Geocachingintervención socioeducativa con dispositivos móviles

  1. Sánchez-Martínez, Cristina 1
  2. Martínez-Carrera, Sara 2
  3. Alonso-Carnicero, Alexandre 3
  4. Veiga Fernández, Alba 4
  1. 1 Universidad de Vigo. Departamento de Didáctica, Organización Escolar y Métodos de Investigación
  2. 2 Universidade de Vigo
    info

    Universidade de Vigo

    Vigo, España

    ROR https://ror.org/05rdf8595

  3. 3 Ayuntamiento de A Coruña
  4. 4 IGAXES
Revista:
Prisma Social: revista de investigación social

ISSN: 1989-3469

Any de publicació: 2024

Títol de l'exemplar: Digital Technology and socio-educational development in municipal contexts

Número: 46

Pàgines: 54-76

Tipus: Article

Altres publicacions en: Prisma Social: revista de investigación social

Resum

Geocaching is an activity that involves hiding or finding treasures (geocaches) anywhere with the help of GPS or geolocation. This work consists of the design, development and evaluation of a socio-educational practice, using a mobile device as a tool and a geolocation application as an instrument. The aim of this study is to find out the impact of the implementation of an educational practice in the municipal context to raise environmental awareness and improve digital literacy using geolocation. This proposal is part of the socio-educational area in the information society, within the field of child protection, specifically in a day care centre for minors. This research is qualitative, in particular it is a multiple case study and is framed within the narrative approach. The results and conclusions show that the children and the professionals involved are satisfied with the implementation of the socio-educational practice in the municipal context, with entertainment predominating as a positive aspect. The children have acquired mainly procedural knowledge, with the support of digital technology. Finally, it is worth mentioning the impact on motivation and conflict resolution.

Referències bibliogràfiques

  • Ababsa, F., Zendjebil, I., Didier, J., Pouderoux, J. y Vairon, J. (2012). Outdoor Augmented Reality system for geological applications. 2012 IEEE/ASME International Conference on Advanced Intelligent Mechatronics (AIM) Kaohsiung, Taiwan, 416-421. https://doi.org/10.1109/AIM.2012.6265927
  • Annunziata, R. (2022). Presupuestos participativos digitales en los municipios argentinos: ¿cambio de paradigma o adaptación? Revista Iberoamericana De Estudios Municipales, (25), 1–21. https://doi.org/10.32457/riem25.189
  • Area, M. y Adell, J. (2021). Tecnologías digitales y cambio educativo. Una aproximación crítica. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 19(4), 83-96. https://doi.org/10.15366/reice2021.19.4.005
  • Area, M., Parcerisa Aran, A. y Rodríguez Rodríguez, J. (Coords.). (2010). Materiales y recursos didácticos en contextos comunitarios. Graó.
  • Beltrán López, G. (2016) Geolocalización online: La importancia del dónde (1a ed.). Editorial UOC.
  • Berns, A. y Reyes, S. (2021). A review of virtual reality-based language learning apps. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), 159- 177. https://doi.org/10.5944/ried.24.1.27486
  • Bouhnik, D. y Deshen, M. (2014). Whatsapp goes to school: Mobile instant Messaging between teachers and students. Journal of Information Technology Education Research, 13, 217-231. https://doi.org/10.28945/2051
  • Buttussi, F. y Chittaro, L. A. (2020). Comparison of procedural safety training in three conditions: Virtual reality headset, smartphone, and printed materials. IEEE Transactions on Learning Technologies, 14(1), 1-15. https://doi.org/10.1109/TLT.2020.3033766
  • Cabrero, J. (2001). Tecnología educativa. Docencia Universitaria, 2(2). SADPRO-UCV Universidad Central de Venezuela.
  • Calderón-Garrido, D., Cisneros, P., García, I. D., Fernández, D. y De las Heras, R. (2019). La tecnología digital en la Educación Musical: una revisión de la literatura científica. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, 16, 43-55. https://doi.org/10.5209/reciem.60768
  • Camacho Marín, R., Rivas Vallejo, C. y Gaspar Castro, M. (2020). Innovación y tecnología educativa en el contexto actual latinoamericano. Revista de Ciencias Sociales. 26, 460-471. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28064146030
  • Cameron, D. S., Collins, L. y Morrison, K. (2018). Outdoor adventure programmes can benefit students’ physical and mental health. Health Education Journal, 77(3), 337-349. https://doi.org/10.1177/0017896917744744
  • Cascón-Katchadourian, J. D. (2020). Tecnologías para luchar contra la pandemia Covid-19: geolocalización, rastreo, big data, SIG, inteligencia artificial y privacidad. Profesional de la información, 29(4). https://doi.org/10.3145/epi.2020.jul.29
  • Chatzitheochari, S., Fisher, K., Gilbert, E., Calderwood, L., Huskinson, T., Cleary, A. y Gershuny, J. (2018). Using New Technologies for Time Diary Data Collection: Instrument Design and Data Quality Findings from a Mixed-Mode Pilot Survey. Social Indicators Research volume, 137, 379–390. https://doi.org/10.1007/s11205-017-1569-5
  • Cobo, C. (2019). Acepto las condiciones: Usos y abusos de las tecnologías digitales. Fundación Santillana.
  • Cortada Masclans, M., Fandos Berenguer, J. y Laglera Canals, A. (2022). Geocaching, una nueva herramienta de aprendizaje. Aula de innovación educativa, 320, 15-20.
  • De Miguel González, R. (2015). Del pensamiento espacial al conocimiento geográfico a través del aprendizaje activo con tecnologías de la información geográfica. Giramundo, 2(4), 7-13.
  • Dunleavy, M. (2010). Persistent Design Challenges: Augmenting Reality for Learning with Wireless Mobile Devices. En Symposia at Society for Information Technology and Teacher Education (SITE). San Diego.
  • Erickson, J. D., Ward, A. E., Boivin, J. A. y Fornauf, B. (2021). Five principles to nurture motivation within early reading interventions. The Reading Teacher, 74(5), 493-503. https://doi.org/10.1002/trtr.1964
  • Estanyol, E., Montaña, M., Fernández-de-Castro, P., Aranda, D. y Mohammadi, L. (2023). Competencias digitales de la juventud en España: Un análisis de la brecha de género. Comunicar, 31(74), 113-123. https://doi.org/10.3916/C74-2023-09
  • Flick, U. (2014). An introduction to qualitative research. SAGE.
  • Flores-Silva, S. y Cornejo-Aparicio, V. (2022). La gamificación y geolocalización como elementos que promuevan la motivación para el uso de software educativo. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, (E47), 326-338.
  • Fombona Cadavieco, J. y Vázquez-Cano, E. (2017). Posibilidades de utilización de la Geolocalización y Realidad Aumentada en el ámbito educativo. Educación XX1, 20(2), 319-342. https://doi.org/10.5944/ educXX1.10852
  • Gerring, J. (2017). Case Study Research: Principles and Practices (Strategies for Social Inquiry). Cambridge University Press.
  • Gibbs, G. (2012). Analyzing Qualitative Data. Morata.
  • Gil Quintana, J., y Osuna-Acedo, S. (2020). Transmedia Practices and Collaborative Strategies in Informal Learning of Adolescents. Social Sciences, 9(6), 92. https://doi.org/10.3390/socsci9060092
  • González-Anta, B., Pérez de la Fuente, I., Zornoza, A. y Orengo, V. (2023). Building Sustainable Virtual Communities of Practice: A Study of the Antecedents of Intention to Continue Participating. Sustainability, 15, 15657. https://doi.org/10.3390/su152115657
  • Gonzalez-Sanmamed, M., Puente, L. L., Quintela, N. R. y Machado, E. R. R. (2022). El test de competencia digital docente (Test CDD) ¿Está formado el profesorado en competencias digitales? Revista INFAD de Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2(1), 301-312. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2022.n1.v2.2355
  • Gros Salvat, B. y Forés i Miravalles, A. (2013). El uso de la geolocalización en educación secundaria para la mejora del aprendizaje situado: Análisis de dos estudios de caso. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa-RELATEC, 12(2), 41-53.
  • Gumaelius, L., Hartell, E., Svärdh, J., Skogh, I. B. y Buckley, J. (2019). Outcome analyses of educational interventions: a case study of the Swedish “Boost of Technology” intervention. International Journal of Technology and Design Education, 29(4), 739-758. https://doi.org/10.1007/s10798-018-9470-3
  • Gutiérrez Martín., A. (2022) Internet e pantallas na escola. Algunhas consideracións. Revista Galega De Educación, 83, 34-37.
  • Hermann-Acosta, A., Apolo, D.E. y Molano-Camargo, M. (2019). Reflexiones y Perspectivas sobre los Usos de las Redes Sociales en Educación. Un Estudio de Caso en Quito-Ecuador. Información tecnológica, 30(1), 215-224. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642019000100215
  • Hidalgo Cajo, B. G. y Gisbert Cervera, M. (2021). La adopción y uso de las tecnologías digitales en el profesorado universitario: un análisis desde la perspectiva del género y la edad. Revista de Educación a Distancia (RED) 21(67), 1-19. https://doi.org/10.6018/red.481161
  • Hughes, M. (2007). Environmental awareness programs promote students’ sustainable behaviors. Environmental Education Research, 13(4), 529-543. https://doi.org/10.1080/13504620701581539
  • Jacobsen, M. y McKenney, S. (2023). Educational design research: grappling with methodological fit. Educational technology research and development, 1-20. https://doi.org/10.1007/s11423-023-10282-5
  • Jiménez-García, E., Orenes-Martínez, N. y López-Fraile, L. A. (2024). Rueda de la Pedagogía para la inteligencia artificial: adaptación de la Rueda de Carrington. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 27(1), 87–113. https://doi.org/10.5944/ried.27.1.37622
  • Johnson, D. W. y Johnson, R. T. (1999). Cooperative learning and social interdependence theory. In R. S. Tindale et al. (Eds.), Theory and research on small groups (pp. 9-37). Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4615-4199-2_1
  • Kaye, D. B. V., Chen, X. y Zeng, J. (2021). The co-evolution of two Chinese mobile short video apps: parallel platformization of Douyin and TikTok. Mobile Media & Commununication, 9, 229–253. https://doi.org/10.1177/2050157920952120
  • Kerawalla, L., Luckin, R., Seljeflot, S. y Woolard, A. (2006). “Making it real”: Exploring the potential of augmented reality for teaching primary school science. Virtual Reality, 10(3-4), 163-174. https://doi.org/10.1007/s10055-006-0036-4
  • Klein, S. y Watson-Manheim, M. B. (2021). The (re-) configuration of digital work in the wake of profound technological innovation: constellations and hidden work. Information and Organization, 31(4), 100377. https://doi.org/10.1016/j.infoandorg.2021.100377
  • Kraut, R., Kiesler, S., Boneva, B., Cummings, J., Helgeson, V. y Crawford, A. (2002). Internet paradox revisited. Journal of Social Issues, 58(1), 49-74. https://doi.org/10.1111/1540-4560.00248
  • Lamb, A. J. y Weiner, J. M. (2021). Technology as infrastructure for change: district leader understandings of 1: 1 educational technology initiatives and educational change. Journal of Educational Administration, 59(3), https://doi.org/10.1108/JEA-10-2020-0220
  • Lee, J., Lee, H. J., Song, J. y Bong, M. (2021). Enhancing children's math motivation with a joint intervention on mindset and gender stereotypes. Learning and Instruction, 73, 101416. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2020.101416
  • Lindinger, C., Haring, R., Hörtner, H., Kuka, D. y Kato, H. (2006). Multiuser mixed reality system Gulliver’s World: a case study on collaborative edutainment at the intersection of material and virtual worlds. Virtual Reality, 10(2), 109-118. https://doi.org/10.1007/s10055-006-0047-1
  • Mateus De Oro, C., Jabba, D., Erazo-Coronado, A. M., Aguaded, I. y Campis Carrillo, R. (2024). Educommunication and ICT: from a corpus to a model of educational intervention for critical attitude. Technology, Pedagogy and Education, 33(2), 235-254. https://doi.org/10.1080/1475939X.2024.2309950
  • Mejia-Flores, M., Sánchez-Manobanda, K. y Morales-Gómez de la Torre, M. (2023). La educación afectiva para el desarrollo de la inteligencia emocional. 593 Digital Publisher CEIT, 9(1-1), 136 - 147, https://doi.org/10.33386/593dp.2024.1-1.2267
  • Mihi?, S. S., Martan, V. y Zubkovi?, B. R. (2021). Educational interventions for primary school students with Dyslexia–a mapping study. Reading & Writing Quarterly, 1-21. https://doi.org/10.1080/10573569.2021.1972879
  • Mulligan K. (2023). Digital inclusion, online participation and health promotion: promising practices from community-led participatory journalism. Global Health Promotion, 30(2),35-39. https://doi.org/10.1177/17579759221126150
  • Ortega, S., Quintano, J. y Llanos, S. (2020). Ocio juvenil y consumo de alcohol: respuestas socioe-ducativas a partir de un programa de medidas alternativas en la ciudad de Palencia. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 36, 155-166. https://doi.org/10.7179/PSRI_2020.36.10
  • Pastás Hernández, X. del R., Zumba Novay, E. G., Imbacuán Gordón, D. F. y Peña Robles, C. J. (2024). Genially gamification tool for teaching and learning Mathematics. Revista Imaginario Social, 7(1). https://doi.org/10.59155/is.v7i1.151
  • Psyché, V., Daniel, B. K. y Bourdeau, J. (2020). Learning spaces in context-aware educational networking technologies in the digital age. Educational Networking: A Novel Discipline for Improved Learning Based on Social Networks, 299-323. https://doi.org/10.1007/978-3-030-29973-6_9
  • Quintas, A., Bustamante, J-C., Pradas, F. y Castellar, C. (2020). Psychological effects of gamified didactics with exergames in Physical Education at primary schools: Results from a natural experiment. Computers & Education, 152, 103874. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.103874
  • Regmi, K. D. (2023). Learning technology beyond positivism and criticism: Reconnecting learning with society through online teaching. Research in Education, 0(0), 1-16. https://doi.org/10.1177/00345237231183342
  • Ribeiro Dos Santos, R. (2020). Herramientas de geolocalización como estrategia didáctica y relacional: una experiencia con el arte latinoamericano en tiempos de pandemia. Magister, 32(1),72-77. https://doi.org/10.17811/msg.32.1.2020.72-77
  • Rodríguez Rodríguez, J. y Area-Moreira, M. (2022). Los recursos educativos digitales en la Educación Infantil. ¿Cómo son y qué opinan el profesorado y las familias? Digital Education Review, (41), 5-18. https://doi.org/10.1344/der.2022.41.4-18
  • Román, M. (2017). Technology at the service of music education. Revista Española de Pedagogía, 75(268), 481-495. https://doi.org/10.22550/REP75-3-2017-17
  • Sainz, Á. C. y Sánchez, R. M. (2018). Geocaching. Un recurso para la enseñanza del patrimonio histórico de Cartagena. Revista UNES. Universidad, Escuela y Sociedad, 142-152.
  • Scanlon, E., Anastopoulou, S., Kerawalla, L. y Mulholland, P. (2014). Technology enhanced learning environments for science and beyond. Interactive Learning Environments, 19(3), 267-287. https://doi.org/10.1080/10494820.2011.555747
  • Southcott, J. y Crawford, R. (2011). The intersections of curriculum development: Music, ICT and Australian music Education. Australasian Journal of Educational Technology, 27(1), 122-136. https://doi.org/10.14742/ajet.987
  • Suárez, M. y Noboa, A. (2024). La participación ciudadana online en los gobiernos locales: Un análisis del mecanismo Ideas de Montevideo Decide y los Presupuestos Participativos de San Lorenzo y Vicente López. Revista Prisma Social, (44), 274-306.
  • Úcar, X. (2018). Metáforas de la intervención socioeducativa: implicaciones pedagógicas para la práctica. Revista Española de Pedagogía, 76(270), 209-224.
  • Úcar, X. (2022). Metodología de la intervención socioeducativa: algunos modelos de intervención socioeducativa en Europa. Quaderns d'animació i educació social, 35, 1-30.
  • Vargas-Murillo, G. (2020). Estrategias educativas y tecnología digital en el proceso enseñanza aprendizaje. Cuadernos Hospital de Clínicas, 61(1), 114-129.
  • Vergara-Moncada, R. (2023). Gestión del Conocimiento y las Tecnologías de Información y Comunicación para fortalecer la enseñanza en la Facultad de Ciencias Contables en Universidad Pública Peruana. 593 Digital Publisher CEIT, 9(1), 5 - 14, https://doi. org/10.33386/593dp.2024.1.2120
  • Willard S., Van Rossum E., Spreeuwenberg M. y de Witte L. (2020). Perceived Impact of an Online Community Care Platform for Dutch Older Adults on Local Participation, Informal Caregiving, and Feelings of Connectedness: Pretest-Posttest Observational Study. Journal of Medical Internet Research 22(12):e20304 https://doi.org/10.2196/20304
  • Xie, L., Pinto, J. y Zhong, B. (2022). Building community resilience on social media to help recover from the COVID-19 pandemic. Computers in Human Behavior, 134, 107294. https://doi.org/10.1016/j.chb.2022.107294
  • Zhan, G. y Zhou, Z. (2018). Mobile internet and consumer happiness: the role of risk. Internet Research, 28(3), 785–803. https://doi.org/10.1108/IntR-11-2016-0340
  • Zorina, A. y Karanasios, S. (2021). When IT Evolves Beyond Community Needs: Coevolution of Bottom-Up IT Innovation and Communities. Journal of the Association for Information Systems, 22(4). https://doi.org/10.17705/1jais.00691