Campañas de comunicación institucional de tipo audiovisual y su utilización para contrarrestar los bulos durante la pandemia de COVID-19el caso español

  1. Corbacho Valencia, Juan Manuel 1
  1. 1 Universidade de Vigo
    info

    Universidade de Vigo

    Vigo, España

    ROR https://ror.org/05rdf8595

Revista:
Razón y palabra

ISSN: 1605-4806

Ano de publicación: 2021

Título do exemplar: Comunicación Política y Tecnologías Aplicadas: desinformación, noticias falsas y verificación de hechos

Volume: 25

Número: 112

Tipo: Artigo

DOI: 10.26807/RP.V25I112.1855 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Razón y palabra

Resumo

This paper deals with the importance of institutional advertising in the face of the hoaxes, disinformation and fake news that have appeared since the outbreak of COVID-19 until the so-called herd immunity was achieved. By means of the analysis of the communication and institutional advertising campaigns published by the Spanish autonomous and central governments from a multiple methodological prism, quantitative (duration of the videos, periodicity, views) and qualitative (contents, narrative genres, intentionality and human presence) study criteria have been established to determine the role of the 639 videos that make up the sample. The main results show that the institutional communication and advertising campaigns share a marked informative character, while the latter are especially oriented towards social networks. Despite this informative and proactive effort that attests to the duty to inform the public, the data do not seem to indicate that these are primary sources of information, while in terms of narratives, the majority opted for recourse to experts, doctors and healthcare professionals, as well as patients.

Referencias bibliográficas

  • AIMC. (2021). Marco general de los medios en España. [Online] en: https://www.aimc.es/a1mc-c0nt3nt/uploads/2021/02/marco2021.pdf
  • Casero-Ripollés, A. (2020). Impact of Covid-19 on the media system. Communicative and democratic consequences of news consumption during the outbreak. El profesional de la información, 29(2), e290223, 1-11. https://doi.org/10.3145/epi.2020.mar.23
  • Castillo-Esparcia, A., Fernández-Souto, A.B., Puentes-Rivera, I. (2020). Comunicación política y Covid-19. Estrategias del Gobierno de España. El Profesional de la información, 29(4), e290419. https://doi.org/10.3145/epi.2020.jul.19
  • Cortés-González, A. (2011). La publicidad institucional en España. Una década de perspectiva. Razón y Palabra, 75, 1-23.
  • Crespo, I. y Garrido, A. (2020). La pandemia del Coronavirus: estra-tegias de comunicación de crisis. Más poder local (edición especial), 41 (abril, 2020), 12-19.
  • Dafonte-Gómez, A. (2019). Consumo y distribución de contenidos en la era digital: El papel de la audiencia en la propagación de noticias falsas. En D. Renó, V. Gosciola, y L. Renó (eds.), Transformaçoes do Jornalismo na Nova Ecología dos Meios, Ria Editora, 54-63.
  • FEDE y ACT (2021). Observatorio de Concursos Públicos. [Online] en: https://media.timtul.com/media/lafede/OBSERVATORIO_2T_20210719085401.pdf
  • Feliú-García, E. (2015). La publicidad en la comunicación política. En A. Ballester-Espinosa y M. Martín-Llaguno, M. (eds.), La profesiona-lización de la comunicación política (80-99). Instituto Alicantino de Cultura Juan Gil-Albert.
  • García-Llorente, J.G. (2015). El Gobierno de España como anunciante publicitario: La publicidad institucional y comercial de la Administra-ción General del Estado (2006-2013). Razón y Palabra, 19(1_89), 389-411.
  • Gómez-López, C. y Alende, S. (2020). Relato informativo del Estado de Alarma por el COVID-19 en las portadas de la prensa impresa es-pañola: estudio comparativo de El País, El Mundo, ABC y 20 Minu-tos. RAEIC, Revista de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación, 7(14), 172-208. https://doi.org/10.24137/raeic.7.14.8
  • Gualda, E. & Rúas, J. (2019). Teorías de la conspiración, credibilidad y confianza en la información. Communication & Society, 32(1), 179-195.
  • Hao, T. y Basu, T. (2020). The coronavirus is the first true social-media “infodemic". [Online] en: https://www.technologyreview.com/2020/02/12/844851/the-coronavirus-is-the-first-true-social-media-infodemic/
  • López-Goñi, I. (2020). El coronavirus más mediático. Investigación y ciencia, 523, 12-14. https://www.investigacionyciencia.es/files/53079.pdf
  • Lou, C. y Yuan, S. (2021). Influencer marketing: How message value and credibility affect consumer trust of branded content on social me-dia. Journal of Interactive Advertising, 19(1), 58-73. https://doi.org/10.1080/15252019.2018.1533501
  • Magallón-Rosa, R. (2020). La publicidad institucional en España. Evolución legislativa, tecnológica y social. Área Abierta, 20(3), 385-400. https://doi.org/10.5209/arab.67255
  • Maldito Bulo (2021). La COVID-19 y sus bulos: 1.180 mentiras, aler-tas falsas y desinformaciones sobre el coronavirus. [Online] en: https://maldita.es/malditobulo/20211008/coronavirus-bulos-pandemia-prevenir-virus-covid-19/
  • Martínez-Pastor, E.M. (2012). Publicidad Institucional de las Admi-nistraciones Públicas: marco jurídico y controversias. Comunicación y Hombre, 8, 51-63.
  • Montaña-Blasco, M., Ollé-Castellà, C. y Lavilla Raso, M. (2020). Im-pacto de la pandemia de Covid-19 en el consumo de medios en Espa-ña. Revista Latina de Comunicación Social, 78, 155-167. https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1472
  • Mora-Rodríguez, A. y Melero-López, I. (2021). News consumption and risk perception of Covid-19 in Spain. Comunicar, 29(66), 71-81. https://doi.org/10.3916/C66-2021-06
  • Moreno, Á., Fuentes-Lara, C. y Navarro, C. (2020). Covid-19 com-munication management in Spain: Exploring the effect of information-seeking behavior and message reception in public’s evaluation. El profesional de la información, 29(4), e290402. https://doi.org/10.3145/epi.2020.jul.02
  • Rodríguez-Rodríguez, J. M. y López-Pan, F. (2020). El Fact Checking en España. Plataformas, prácticas y rasgos distintivos. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 26(3), 1045-1065. https://doi.org/10.5209/esmp.65246
  • Ruiz-Collantes, F., Pujada, E., Ferrés, J., Obradors, M., Pérez, Ó. y Casals, A. (2009). La construcción de la imagen pública de los orga-nismos del Estado y la ciudadanía a través de las narraciones de la publicidad institucional televisiva. Questiones Publicitarias (Monográ-fico Publicidad Institucional), 137-206.
  • Salaverría, R., Buslón, N., López-Pan, F., León, B., López-Goñi, I. y Erviti, M. (2020). Desinformación en tiempos de pandemia: tipología de los bulos sobre la Covid-19. El profesional de la información, 29(3), e290315. https://doi.org/10.3145/epi.2020.may.15
  • Salvi, P., Iannello, A., Cancer, McClay, M., Rago, S., Dunsmoor, J.E. y Antonietti, A. (2021). Going Viral: How Fear, Socio-Cognitive Pola-rization and Problem-Solving Influence Fake News Detection and Pro-liferation During COVID-19 Pandemic. Frontiers in Communication, 5, 1-16. https://doi.org/10.3389/fcomm.2020.562588
  • Vázquez-Herrero, Jorge; Vizoso, Ángel; López-García, Xosé (2019). “Innovación tecnológica y comunicativa para combatir la desinforma-ción: 135 experiencias para un cambio de rumbo”. El profesional de la información, 28(3), e280301. https://doi.org/10.3145/epi.2019.may.01