Contra la desinformación en redla necesidad de una mirada crítica y enfoque multidisciplinar

  1. Rúas-Araújo, José 1
  2. Fontenla-Pedreira, Julia 1
  1. 1 Universidade de Vigo
    info

    Universidade de Vigo

    Vigo, España

    ROR https://ror.org/05rdf8595

Revue:
Infonomy

ISSN: 2990-2290

Année de publication: 2024

Titre de la publication: Social networks, blogs, and web 2.0

Volumen: 2

Número: 2

Type: Article

DOI: 10.3145/INFONOMY.24.024 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Infonomy

Résumé

The battle against misinformation relies on three indispensable pillars: foundational education —starting from school—, a critical perspective, and an interdisciplinary approach. These components are paramount in comprehending its causes, development, and potential effects on public opinion. Basic education equips individuals with the necessary skills and facilitates contextualization of the issue, from past to present days, enabling differentiation among various types, degrees, and levels of misinformation based on underlying motives. Moreover, adopting a multidisciplinary and holistic perspective provides the right angle to apprehend the complexity of misinformation in its entirety. Additionally, a critical outlook is key to unraveling the intricacies of contemporary dilemmas such as the dissemination of misinformation regarding misinformation itself. It also offers insight into how rumors and fake news can become a lucrative business, not only for those spreading them but also for those claiming to combat them.

Références bibliographiques

  • Arias-Maldonado, Manuel (2016). La democracia sentimental. Política y emociones en el siglo XXI. Barcelona: Página Indómita. ISBN: 978 84 94481659
  • Castellet, Andreu; Varona, David; Álvarez-García, Sergio (2022). “Verificadores en España: una visión de su lógica de negocio”. En: Castellet, Andreu; Carañana, Juan Pedro (editores): Periodismo en red: acción y reflexión. Salamanca: Comunicación Social. ISBN: 978 84 17600679
  • Cuesta, Pedro; Lado, María-José (2023). “¿Qué me haces, algoritmo?”. En: Rúas-Araújo, José; Fontenla-Pedreira, Julia (2023). Contra la desinformación: Manual de herramientas y recursos didácticos para el aula. Madrid: Fragua. ISBN: 978 84 70747397
  • Esteban-Navarro, Miguel-Ángel; Nogales-Bocio, Antonia-Isabel; García-Madurga, Miguel-Ángel; Morte-Nadal, Tamara (2021). “Spanish fact-checking services: An approach to their business models”. Publications, 9(3). https://doi.org/10.3390/publications9030038
  • Fernández-Roldán, Alejandro; Elías, Carlos; Santiago-Caballero, Carlos; Teira, David (2023). “Can we detect bias in political fact-checking? Evidence from a Spanish case study”. Journalism practice. https://doi.org/10.1080/17512786.2023.2262444
  • García-Marín, David; Rubio-Jordan, Virginia; Salvat-Martinrey, Guiomar (2023). “Chequeando al fact-checker. Prácticas de verificación política y sesgos partidistas en Newtral (España)”. Revista de Comunicación, 22(2). https://doi.org/10.26441/RC22.2-2023-3184
  • Garde-Eransus, Edurne; Salaverría, Ramón (2024). “Patrones discursivos de la desinformación en España”. En: Rúas-Araújo, José; Alonso-Muñoz, Laura; Paniagua-Rojano, Francisco Javier. El impacto de la desinformación en el ámbito local. Madrid: Fragua, pp. 111-127. ISBN: 978 84 12732535
  • López-Borrull, Alexandre (2023). “En busca de la verdad perdida: redes sociales y desinformación”. Anuario ThinkEPI, 17. https://doi.org/10.3145/thinkepi.2023.e17a44
  • Mazaira-Castro, Andrés (2023). “¡Sigue el dinero! El negocio de la desinformación”. En: Rúas-Araújo, José y Fontenla-Pedreira, Julia (2023). Contra la desinformación: Manual de herramientas y recursos didácticos para el aula. Madrid: Fragua. ISBN: 978 84 70747397
  • Quian, Alberto (2023). “¿Eres alternativo? Pues explora la Internet independiente”. En: Rúas-Araújo, José; Fontenla-Pedreira, Julia (2023). Contra la desinformación: Manual de herramientas y recursos didácticos para el aula. Madrid: Fragua. ISBN: 978 84 70747397
  • Rúas-Araújo, José; Fontenla-Pedreira, Julia (2023). Contra la desinformación: Manual de herramientas y recursos didácticos para el aula. Madrid: Fragua. ISBN: 978 84 70747397
  • Rúas-Araújo, José (2023). “Un poco de historia y antecedentes: Qué hay de nuevo, viejo”. En: Rúas-Araújo, José; Fontenla-Pedreira, Julia. Contra la desinformación: Manual de herramientas y recursos didácticos para el aula. Madrid: Fragua. ISBN: 978 84 70747397
  • Thompson, Mark (2017). Sin palabras: ¿Qué ha pasado con el lenguaje de la política?. Barcelona: Debate. ISBN: 978 84 99927015
  • Wagner, Astrid; Moreno-Olmedo, Teresa (2023). “Cuestión de filosofía. Real y virtual, verdad y posverdad”. En: Rúas-Araújo, José; Fontenla-Pedreira, Julia. Contra la desinformación: Manual de herramientas y recursos didácticos para el aula. Madrid: Fragua. ISBN: 978 84 70747397