Las TIC en la educación superiorestudio de los factores intervinientes en la adopción de un LMS por docentes innovadores
- Rodríguez Damián, Amparo
- García Roselló, Emilio
- Ibáñez Paz, Regina
- González Dacosta, Jacinto
- Heine, Jürgen
ISSN: 1695-288X
Ano de publicación: 2009
Volume: 8
Número: 1
Páxinas: 35-51
Tipo: Artigo
Outras publicacións en: RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa
Resumo
In the last decade, a notable increase of the integration of LMS platforms has been taking place in the universities all over the world, including Spain. Nevertheless, the adoption of these innovations is quite never simple neither fast.Various factors influence the decision of lecturers about whether to integrate or not this ICTbased support their activity. The knowledge of these factors is fundamental to manage and to improve this integration process. With this aim, in this work we expose the results of a study carried out to determine the factors that influenced the adoption of a LMS by the most innovative lecturers of the University of Vigo. These results show that even if these factors are relatively different among lecturers, they principally focus on pedagogical aspects. Factors like the institutional support or the assessment policies related to educational innovation also seem to be very important in order to ease the adoption of the ICT.
Referencias bibliográficas
- Bauer, J. y Kenton, J. (2005) Toward technology integration in the schools: why it isn't happening. En Journal of Technology and Teacher Education, 13(4), 519-546.
- Becker, H. J. (2001) Computer Use by Teachers: Are Cuban’s Predictions Correct? Seattle, USA. En Proceedings of the 2001 Annual Meeting of the American Educational Research Association (AERA).
- Bennett, J. y Bennett, L. (2003) A review of factors that influence the diffusion of innovation when structuring a faculty training program. Internet and Higher Education, 6, 53–63
- Boettcher, J. V.(2003) Course Management Systems and Learning Principles: Getting to Know Each Other. En Campus Technology. Consultado el 22/11/08 de: http://campustechnology.com/articles/2001/07/designingforlearning whatismeaningfullearning.aspx
- Canales, R. (2006) Identificación de factores que contribuyen al desarrollo de actividades de enseñanza y aprendizaje con apoyo de las TIC, que resulten eficientes y eficaces. Análisis de su presencia en tres centros docentes. Tesis Doctoral. Universidad Autónoma de Barcelona. Consultada el 2/2/09 de: http://www.tesisenxarxa.net/TDX0412107 121749/index.html
- Casar, A., Sánchez, A., Pousada, J. M. (2007) The use of the tools in the eLearning platform Claroline by teachers of Vigo University. A case study. Vigo. España. En Actas de la Annual Conference of Claroline Users, ACCU2007. 2325 de mayo.
- CENT, Centre d'Educació i Noves Tecnologies de la Universitat Jaume I (2004) Selección de un entorno virtual de enseñanzaaprendizaje de código fuente abierto para la Universitat Jaume l. Consultado el 22/3/09 de: http://cent.uji.es/doc/eveauji_es.pdf
- Claroline (2008) Documentación de Claroline. Consultado el 27/3/08 de: http://www.claroline.net/
- Coomey, M. y Stephenson, J. (2001) Online learning: it is all about dialogue, involvement, support and controlaccording to research. Londres. En Stephenson, J. (Ed.), Teaching & learning online: new pedagogies for new technologies. Kogan Page.
- Fernández S. (Coord.) (2003) Las tecnologías de la información y las comunicaciones en el sistema universitario español. Madrid. Ed. CRUE.
- Goetz, J.P. y LeCompte, M.D. 1988. Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Madrid. Ediciones Morata.
- Granger, C. A., Morbey, M. L., Lotherington, H., Owston, R. D. y Wideman, H. H. (2002) Factors contributing to teachers’ successful implementation of IT. En Journal of Computer Assisted Learning, 18, 480-488
- Jacobsen, D. M. (1998) Adoption Patterns and Characteristics of Faculty Who Integrate Computer Technology for Teaching and Learning in Higher Education. Tesis Doctoral. Universidad de Calgary. Canadá. Consultada el 4/1/09 de http://www.ucalgary.ca/~dmjacobs/phd/diss/ #toc
- Kozma R. B. y Anderson R. E. (2002) Qualitative case studies of innovative pedagogical practices using ICT. Journal of Computer Assisted Learning, 18, 387-394
- Li, Y. y Lindner, J. (2007) Faculty adoption behaviour about webbased distance education: a case study from China Agricultural University. British Journal of Educational Technology, 38(1), 83-94
- Lion, C., Mansur, A. (2002) Las prácticas de los docentes universitarios analizadas desde la perspectiva del impacto de las tecnologías en el conocimiento y desde los procesos comunicacionales. Barcelona. En Actas del II Congreso Europeo de Tecnología de la Información en la Educación. 26-28 de Junio.
- Litwin, E. (2002) Las nuevas tecnologías y las prácticas de la enseñanza en la universidad. Barcelona. En Actas del II Congreso Europeo de Tecnología de la Información en la Educación. 26-28 de Junio.
- Malikowski, S., Thompson, M. y Theis, J. (2006) External factors associated with adopting a CMS in resident college courses. Internet and Higher Education, 9, 163–174.
- McQuiggan, C. A. (2006) A Survey of University Faculty Innovation Concerns and Perceptions that Influence the Adoption and Diffusion of a Course Management System. Columbus. EE.UU. En Proceedings of the Academy of Human Resource Development International Conference (AHRD). 22-26 de Febrero.
- Miles, M. B. y Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: A sourcebook of new methods. Londres. 2ª edición. Sage Publications.
- Morgan, G. (2003). Faculty use of course management systems. En Boulder, CO: EDUCAUSE Center for Applied Research. Consultado el 29/2/09 de: http://net.educause.edu/ir/library/pdf/ers0302/rs/ers0302w.pdf
- Nachmias, R., Mioduser, D., Cohen, A., Tubin, D. y ForkoshBaruch A. (2004) Factors involved in the implementation of pedagogical innovations using technology. Education and Information Technologies, 9(3), 291–308.
- Rodríguez, C. (1995) La entrevista psicológica. En Delgado, J.M y Gutierrez, J. (Coords.) Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales. Ed. Síntesis. Madrid.
- Rodríguez, G., Gil, J. y García, E. (1996) Metodologia de la investigación cualitativa. Málaga. España. Ed. Aljibe.
- Rodríguez, R., y Barros , H. (2001) Difusión de la innovación: nuevas tecnologías de la innovación y comunicación y su perspectiva en educación a distancia. Barcelona. España. Actas de las Terceras Jornadas Multimedia Educativo. 25-26 de junio.
- Rogers E. (2003) Diffusion of Innovations. 5ª edición. Free Press. New York.
- Sales, C. (2005) Análisis de las estrategias de enseñanza con tecnologías de la información ¿un nuevo contexto metodológico en secundaria?. Tesis doctoral. Universidad de Valencia. Consultado el 21/1/09 de http://www.tesisenxarxa.net
- Salinas, J. (2004) Innovación docente y uso de las TIC en la enseñanza universitaria. En Revista Universidad y Sociedad del Conocimiento, 1(1). Consultado el 6/2/09 de http://www.uoc.edu/rusc/dt/esp/salinas1104.pdf
- Samarawickrema, G. y Stacey, E. (2007) Adopting WebBased Learning and Teaching: A case study in higher education. Distance Education, 28(3), 313-333
- Sangrá, A. (2005) Elearning, nuevos modelos de aprendizaje y calidad: ¿dónde está la innovación? Isla verde. Puerto Rico. En Actas del Cuarto Congreso Puertorriqueño de Web educación. 56 de mayo. Consultado el 17/1/09 de http://ined.sagrado.edu/webedu/WebEdu05/AlbertSangra.pdf
- Shea, P., Pickett, A. and Li, C.S. (2005) Increasing access to Higher Education: A study of the diffusion of online teaching among 913 college faculty. International Review of Research in Open and Distance Learning, 6(2).
- Silvio J. (2006) La difusión de la educación virtual como innovación en la Sociedad. Bilbao. España. En Actas de VirtualEduca 2006. 2023 de Junio. Consultado el 15/12/2008 de http://ihm.ccadet.unam.mx/virtualeduca2006/pdf/83JS.pdf
- Stake, R. E.(1998) Investigación con estudio de casos. Madrid. Ed. Morata.
- Venezky, R. y Davis, C. (2002) Quo Vademus? The Transformation of Schooling in a Networked World. En OECD/CERI. Consultado el 18/12/08 de: http://www.oecd.org/dataoecd/48/20/2073054.pdf
- Woods, R., Baker, J. D., y Hopper, D. (2004). Hybrid structures: Faculty use and perception of Webbased courseware as a supplement to facetoface instruction. En Internet and Higher Education, 7(4), 281−297.
- Zapata M. (2003). Sistemas de gestión del aprendizaje – Plataformas de teleformación. RED, Revista de Educación a Distancia, 9. Consultado el 22/12/08 de: http://www.um.es/ead/red/9/SGA.pdf