Revisando críticamente cómo investigamos en educación inclusivacuatro proyectos con un enfoque educativo y social

  1. Ángeles Parrilla 1
  2. Teresa Susinos 2
  3. Carmen Gallego-Vega 3
  4. Begoña Martínez 4
  1. 1 Universidade de Vigo
    info

    Universidade de Vigo

    Vigo, España

    ROR https://ror.org/05rdf8595

  2. 2 Universidad de Cantabria
    info

    Universidad de Cantabria

    Santander, España

    ROR https://ror.org/046ffzj20

  3. 3 Universidad de Sevilla
    info

    Universidad de Sevilla

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/03yxnpp24

  4. 4 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

Journal:
RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales

ISSN: 0213-8646 2530-3791

Year of publication: 2017

Volume: 31

Issue: 89

Pages: 145-156

Type: Article

More publications in: RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales

Abstract

This paper offers a reflective and analytical approach concerning the conceptual and epistemological bases that four ongoing pieces of research share. The studies agree on their interest in understanding and promoting processes and projects for research and improvement developed by networks and teams with a clear inclusive purpose. The work supports the need to critically review the bases upon which research that addresses processes of inclusion is considered and projected and takes the position of a participatory research model, based on the joint construction of the contributions of actors, disciplines and various sources of knowledge.

Funding information

Este trabajo se produce en el marco del proyecto coordinado EDU2015- 68617-C4, del Plan Nacional de Investigación Científica, Desarrollo e Innovación Tecnológica integrado por los siguientes proyectos: EDU2015-68617-C4-1-R, Dir. A Parrilla (Universidad de Vigo); EDU2015-68617-C4-2-R, Dir. Carmen Gallego (Universidad de Sevilla); EDU2015-68617-C4-3-R, Dir. Teresa Susinos (Universidad de Cantabria) y EDU2015-68617-C4-4-R, Dir. Begoña Martínez Domínguez (Universidad del País Vasco).

Funders

  • MICINN Spain
    • EDU2015- 68617-C4
    • EDU2015-68617-C4-1-R
    • EDU2015-68617-C4-2-R
    • EDU2015-68617-C4-3-R
    • EDU2015-68617-C4-4-R

Bibliographic References

  • Anyon, J. (2006) What count as educational research?: Notes towards a new paradigm. En Ladson-Billings y Tate (eds.), Education Research in the Public Interest: Social Justice, Action, and Policy. New York: Teachers College Press, 17-26.
  • Anyon, J. (2009). Progressive social movements and Educational Equity. Educational Policy, 23,1, 194-215.
  • Bauman, Z. (2002). Modernidad Líquida. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
  • Cochran-Smith, M. y Lytle, S. (2009). Inquiry as stance: Practitioner Research for the Next Generation. New York: Teachers College Press.
  • Della Porta, D. y Diani, M. (2015). The Oxford handbook of Social Movements. Oxford: Oxford University Press.
  • Fraser, N. y Honnet, A. (2006). Redistribución o reconocimiento? Un debate político y filosófico. Madrid: Morata.
  • Gallego-Vega, C., Rodríguez Gallego, M. y Corujo Vélez, C. (2016). La perspectiva comunitaria en la educación inclusiva: desarrollo de dinámicas de trabajo colaborativas participativas en los Grupos de Apoyo Mutuo (GAM). Prisma Social, 16, 60-110.
  • Gibbons, M., Limoges, C., Nowotny, H., Schwartzman, S., Scott, P. y Trow, M. (1997). La nueva producción del conocimiento: la dinámica de la ciencia y la investigación en las sociedades contemporáneas. Barcelona: Pomares Corredor.
  • Göransson, K. y Nilholm, C. (2014). Conceptual diversities and empirical shortcomings-a critical analysis of research on inclusive education. European Journal of Special Needs Education, 29(3), 265-280.
  • Habermas, J. (1989). Teoría de la acción comunicativa. Complementos y Estudios previos. Madrid: Cátedra.
  • Hargreaves, A. (2009). A decade of educational change and a defining moment of opportunity—an introduction. Journal of Educational Change, 10(2-3), 89–100.
  • Hopkins, D., Harris, A., Stoll, L. y Mackay, T. (2014). School and system improvement: A narrative state-of-the-art review. School Effectiveness and School Improvement, 25(2), 257- 281.
  • Krichesky, G.J. y Murillo, F.J. (2011). Las Comunidades Profesionales de Aprendizaje. Una estrategia de mejora para una nueva concepción de escuela. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 9(1), 65-83.
  • Martínez, B. et al. (2015). Percepción de las relaciones entre los profesionales de la educación escolar y social que intervienen con la infancia desprotegida en la comunidad autónoma vasca. Bilbao: UPV/EHU.
  • Montañés, M. (1993). Aportaciones de la IAP en su relación con los movimientos sociales. Documentación Social, nº 92, 153-168.
  • Morin, E. (2001) Inter-pluri-transdisciplinariedad. En La cabeza bien puesta. Repensar la reforma-reformar el pensamiento. Buenos Aires: Nueva Visión.
  • Nicolescu, B. (2006). Transdiciplinariedad: pasado, presente y futuro. Revista Visión docente con-ciencia, 31, 15- 31.
  • Nilholm, C. y Göransson, K., (2017). What is meant by inclusion? An analysis of European and North American journal articles with high impact, European Journal of Special Needs Education, online pub: 1-15, http://dx.doi.org/ 10.1080/08856257.2017.1295638.
  • Nind, M. (2014). What is Inclusive Research? London: Bloomsbury Academic.
  • Olivé, M. (2002). La investigación social participativa. Madrid: El viejo Topo.
  • Parrilla, A., Martínez-Figueira, M.E., Raposo-Rivas, M. (2015). How inclusive education becomes a comunity project: a participatory study in the northwest of Spain. The New Educational Review, vol. 42, n.4: 177-188. DOI: 10.15804/ tner.2015.42.4.15.
  • Ravitch, S. (2014). The transformative power of taking and Inquiry stance on practice: practitioners research ans narrative counter-narrative. Perspectives on Urban Education, 11,1, 5-10.
  • Rip, A. (2016). The clothes of the emperor. An essay on RRI in and around Brussels, Journal of Responsible Innovation, 3(3), 290-304.
  • Schütz, A. (1993). La construcción significativa del mundo social. Buenos Aires: Paidós.
  • Susinos, T. y Haya, I. (2014). Developing student voice and participatory pedagogy: a case study in a Spanish primary school. Cambrigde journal of education 44(3), 385-399.
  • Thomas, G. (2013). A review of thinking and research about inclusive education policy, with suggestions for a new kind of inclusive thinking. British Educational Research Journal, 39(3), 473-490.