid.
  • ZAFRA, Remedios (2013), (h)adas. Mujeres que crean, programan, prosumen, teclean, Páginas de Espuma, Madrid.
  • ZAYA, Octavio (2001), «Un mundo sin hombres: apuntes provisionales en torno a la fotografía de Carmela García», en GARCÍA, Carmela (exposición), Chicas, deseos y ficción, Consorcio Salamanca 2002, Salamanca.