Las conductas problemáticas en el aulapropuesta de actuación

  1. Domínguez Alonso, José
  2. Pino Juste, Margarita R.
Revista:
Revista complutense de educación

ISSN: 1130-2496 1988-2793

Ano de publicación: 2008

Volume: 19

Número: 2

Páxinas: 447-460

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Revista complutense de educación

Resumo

Talking into account the information taken from the numerous investigations on the variables that influence the conflict and the certainty that prevention is the best intervention on the problems of behaviour in the centers, we try, with our work, to offer a easy technique to apply in the classrooms in order to be foresee the manifestation of possible problematique behaviours to prevent them to turn into pathological and produce evident conflicts. The aim is to offer the teachers a tool that facilitates the change of disruptive habits of the student body towards more cooperative and participative social skills.

Referencias bibliográficas

  • AVILÉS MARTÍNEZ, J. M. (2003). Bullying. Intimidación y maltrato entre el alumnado. Bilbao: Steeeilas.
  • AYERS C, SHAVEL D. (1997). Adventure programming & prevention of adolescent problem behaviors: applying research and the public health model of prevention. Charleston (WV): ERIC Clearinghouse on Rural Education and Small Schools.
  • CARBONELL, J.L. y PEÑA, A.I. (2001). El despertar de la violencia en las aulas. La convivencia en los centros escolares. Madrid: CCC.
  • CASAMAYOR, G. (1998). Cómo dar respuesta a los conflictos. Barcelona: Graó.
  • CEREZO MANRIQUE, J.F. (1997). Discurso de apertura en el VII Congreso de Formación del Profesorado. Revista Universitaria de Formación del Profesorado, 29, 26-29.
  • DÍAZ AGUADO, M.J. (2002). Por una cultura de convivencia democrática. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 44, 55-78.
  • DÍAZ-AGUADO, M. J. (2005). Por qué se produce la violencia escolar y cómo prevenirla, Revista Iberoamericana de Educación, 37, 17-47.
  • DÍAZ-AGUADO, M. J.; MARTÍNEZ ARIAS, R., y MARTÍN SEOANE, G. (2004): Prevención de la violencia y lucha contra la exclusión desde la adolescencia, Vol. I: La violencia entre iguales en la escuela y en el ocio. Estudios comparativos e instrumentos de evaluación, Madrid: Instituto de la Juventud.
  • HYMAN, I.A.; WEILER, E.; DAHBANY, A.; SHANOCK, A. y BRITTON, G. (1994). Policy and Practice in School Discipline: Past, Present and Future. Paper presented at the "Safe Schools, Safe Students: A Collaborative Approach to Achieving Safe, Disciplined and Drug-Free Schools Conducive to Learning". Washington, Pennsylvania.
  • KEMP, F. (1996). The Ideology of Aversive Treatment as Applied to Clients and Colleagues. Child and Family Behavior Therapy, 18(1) 9-28.
  • MARTÍNEZ-OTERO PÉREZ, V. (2001). Convivencia escolar: problemas y soluciones. Revista Complutense de Educación, 12 (1), 295-318.
  • MENDOZA, B. (2005). La otra cara de la violencia. El maltrato en la interacción profesoralumno. Madrid: Universidad Complutense (informe de investigación inédito).
  • OLWEUS, D. (1998): Conductas de acoso y amenaza entre escolares, Madrid: Morata.
  • ORTEGA, R. (Coord) (2000): Educar la convivencia para prevenir la violencia. Madrid: Machado Libros, S.A.
  • ORTEGA, R. y MORA, J (2000). Violencia escolar: mito o realidad. Sevilla: Mergablum.
  • PELLEGRINI, A.; BARTINI, M., y BROOKS, F. (1999). School Bullyes, Victims and Aggressive Victims. Journal of Educational Psychology, 91, 216-224.
  • PÉREZ, R. (1995). Innovación educativa y calidad. Requisitos culturales para el desarrollo e implementación. En C. Rosales (Coord.), I Congreso de Innovación Educativa (785-811). Santiago de Compostela: Tórculo.
  • PINO JUSTE, M. y GARCÍA REGAL, M.T. (2007). Concepto, tipos y etiología de las conductas disruptivas en un centro de Educación Secundaria y Bachillerato. Revista de Pedagogía, 28 (81), 111-134.
  • REICHLE, J. y WACKER, D. P. (eds.) (1993). Comunicative Alternatives to Challenging Behavior: Integrating Functional Assesment and Intervention Strategies (vol. 3). Baltimore-Maryland: Brookes Publishing Co.
  • RHODES-KLINE, Anne K. (1997). Challenging behaviors in school. Maine: University of Maine-Maine Principals' Association Research Partnership, College of Education & Human Development.
  • RODRÍGUEZ ROJO, M. (2002). Aprender a convivir en una sociedad aterrorizada. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 44, 115-137.
  • SALMIVALLI, C., LAGERSPETZ, M., BJÖRKQVIST, K., ÖSTERMAN, D., y KAUKLAINEN, A. (1996). Bullying as a Group Process. Aggressive Behavior, 22, 1-15.
  • SCHWARTZ, D.; DODGE, K.; PETTIT, G., y BATES, J. (1977). The Early Socialization of Aggressive Victims. Child Development, 68 (4), 665-675.
  • TORREGO, J. C. (coord.) (2000). Mediación de conflictos en instituciones educativas. Madrid: Narcea.
  • TREDER, D.; KRISTA, K. et al. (1999). School and Community Study: Exemplayr School Models and Student Outcomes over Time. Paper presented in the Annual Research Conference, A system of Care for Children´s Mental Health Edpanding the Research Base, Tampa, Florida.
  • VALLÉS ARÁNDIGA, A.(2002). Habilidades Sociales e Inteligencia Emocional para el Afrontamiento de la Conflictividad Escolar. Valencia: Promolibro.
  • ZABALZA BERAZA, M. (2002). Situación de la convivencia escolar en España: políticas de intervención. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 44, 139-174.
  • Xunta de Galicia (2005). Alumnado con problemas de conducta. Orientacións e respostas educativas. Santiago de Compostela: Consellería de Educación e Ordenación Universitaria.