Las imágenes en los libros de texto de Educación Física de la ESOmodelos corporales y actividad física

  1. Táboas Pais, María Inés
  2. Rey Cao, Ana
Revue:
Revista de educación

ISSN: 0034-8082

Année de publication: 2011

Titre de la publication: La formación práctica de estudiantes universitarios: repensando el Practicum

Número: 354

Pages: 293-322

Type: Article

DOI: 10.4438/1988-592X-RE-2011-354-001 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Revista de educación

Objectifs de Développement Durable

Résumé

This article presents an analysis of the content of the photographs published in physical education textbooks for students of compulsory secondary education. The importance of studying textbook pictures lies in their great capacity to convey ideas and feelings from one person to other and the fact that the pictures are presented in textbooks, material that is very important in the education system. This iconography can act as a control mechanism, because it promotes the non-reflective acceptance of thoughts and perpetuates stereotypes without questioning their validity. Some reflection on the realities depicted by these pictures is therefore needed. Application of a category system developed ad hoc enabled the messages concealed or hidden in physical education textbooks to be revealed or disclosed. The sample handled in the project consisted of 242 photographs belonging to two different publishers. The SPSS 14.0 statistical package was used for information processing. One- and two-variable descriptive analysis was performed, and Pearson's chi-square test was requested. The results showed a clear inequality between the presence of male and female figures and a difference in the physical activities assigned to men and women. What little depiction there was of different racial groups was biased. Sports received preferential treatment, and adapted physical activities hardly appeared at all.

Références bibliographiques

  • Barbero, J. I. (1996). Cultura profesional y currículo (oculto) en educación física. Reflexiones sobre las (im)posibilidades del cambio. Revista de Educación (Madrid), 311, 13-49.
  • Bardin, L. (1996). Análisis de contenido. Madrid: Ediciones Akal.
  • Blanchet, A. B., Ghiglione, R. G., Massonnat, J. M. y Trognon, A. (1989). Técnicas de investigación en ciencias socials. Madrid: Narcea.
  • Caja, J., Berrocal, M. y González, J. M. (2002). Un mundo lleno de imágenes. Aula de innovación educativa, 116, 10-13.
  • Canales, I. y Rey, A. (en prensa). Deporte y dualismo: su influencia en la educación física escolar. Revista Española de Educación Física y Deporte.
  • Contreras, J. (1990). Enseñanza, currículo y profesorado. Madrid: Akal.
  • Delgado, M. A., Barrera, J. y Medina, J. (1992). Análisis del libro de texto en la enseñanza de la educación física. Habilidad Motriz, 1, 11-18.
  • Devís, J. y Molina, J. P. (2001). Los estudios del currículum y la Educación Física. En B. Vázquez, (Comps.), Bases educativas de la actividad física y el deporte (pp. 242-276). Madrid: Síntesis.
  • González Ravé, J. M., Contreras Jordán, O., Rodríguez Perea, M., Kirk, D. y Carrasco Poyatos, M. (2004). La construcción educativa del estereotipo corporal a través de la educación física. Habilidad Motriz, 22, 45-50.
  • Hernández, A., Cortés, N., Rodríguez, H., Menéndez, M. y Barbero, J. I. (1993). Imágenes de género en algunas revistas profesionales de educación física y deporte. Perspectivas de la Actividad Física y el Deporte, 16, 39-44.
  • Hernández Álvarez, J.L. (2004). Teoría curricular y Didáctica de la Educación Física. En A. Fraile (Comps.), Didáctica de la Educación Física. Una perspective crítica y transversal (pp. 29-61). Madrid: Biblioteca Nueva.
  • Krippendorff, K. (1990). Metodología de análisis de contenido. Teoría y Práctica. Barcelona: Paidós Comunicación.
  • López villar, C. (2005). Las imágenes fijas del cuerpo relacionadas con la actividad física y el deporte. Análisis de su uso en la publicidad de revistas. Tesis doctoral sin publicación, Universidad de Vigo, Pontevedra, España.
  • López Pastor, V. M., Monjas Aguado, R. y Pérez Brunicardi, D. (2003). Buscando alternativas a la forma de entender y practicar la educación física escolar. Barcelona: Inde.
  • Martínez Bonafé, J. (2002). Políticas del libro de texto escolar. Madrid: Morata.
  • Medina, A. (2005). La Didáctica: disciplina pedagógica aplicada. En A. Medina y F. Salvador (Comps.), Didáctica General (pp. 3-31). Madrid: Pearson.
  • Mínguez, J. G. y Beas, M. (1995). Análisis Histórico del libro de texto. Introducción. En J. G. Mínguez y M. Beas (Comps.), Libro de Texto y Construcción de Materiales Curriculares (pp. 13-74). Granada: Proyecto Sur.
  • Ministerio de Educación y Ciencia (1990). Ley Orgánica 1/1990, de 3 de Octubre, de Ordenación General del Sistema Educativo (LOGSE). Madrid.
  • Ministerio de Educación y Ciencia (2006). Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo de Educación (LOE). Madrid.
  • Ministerio de Educación y Ciencia (2004). Real Decreto 116/2004, de 23 de enero. Currículo de la Educación Secundaria Obligatoria. Madrid.
  • Parra Martínez, J. (2001). Análisis del sexismo en los libros de texto de educación física: segundo ciclo de eso y bachillerato. Tesis doctoral sin publicación, Universidad Nacional de Educación a Distancia.
  • Peiró, C. y Devís, J. (1994). El análisis de materiales curriculares en educación física: un ejemplo. En L. Montero y J. M. Vez (Comps.), Las didácticas específicas en la formación del profesorado II (pp. 775-781). Santiago de Compostela: Tórculo.
  • Pérez Gómez, A. (1985). La comunicación didáctica. Málaga: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Málaga.
  • Pericot, J. (1987). Servirse de la imagen. Un análisis pragmático de la imagen. Barcelona: Ariel.
  • Piñuel, J. L. (2002). Epistemología, metodología y técnicas del análisis de contenido. Estudios de Sociolingüística: Linguas, sociedades e culturas, 3(1), 1-42.
  • Ribas, A. y Guerrero, J. A. (1992). Análisis del sexismo en los libros de texto de Educación Física. En V.V. A.A. (Comps.), L'esnengamenent de l'educació física (pp. 379-390). Valencia: Institut de la Dona, Generalitat Valenciana.
  • Rodríguez Diéguez, J. L. (1985). Currículo, acto didáctico y teoría del texto. Madrid: Anaya.
  • Romero, A. (1991). Metodología de Análise de Conteúdo. Lisboa: Universidade Católica Portuguesa.
  • Vázquez Gómez, B. (2000). Modelos curriculares en Educación Física. En J. Cardona (Comps.), Modelos de innovación educativa en la Educación Física (pp. 181-208). Madrid: UNED.
  • Velázquez, R. (2004). Enseñanza deportiva escolar y educación. En A. Fraile (Comps.), Didáctica de la Educación Física. Una perspectiva crítica y transversal (pp. 171-195). Madrid: Biblioteca Nueva.
  • Zunzunegui, S. (1996). La mirada cercana: análisis fílmico. Barcelona: Paidós.