Warm-up exercises in the introduction to the singing voice workan experience with adults with intellectual disabilities

  1. Casal de la Fuente, Lucía 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Revista:
JETT

ISSN: 1989-9572

Ano de publicación: 2014

Volume: 5

Número: 2

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: JETT

Resumo

The human voice is a means through which we can channel and express our ideas, feelings and opinions. However, many people present diverse problems when it comes time to emit and control it. In light of this problem, the experts of the voice have the duty to provide the most adjusted professional answer to each case. One of the most immediate supports is definitely the speech therapy, through which, with dedication, obstinacy and with the most sophisticated resources that have been developed, it is possible to make progress notably, as it has been demonstrated and as it is still demonstrated in numerous practical cases of the day-to day. With the intention to discover what the introduction to the singing voice training and vocal technique involves in a group of adults with moderate intellectual disabilities, an experience of singing voice training carried out in 2012 in Down Compostela Foundation is presented in this work. The procedure (from the first sessions in the centre until the conclusion of the work); the design (from the theoretical contents to the detailed programming for the practice); the implementation (from the own practice to the changes arisen on the fly); and the evaluation and proposals of improvement of the most technical exercises of voice warming-up or warm-up exercises are explained.

Referencias bibliográficas

  • Albert Gómez, M.J. (2006). La investigación educativa: claves teóricas. Madrid: McGraw Hill.
  • Boltrino, P. (2008). Música y Educación Especial: Nos unen las diferencias. En M.P. Jacquier y A. Pereira (Ed.) Objetividad Subjetividad y Música. Actas de la VII Reunión de SACCoM, 461- 464.
  • British Education Research Association (2004). Code of conduct, ethical principles and guidelines. Recuperado (01 agosto 2013) de http://www.bps.org.uk/system/files/documents/code_of_ethics_and_conduct.pdf
  • Casal de la Fuente, L. (2012). As posibilidades da voz cantada na mellora da linguaxe de persoas con discapacidade intelectual para unha integración máis eficaz. Congreso Internacional “Nosoutros: arte, comunicación e integración social”, 3-6 decembro. Santiago de Compostela: Facultade de Ciencias da Comunicación. En prensa.
  • Cuart Ripoll, F. (2000). La voz como instrumento. Palabra y canto. España: Real Musical-Carish.
  • De Fonzo, M. (2012). Canta che ti passa. Roma: Sovera Edizioni.
  • Down España (2008). II Plan de Acción para las personas con Síndrome de Down en España 2009-2013. Recuperado (12 marzo 2012) de http://www.sindromedown.net/adjuntos/cPublicaciones/56L_iiplande.pdf
  • Fiuza Asorey, M.J. (1993). Una propuesta educativa en el aula para la mejora de la calidad vocal infantil. En J.A. Beltrán; L. Pérez; E. González; R. González & D. Vence, Líneas actuales en la intervención psicopedagógica I: aprendizaje y contenidos del currículum, Ponencias del I Congreso Internacional de Psicología y Educación, Madrid: Universidad Complutense de Madrid, Cap. 46, 612-622.
  • González-Pérez, J. (2003). Discapacidad intelectual: concepto, evaluación e intervención psicopedagógica. Madrid: CCS.
  • Llamas Rodríguez, J.C. (2012). El canto y la melodía en alumnos con discapacidad intelectual ligera. Artseduca, nº 3, 10-17.
  • Niemack, J. (2004). Hear it and sing it! Exploring modal Jazz. USA: Second Floor Music.
  • Parrilla Latas, A. (2010). Ética para una investigación inclusiva. En VVAA (Coords.), II Congreso Galego de Investigación en Ciencias da Educación: Etapa de Posgrao, Facultade de Ciencias da Educación, Universidade de Santiago de Compostela, 69-78.
  • Pérez Gómez, A.I. (1997). Historia de una reforma educativa. Sevilla: Diada.
  • Quiñones Etxeberría, C. (1997). El cuidado de la voz. Ejercicios prácticos. Madrid: Escuela Española.
  • Sanjosé Gil, A. (2010). ¿El valor de la vida se debe medir en función de las capacidades de cada persona? Reflexiones en torno al aborto eugenésico a la luz del Derecho Internacional y la Constitución Española. En S. Sanz Caballero (Ed.), Colectivos vulnerables y derechos humanos. Perspectiva internacional. Valencia: Tirant Monografías 711, Cedri; 113-149.
  • Wehmeyer, M.L. & Obremski, S. (2013). La deficiencia intelectual. En J.H. Stone & M. Blouin, editores. International Encyclopedia of Rehabilitation. Recuperado (16 agosto 2013) de http://cirrie.buffalo.edu/encyclopedia/es/article/15/