El Prácticum en la escuela ruralUna experiencia formativa en el marco del programa “Generación Docentes”
- Álvarez Rodríguez, Alba 1
- Mociño González, Isabel 2
-
1
Universidade de Vigo
info
- 2 Universidade de Vigo - Campus Ourense
ISSN: 2530-4550
Year of publication: 2024
Volume: 9
Issue: 1
Pages: 24-35
Type: Article
More publications in: Revista Prácticum
Abstract
This paper describes the experience of the curricular practices of the Degree in Primary Education developed within the framework of the "Generation Teachers" Programme of the Princess of Girona Foundation. The aim is to promote knowledge of the traditional music of the different cultures present in the rural school and to foster intercultural dialogue in order to favour the cohesion of the educational community. The methodology used is participatory action research to reflect on, investigate and improve the practice of both trainee teachers and participating students. Among the main results, it is worth highlighting that the improvement in the knowledge of folklore contributes to a better understanding of one's own identity and to fostering respect for others, the acquisition of significant knowledge and collaboration with others.
Bibliographic References
- Abós, P. (2015). El Modelo de Escuela Rural ¿Es un Modelo Transferible a Otro Tipo de Escuela? Educação & Realidade, 40 (3), 667-684. https://www.redalyc.org/pdf/3172/317239877003.pdf
- Álvarez-Álvarez, C., & Vejo-Sainz, R. (2017). ¿Cómo se sitúan las escuelas españolas del medio rural ante la innovación? Un estudio exploratorio mediante entrevistas. Aula Abierta, 45 (1), 25-32. https://doi.org/10.17811/rifie.45.1.2017.25-32
- Aróstegui, J. L. & Ibarretxe, G. (2016). Intercultural education and music teacher education: Cosmopolitan learning through popular music. In P. Burnard, E. Mackinlay & K. Powell (eds.). The Routledge International Handbook of Intercultural Arts Research (70-80). Routledge.
- Boix, R. (2011). ¿Qué queda de la escuela rural? Algunas reflexiones sobre la realidad pedagógica del aula multigrado. Profesorado, 15 (2), 13-23.
- Boix, R. (2014a). La escuela rural en la dimensión territorial. Innovación educativa, 24, 89-97. https://revistas.usc.gal/index.php/ie/article/view/1959/2265
- Boix, R. (2014b). La enseñanza en las aulas multigrado: Una aproximación a las actividades escolares y los recursos didácticos desde la perspectiva del profesorado. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 7 (3), 29-43.
- Botella, A.; Fernández, R.; Mínguez, X.; Angulo, A. & Martínez, S. (2013). Una experiencia musical en el aula de primaria a través de la interculturalidad. Quaderns Digitals, 75, 1-12. https://repositori.uji.es/xmlui/handle/10234/164886
- Bustos, A. (2011). Investigación y escuela rural: ¿Irreconciliables? Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 15 (2). https://www.redalyc.org/pdf/567/56719129011.pdf
- Carr, W. & Kemmis, S. (1986). Becoming critical. Falmer Press.
- Cornejo, M. J. & Gómez-Jarabo, I. (2018). Desarrollo de la competencia global en la formación del maestro. El caso de la asignatura Prácticum. Innovación educativa, 28, 233-248. https://doi.org/10.15304/ie.28.5361
- Elliott, J. (1990). La investigación-acción en educación. Morata.
- Fernández Menor, I. (2020). La perspectiva de los tutores académicos de Prácticum en Educación Primaria. Revista Prácticum, 5 (1), 54-67. https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v5i1.9830
- Gairín-Sallán, J.; Díaz-Vicario, A.; del Arco Bravo, I. & Flores Alarcia, Ó. (2019). Efecto e impacto de las prácticas curriculares de los grados de educación infantil y primaria: la perspectiva de estudiantes, tutores y coordinadores. Educación XX1, 22 (2), 17-43. https://doi.org/10.5944/educxx1.21311
- Gobierno de Aragón (2022). Población extranjera. Atlas de Aragón. https://idearagon.aragon.es/atlas/Aragon/info/poblacion/poblacion-extranjera/poblacion-extranjera
- Green, L. (2003). La música en la sociedad y en la educación. Cooperación educativa, 71-72, 5-12.
- Lüdke, M. (2009). Universidade, escola de educação básica e o problema do estágio na formação de professores. Revista Brasileira de Pesquisa: Formação Docente, 1 (1), 95-108. https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/7
- Madueño, M. L. & Márquez, L. (2020). Formación de la identidad docente de estudiantes de la carrera de Educación Primaria desde la experiencia de la práctica profesional. Formación Universitaria, 13 (5), 57-68. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062020000500057
- Martínez, E. & Raposo, M. (2011). Funciones generales de la tutoría en el prácticum: Entre la realidad y el deseo en el desempeño de la acción tutorial. Revista de Educación, 354, 155-181.
- Martínez-Izaguirre, M., Barrenetxea, L. & Díaz-Iso, A. (2019). Aprendizaje entre iguales y desarrollo profesional de los estudiantes en prácticas del Grado de Educación Primaria a través de los foros online. Aloma. Revista de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport, 37 (1), 45-53. https://doi.org/10.51698/aloma.2019.37.1.45-53
- Martín-Solbes, V. M. & Ruiz-Galacho, S. (2018). La educación intercultural para una sociedad diversa. Miradas desde la Educación Social y la reflexión ética. RES, Revista de Educación Social, 27, 36-47. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6669618
- Massot, I., Dorio, I. & Sabariego, M. (2009). Estrategias de recogida y análisis de la información. En R. Bisquerra (ed.). Metodología de la investigación educativa (329-365). La Muralla.
- McNiff, J. (2013). Action research. Principles and practices. Routledge.
- Morales, N. (2017). Las TICs y los escolares del medio rural: entre la brecha digital y la educación inclusiva. Bordón, 69 (3), 41-56. http://orcid.org/0000-0002-0048-2607
- Olcina-Sempere, G., Reis-Jorge, J. & Ferreira, M. (2020). La Educación Intercultural: La música como instrumento de cohesión social. Revista de Educación Inclusiva, 13 (1), 288-311. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/392
- Ortega, M. A. & Cárcamo, H. (2018). Relación familia-escuela en el contexto rural. Miradas desde las familias. Educación, 52, 98-118. https://doi.org/10.18800/educacion.201801.006
- Rodríguez, H. M.; Yarza, V. A. & Echeverri, J. A. (2016). Formación de maestros y maestras para y desde la diversidad cultural. Pedagogía y Saberes, 45, 23-30. https://doi.org/10.17227/01212494.45pys23.30
- Rodríguez, J.; Marín, D.; López, S. & Castro, M. M. (2023). Tecnología y escuela rural: Avances y brechas. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 21 (3), 139-157. https://doi.org/10.15366/reice2023.21.3.008
- Romeo, R. R., Leonard, J. A., Robinson, S. T., West, M. R., Mackey, A. P., Rowe, M. L. e Gabrieli, J. D. E. (2018). Beyond the 30-Million-Word Gap: children’s conversational exposure is associated with language-related brain function. Psychological Science, 29, 700-710. doi:10.1177/0956797617742725
- Rowe, M. (2017). Understanding socioeconomic differences in parents’ speech to children. Child Development Perspectives, 12, 122-127. https://doi.org/10.1111/cdep.12271
- Ruiz-Bernardo, P., Sánchez-Tarazaga, L. & Mateu-Pérez, R. (2018). La innovación pedagógica de la mano de la investigación-acción para mejorar la calidad de las prácticas externas de los Grados en Educación Primaria y
- Educación Infantil. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 21 (1), 33-49. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.21.1.277681
- Santamaría, R. (2018). La Inspección ante la brecha educativa rural-urbano en España. Avances en Supervisión Educativa, 30, 1-33. https://doi.org/10.23824/ase.v0i30.634
- Santamaría, R. (2020a). La escuela rural. En A. Blanco, A. Chueca, J.A. López-Ruiz & S. Mora (coord.). Informe España 2020. Universidad Pontificia Comillas.
- Santamaría, R. (2020b). La escuela rural y las evaluaciones externas en España. PISA como ejemplo. Temps d'Educació, 59, 57-90.
- Schön, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Paidós.
- Soriano, E.; Sleeter, C.; Casanova, M. A.; Zapata, R. M. & Cabarello, V. (2018). The Value of Education and Health for a Global, Transcultural World. https://www.europeanproceedings.com/files/data/volume/volume_contents_673_85.pdf
- Tejada-Fernández, J. (2013). Profesionalización docente en la universidad: implicaciones desde la formación. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 10 (1), 170-184. https://rusc.uoc.edu/rusc/ca/index.php/rusc/article/view/v10n1-tejada.html
- Tejada-Fernández, J.; Carvalho-Dias, M. L. & Ruiz-Bueno, C. (2017). El prácticum en la formación de maestros: Percepciones de los protagonistas. Revista Internacional de Investigación en Educación, 9 (19), 91-114. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m9-19.pfmp
- Velecela-Espinoza, M. A. (2020). La Educación Musical en la formación integral de los niños. Revista de Investigación y Pedagogía de Arte, 7. https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/revpos/article/view/3018
- Verger-Gelabert, S.; Riera-Negre, L.; Rosselló-Ramón, M. R. & Mut-Amengual, B. (2023). Análisis del Prácticum de Educación Infantil y Primaria en las universidades españolas. Aula Abierta, 52 (1), 81-90. https://doi.org/10.17811/rifie.52.1.2023.81-90
- Wenger, É. (2002). Comunidades de práctica: aprendizaje, significado e identidad. Paidós.
- Zabalza, M. Á. (2013). El Prácticum como contexto de aprendizajes. En Muñoz-Carril, P.C., Raposo-Rivas, M., González-Sanmamed, M., Martínez-Figueira, M.E., Zabalza-Cerdeiriña, M.A. y Pérez-Abellás, A., (Coord.), (2013). Un prácticum para la formación integral de los estudiantes. XII Symposium Internacional sobre el Prácticum y las Prácticas Externas. Monasterio de Poio, (Pontevedra). España. https://acortar.link/MG8MrL
- Zabalza, M. Á. (2011). El Prácticum en la formación universitaria: estado de la cuestión. Revista de Educación, 354, 21-43. https://acortar.link/lQYy39