La importancia de la cosmética termal para los balnearios y el turismo termalel caso de la Comunidad Autónoma de Galicia - España
- Henn Bonfada, Marcel Rodrigo
- Bonfada, Patricia Lopes Branco
- Fraiz Brea, José Antonio
- Gândara, José Manoel
ISSN: 1695-7121
Ano de publicación: 2011
Volume: 9
Número: 1
Páxinas: 25-35
Tipo: Artigo
Outras publicacións en: Pasos: Revista de Turismo y Patrimonio Cultural
Resumo
This work includes the thermal tourism within the concept of the health tourism and the thermal cosmetic like a new business for the Spanish spas. The primary target is to identify the importance of the thermal cosmetic for the Galician spas, besides investigating important aspects of the thermal cosmetic marketing in these centers. A methodology based on an empirical investigation of the descriptive and a qualitative approach was adopted. As instrument of collection of data were used a structured questionnaire, being used the technique of the interview in depth with open and closed questions. The obtained results were that the thermal cosmetic has a great importance in intangible aspects for the Galician spas and were identified these aspects besides identifying other important information related to marketing.
Referencias bibliográficas
- Amor Garroset, Francisco y Fernádez Torán, Miguel Ángel. 1998. “El turismo de salud en la comunidad Valenciana”. Revista Valenciana D eÌstudis Autonòmics, 25: 187-195.
- Artal Tur, Andrés; García Sánchez, Antonio y Ruiz Belijar, José. 2004. “El turismo de salud, características de la demanda: implicaciones y consecuencias para el tejido empresarial de la región de Murcia”. En I Jornadas de Economía del Turismo, 2004, Mallorca. Disponible en: http:// www.uib.es/congres/jet/pdf/ponencias/ Artal.pdf. Acceso en: 30 may. 2008.
- Bonfada, Marcel H. 2006. “La cosmética termal como factor diferenciador de los balnearios en el turismo de salud: el caso de la Comunidad Autónoma de Galicia – España”. Tesina de Maestría presentada en la Universidad de Vigo – España. Ourense.
- Bonfada, Marcel H. y Bonfada, Patricia L. B. 2007. “El turismo de salud en España: conceptos y situación actual”. In: IX Seminário Internacional de Turismo, Curitiba.
- Brenner, Eliane L. 2005. “El desarrollo turístico de la región de aguas termales de Goiás, Brasil”. Cuadernos de Turismo, Murcia, 16: 105-122, jul.-sep.
- Fraiz Brea, José A. 2004. “El sector turístico de Ourense”. En Lago Peñas, S. y Vaquero García, A. A economía de Ourense a debate (pp. 49-62). Ourense: Ed. Santiago Lago Peñas.
- Goodrich, Jonathan y Goodrich, G. 1987. “Health-care tourism: an exploratory study”. Tourism Management, Hamilton, 8(3): 217-222.
- Grande Herranz, María. T. 2000. “Una visión de conjunto de las estaciones termales en España. En Ministerio del Medio Ambiente, ITGE. Panorama actual de las aguas minerales y minero-medicinales de España” (pp. 69-74). En II Jornadas sobre aguas minerales y mineromedicinales. La Toja. Disponible en: http://aguas.igme. es/igme/homec.htm. Acceso en: 20 nov. 2006.
- Instituto Español de Comercio Exterior (IECX). 2008. “Termalismo y talasoterapia en Francia”. Disponible en: http://www. icex.es/servicios/ documentacion/documentoselaborados/icex/pdfs/franciataPASOS. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 9(1). 2011 lasoterm.pdf. Acceso en: 30 jun. 2008. 49p.
- Lapuente Fernández, Juan. P. y Hernández López, Susana. 2005. “Balneoterapia en estética”. En Pérez Fernández, M. R. Principios de Hidroterapia y Balneoterapia (pp. 337- 350). Madrid: Ed. McGrawHill Interamericana.
- Melgosa Arcos, Francisco J. 2000. “Turismo de salud: termalismo y balneario”. En Blanquer, D. III Congreso Universidad y Empresa. Valencia: Ed. Tirant lo Blach.
- Mourão, Mario B. 1997. “A água mineral e as termas: uma história milenar”. São Paulo: ABINAM Associação Brasileira das Indústrias de Água Mineral.
- Pollock, Anna y Williams, Peter. 2000. “Health tourism trends: closing the gap between health care and tourism”. En Gartner, W. (Ed.). Trends in outdoor recreation, leisure and tourism (pp. 165- 173). Cambridge, MA, USA: Cabi Publishing.
- Rodríguez Míguez, Luis. 2002. “Hidrología médica, balneoterapia y termalismo en el siglo XX”. En Caixa Nova. Evolución de la medicina en el siglo XX (pp. 179-194). Vigo: Caixa Nova.
- Rodríguez Míguez, Luis. 2005. “El balneario: tipos de instalaciones balnearias: higiene y seguridad en los balnearios”. En Pérez Fernández, M. R. Principios de hidroterapia y balneoterapia (pp. 35-48). Madrid: Ed. McGrawHill Interamericana.
- Ross, Kim. 2001. “Health Tourism: an overview”. HSMAI Marketing Review. Disponible en: http://www.hospitalitynet.org/ news/4010521.search?query=%22health +tourism%22. Acceso en: 10 may. 2008.
- San José Arango, Carmen. 2003. “Curhoteles: el turismo de salud”. Sevilla: Cajasur, Universidad de Sevilla.
- San Pedro Martínez, María. A. 2004. “El turismo de salud”. En AECIT (Asociación Española de expertos científicos en turismo). La actividad turística española en 2003 (pp. 559-574). Castellón: España: Editorial Centro de Estudios Ramón Areces, S. A.
- Sanchéz Zapata, Almudena. 2006. “Turismo de salud: situación actual y perspectivas de futuro”. Apuntes del master de organización y dirección turística – turismo de salud, Universidad de Vigo, Ourense.
- Sayili, Murat; Akca, Hasan; Duman, Teoman; Esengun, Kemal. 2007. “Psoriasis treatment via doctor fishes as part of health tourism: a case study of Kangal Fish Spring, Turkey”. Tourism Management, Hamilton, 28(2): 625-629.
- Vogueler Ruíz, Carlos y Hernández Armand, Enrique. 2004. “El mercado turístico: estructura, operaciones y procesos de producción”. Madrid: Centro de Estudios Ramón Areces.