El turismo senior como segmento de mercado emergente

  1. Alén González, María Elisa 1
  2. Domínguez Vila, Trinidad 1
  3. Fraíz García, Adriana 1
  1. 1 Universidade de Vigo
    info

    Universidade de Vigo

    Vigo, España

    ROR https://ror.org/05rdf8595

Journal:
Cuadernos de turismo

ISSN: 1139-7861

Year of publication: 2010

Issue: 26

Pages: 9-24

Type: Article

More publications in: Cuadernos de turismo

Abstract

This paper will focus on senior tourism, which has not been still very important in tourism market. By the moment literature is very poor about this new form of tourism and reveals a lack of conceptual consensus, so it is needed to clarify this term. It is also necessary to study in depth motivations, behavior, and information sources to reach a satisfactory and quality offer adjusted to their needs.

Bibliographic References

  • ACEVEDO, C. R. (2003): «Motivos para viajar: um estúdio com turistas maduros no contexto brasileiro», FACEP PESQUISA, vol. 6, nº 3, pp. 78-87.
  • ALCAIDE, J. (2005): «¿Dónde está el Marketing para mayores?», Marketing+Ventas, nº 205, septiembre, pp. 46-57.
  • ÁLVAREZ, C. (2006): Un ejemplo para Europa. Recuperado el 4 de mayo de 2009 desde http://www.hosteltur.com.
  • ANANTH, M., DEMICCO, F. J., MOREO, P. J. y HOWEY, R. M. (1992): «Marketplace Lodging Needs of Mature Travelers», Cornell Hotel and Restauran Administration Quartely, vol. 33, nº 4, pp. 12-24.
  • BELDONA, S. (2005): «Cohort Analysis of Online Travel Information Search Behavior: 1995-2000», Journal of Travel Reasearch, vol. 44, nº 2, pp. 135-142.
  • CHEN, H. W. J. (2009): Baby Boomers’s and Senior Motivations: An examination of Citizens in Tainan, Taiwan. Trabajo presentado para conseguir el grado de Master of Arts in Recreation and Leisure Studies, University of Waterloo. Ontario, Canadá.
  • CLEAVER, M. (2000): «Australian Seniors’ Use of Travel Information Sources: Perceived Usefulness of Word-of-Mouth, Professional-Advice, Marketer-Dominated and Gene-ral-Media Information», Proc Australia New Zealand Marketing Academy Conference (ANZMAC) (pp. 182-187). Universidad de Griffith, Brisbane, Australia.
  • CLEAVER, M., MULLER, T. E., RUYS, H. y WEI, S. (1999): «Tourism Product Development for the Senior Market. Based on Travel-Motive Research», Tourism Recreation Research, vol. 24, nº 1, pp. 5-11.
  • FLEISCHER, A. y PIZAM, A. (2002): «Tourism constraints among israelí seniors», Annals of Tourism Research, vol. 29, nº 1, pp. 106-123.
  • GARCÍA M. A. y MARTORELL O. (2007): «Una reflexión sobre el modelo turístico de las Illes Balears», en Decisiones basadas en el conocimiento y en el papel social de la empresa: XX Congreso anual AEDEM (Vol. 1, pp. 1097-1106): Palma de Mallorca: AEDEM Ediciones.
  • GONZÁLEZ, M. J. y San MIGUEL, B. (2001): «El envejecimiento de la población española y sus consecuencias sociales», Alternativas: cuadernos de trabajo social, nº 9, pp. 19-45.
  • GRANDE, I. (1993): Marketing estratégico para la tercera edad. Madrid: ESIC.
  • HORNEMAN, L. CARTER, R. W., WEI, S. y RUYS, H. (2002): «Profiling the senior traveler: An Australian perspective», Journal of Travel Research, vol. 41, nº 1, p. 23.
  • HOSSAIN, A., BAILEY, G. y LUBULWA, M. (2003): Characteristics and Travel Patterns of Older Australians: Impact of Population Ageing on Tourism. Ponencia presentada en la International Conference on Population Ageing and Health: Modeling our Future, Canberra, Australia.
  • HSU, C. H. C. y LEE, E. J. (2002): «Segmentation of Senior Motor coach Travelers», Journal of Travel Research, vol. 40, pp. 364-373.
  • HUANG, L. y TSAI, H. T. (2003): «The study of senior traveler in Taiwan», Tourism Management, vol. 24, pp. 561-574.
  • JANG, S. C. S. y WU, C. M. E. (2006): «Senior´s travel, motivation and the influential factors: An examination of Taiwanese senior», Tourism Management, vol. 27, pp. 306-316.
  • KIM, J., WEI, S. y RUYS, H. (2003): «Segmenting the market of West Australian senior tourist using an artificial neural network», Tourist Management, vol. 24, pp. 25-34.
  • LEE, S. H. y TIDESWELL, C. (2005): «Understanding attitudes towards leisure travel and the constraints faced by senior Koreans», Journal of Vacations Marketing, vol. 11, nº 3, pp. 249-263.
  • LE SERRE, D. (2008): Who is the senior consumer? Recuperado el 26 de junio de 2009 desde http://www.escp-eap.net/conferences/marketing/2008_cp/Materiali/Paper/Fr/LeSerre.pdf
  • LIEUX, E. M., WEAVER, P. A. y McCLEARY, K. W. (1994): «Lodging Preferences of the Senior Tourism Market», Annals of Tourism Research, vol. 21, nº 4, pp. 712-728.
  • LITTRELL, M. A., PAIGE, R. C. y SONG, K. (2004): «Senior travelers: Tourism activities and shopping behaviors», Journal of Vacation Marketing, vol. 10, nº 4, pp. 348-362.
  • LOHMANN, M. y DANIELSSON, D. (2001): «Predicting travel patterns of senior citizens: How the past may provide a key to the future», Journal of Vacation Marketing, vol. 7, nº 4, pp. 357366.
  • MARÍN, M., GARCÍA-GONZÁLEZ, A. J. y TROYANO, Y. (2006): «Modelo de ocio activo en las personas mayores: Revisión desde una perspectiva psicosocial», Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades, SOCIOTAM, vol. 16, nº 19, pp. 147-167.
  • MATHUR, A., SHERMAN, E. y SCHIFFMAN, L. G. (1998): «Opportunities for Marketing Travel Services to New-Age Elderly», Journal of Services Marketing, vol. 12, nº 4, pp. 265-277.
  • MESA, R. (2003): «Marketing Turístico para el SXXI: del Marketing Promocional al Relacional», MK Marketing+Ventas, nº 182, pp. 55-61.
  • MOSCARDO, G. (2006): «Third-Age Tourism», en D. Buhais y C. Costa (Eds.), Tourism Business Frontiers (pp. 30-39). London: Butterworth-Heinemann.
  • PEARCE, P. L. (1982): The Social Psychology of Tourist Behavior. Oxford: Pergamon. PLAN DE REFUERZO DE LA COMPETITIVIDAD (PRC): Conglomerado de Turismo en Montevideo (2009): Recuperado el 14 de septiembre de 2009 desde http://www. diprode.opp.gub.uy/pacc/Conglomerado_TURMVD/Documentos_TURMVD/ Turismo_Final_A4_22.pdf
  • REECE, W. S. (2004): «Are Senior Leisure Travelers Different?», Journal of Travel Research, vol. 43, nº 1, pp. 11-18.
  • RODRÍGUEZ, M. M., MARTÍNEZ, V. A. y RODRÍGUEZ, M. L. (2006): «Las nuevas estrategias de comunicación en el sector turístico», FISEC-Estrategias-Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad Nacional de Lomas de Zamora, Año II, Número 5, Mesa V, pp. 3-27. Recuperado el 20 de junio de 2009 desde http://www.cienciared. com.ar/ra/usr/9/312/fisec_estrategias_m5_pp3_27.pdf
  • RYAN, C. (1995): «Learning about tourist from conversations: the over-55S in Majorca», Tourism Management, vol. 16, nº 3, pp. 207-215.
  • SELLICK, M. C. (2004): «Discovery, Connection, Nostalgia: Key Travel Motives within the Senior Market», Journal of Travel & Tourism Marketing, vol. 17, nº 1, pp. 55-71.
  • SHIM, S., GEHRT, K. C. y SIEK, M. (2005): «Attitude and Behavior Regarding Pleasure Travel among Mature Consumers: A Socialization Perspective», Journal of Travel & Tourism Marketing, vol. 18, nº 2, pp. 69-81.
  • SHOEMAKER, S. (1989): «Segmentation of the Senior Pleasure Travel Market», Journal of Travel Research, vol. 27, nº 3, pp. 14-21.
  • SNEPENGER, D., KING, J., MARSHALL, E. y UYSAL, M. (2006): «Modeling IsoAhola’s Motivation Theory in the Tourism Context», Journal of Travel Research, nº 45, pp. 140-149.
  • TORRES, M., NÚÑEZ, J., MARTÍNEZ, J. y SUÁREZ, J. L. (2007): La atención de las necesidades residenciales para las personas mayores. Documento de Investigación, IESE Business School-Universidad de Navarra, nº 664.
  • VELLAS, P. (1986): Aspectos psicológicos y sociales del desarrollo del turismo en la tercera edad. Primeras Jornadas Técnicas de Turismo y Tercera Edad, Alicante.
  • VICENT, V. C. y DE LOS SANTOS, G. (1990): «Winter Texans: Two segments of the Senior Travel Market», Journal of Travel Research, vol. 29, nº 1, pp. 9-12.
  • WANG, K. C. (2006): «Motivations for Senior Groups Package Tour Tourists», Journal of Tourism Studies, vol. 12, nº 2, pp. 119-138.
  • YOU, X. y O’LEARY, J. T. (2000): «Age and Cohort Effects and Examination of Older Japanese Travelers», Journal of Travel & Tourism Marketing, vol. 9, nº 1/2, pp. 21-42.
  • ZIMMER, Z., BRALEY, R. E. y SEARLE, M. S. (1995): «Weather to go and where to go: identification of important influences on senior’s decisions to travel», Journal of Travel Research, vol. 33, pp. 3-10.