De Matta a Bolañoel infrarrealismo en perspectiva

  1. Ana María Díaz 1
  1. 1 Universidad Autónoma de Madrid
    info

    Universidad Autónoma de Madrid

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/01cby8j38

Journal:
Anales de literatura hispanoamericana

ISSN: 0210-4547 1988-2351

Year of publication: 2023

Issue: 52

Pages: 275-282

Type: Article

DOI: 10.5209/ALHI.93682 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Anales de literatura hispanoamericana

Abstract

Popularization of the infrarrealist movement, known as the beginning of several poetic careers in 1975’s Mexico, has evolved beyond disciplinary and national borders until it pinned Roberto Bolaño’s narrative imaginary and, correspondingly, a shared aesthetic with postboom novels. However, the present research aims to explore the inception of the term in the essays and canvases of the chilean painter Roberto Matta. His surrealist origins will allow to catch a glimpse of the strong bonds the concept maintained with the Avant-garde, and also to establish the characteristics it shared but also that kept it aside from the project finally undertook by Bolaño.

Bibliographic References

  • -Baciu, Stefan (1981). Antología de la poesía surrealista latinoamericana.Valparaíso: Cruz del Sur.
  • -Balakian, Anna (1957). Orígenes literarios del surrealismo. Un nuevo misticismo en la poesía francesa. Trad. de Charles y Olga Burlacov. Santiago de Chile: Zig-Zag.
  • -Blanco, María Elena; Sierra, Sara (1975), “Roberto Matta. Una entrevista exclusiva con el famoso chileno creador del Infrarrealismo”, Vanidades, año 15, 19 de junio de 1975, págs. 32 y 81.
  • -Bolaño, Roberto (1977), “Déjenlo todo, nuevamente. Primer manifiesto del movimiento infrarrealista”, Correspondencia Infra. Revista menstrual del movimiento infrarrealista, núm. 1, págs. 5-11.
  • -Bolaño, Roberto (2004), “Conjeturas sobre una frase de Breton”, en Ignacio Echevarría (ed.). Entre paréntesis. Ensayos, artículos y discursos (1998-2003). Barcelona: Anagrama, págs. 191-193.
  • -Bolaño, Roberto (2017a), “Nota de Carolina López Hernández”, en Sepulcros de vaqueros. Barcelona: Alfaguara, págs. 17-19.
  • -Bolaño, Roberto (2017b): “Patria”, en Sepulcros de vaqueros. Barcelona: Alfaguara, págs. 23-83.
  • -Bolaño, Roberto (2017c): “Comedia del horror de Francia”, en Sepulcros de vaqueros. Barcelona: Alfaguara, págs. 159-196.
  • -Bolognese, Chiara (2009), “Roberto Bolaño y sus comienzos literarios: el infrarrealismo entre la realidad y la ficción”, Acta Literaria, núm.39, págs. 131-140.
  • -Breton, André (1992). Manifiestos del surrealismo. Trad. deAndrés Bosch. Barcelona: Labor.
  • -Breton, André (1987). Los pasos perdidos. Trad.Miguel Veyrat. Madrid: Alianza.
  • -Cárdenas, María Teresa; Díaz, Erwin (2003), “Fragmentos de una conversación desconocida. Bolaño y sus circunstancias”, Revista de Libros (El Mercurio), 25 de octubre de 2003, págs. 8-9.
  • -Carrasco, Eduardo (2011). Conversaciones con Matta.Santiago de Chile: Ediciones Universidad Diego Portales.
  • -De Juan, Adelaida (2003), “Matta en su mundo y en su casa”, Casa de las Américas,núm.230, págs. 42-44.
  • -Declaraciones de un conocido pintor chileno (1972), “Roberto Matta afirma que será necesario cambiar el destino actual de la cultura”, La Opinión [Argentina], 7 de diciembre de 1972.
  • -González Lage, Valeria (2019), Objetivos, discursos y protagonistas del Congreso Cultural de La Habana (1968)”, Sémata: Ciencias Sociais e Humanidades, núm. 31, págs. 273-296.
  • -Jouffroy, Alain (1953), “Le réalisme ouvert de Matta”, Cahiers d’Art, XXVIII année, núm. 1, págs. 112-116.
  • -Matta, Roberto (1948), “Reorganimación de la afectividad”, Pro Arte,24, 23 de diciembre de 1948, págs. 1 y 6.
  • -Matta, Roberto (1974), “La guerrilla interior”, en Matta. Homenaje a Jorge Zalamea, Madrid: Galería Aele, s. p.
  • -Matta, Roberto (2001). Matta, estampas y poemas [diciembre 2001-enero 2002]. Ana Beristain (ed.), Madrid: Museo Casa de la Moneda-Fábrica Nacional de Moneda y Timbre.
  • -Moreno Villarreal, Jaime (2013), “Del surrealismo al infrarrealismo, un atajo”, Letras Libres, junio 2013, págs. 40-43.
  • -Ortega y Gasset, José (2001). La deshumanización del arte y otros ensayos de estética. Pról. de Valeriano Bozal. Madrid: Espasa.
  • -Parra, Nicanor (2006), “Artefactos”, en Niall Binns e Ignacio Echevarría (eds.). Obras completas & algo +. Barcelona: Galaxia Gutenberg, págs. 313-556.
  • -Quezada, Jaime (2007). Bolaño antes de Bolaño. Diario de una residencia en México(1971-1972). Santiago de Chile: Catalonia.
  • -Sawin, Martica (1997): Surrealism in Exile and the Beginning of the New York School.Cambridge (Massachusetts): MIT Press.
  • -Schuster, Jean (1970). Développements sur l’infra-réalisme de Matta. París : Éric Losfeld.
  • -Skármeta, Antonio (1984), “Al fin y al cabo, es su propia vida la cosa más cercana que cada escritor tiene para echar mano”, en Ángel Rama (ed.). Más allá del boom: literatura y mercado. Buenos Aires: Folios Ediciones, págs. 263-285.