Evaluación diagnóstica sobre el conocimiento y viabilidad de uso del preservativo femeninoun estudio cualitativo

  1. Lameiras Fernández, María
  2. Carrera Fernández, María Victoria
  3. Rodríguez Castro, Yolanda
  4. Ricoy Lorenzo, María del Carmen
  5. Faílde Garrido, José María
  6. Núñez Mangana, Ana María
Revista:
Análisis y modificación de conducta

ISSN: 0211-7339 2173-6855

Ano de publicación: 2011

Volume: 37

Número: 155-156

Páxinas: 127-143

Tipo: Artigo

DOI: 10.33776/AMC.V37I155-156.1321 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Análisis y modificación de conducta

Resumo

The present paper describes a diagnostic evaluation carried out to examine the beliefs, attitudes, and knowledge about, accessibility to, and acceptability of the female condom, information which can be used in designing and implementing interventional activities to promote this method. This is a qualitative case study using a sample of 83 adults (aged 19 to 42) from Galicia (Spain), divided into a total of nine discussion groups. The results reveal that the female condom is not well-known, is hardly used, and has limited accessibility due to its price and a lack of adequate promotion. Probably, both informal and formal educational sources are responsible, to a moderate degree, for providing access to this method. It is also interesting to note that the attitudes held toward the female condom are neutral. The diagnostic evaluation carried out reveals a clear need to design and implement educational interventions aimed at promoting the female condom.

Referencias bibliográficas

  • Adeokun, L., Mantell, J. E., Weiss, E., Delano, G., Jagha, T., Olatoregun, J., Udo, D. Akiso, S. & Weiss, E. (2002). Promoting dual protection in family planning clinics in Ibadan, Nigeria, International Family Planning Perspectives, 28, 87-95.
  • Agha, S. (2001). Intention to use the female condom following a massmarketing campaign in Lusaka. American Journal of Public Health, 91, 307-310.
  • Agha, S., & Van Rossem, R. (2002). Impact of mass media campaigns on intentions to use the female condom in Tanzania. International Family Planning Perspectives, 28, 151-158.
  • Amezúa, E., & Foucart, N. (2005). El libro de los sexos V: educación sexual. Guía para el profesorado. Primera parte: las bases teóricas y esquemas generales [Monografía]. Revista Española de Sexología, 127-128, 13-198.
  • Barbosa, R. M., Kalckmann, S., berquó, E., & Stein, z. (2007). Notes on the female condom: experiences in brazil. Internacional Journal of STD&AIDS, 18, 261-266.
  • Brown, G., & Yule, G. (1998). Discourse analysis. Cambridge: University Press.
  • Chen, M. P., Macaluso, M., blackwell, R., Galvao, L., Kulczcki, A., Jamieson, D. J., & Duerr, A. (2007). Self-reported mechanical problems during condom use and semen exposure. Comparison of two randomized trials in the United States of America and brazil. Sexually Transmitted Diseases, 34, 557-562.
  • Choi, K. H., Gregorich, S. E., Anderson, K., Grinstead, O., & Gómez, C. A. (2003). Patterns and predictors of female condom use among ethically diverse women attending family planning clinics. Sexually Transmitted Diseases, 30, 91-98.
  • Choi, K., Wojcicky, J., & Valencia-García, D. (2004). Introducing and negotiating the use of female condoms in sexual relationships: Qualitative interviews with attending a family planning clinic. Aids and behavior, 8, 251-266.
  • Cohen, E., & Franco, R. (1993). Evaluación de proyectos sociales. Madrid: Siglo Veintiuno.
  • De la Cruz Martín-Romo, C. (2003). Educación de las sexualidades: los puntos de partida de la Educación Sexual [Monografía]. Revista Española de Sexología, 119, 1-122.
  • Dezin, N. K., & Lincoln, Y. S. (2000). Handbook of Qualitative Research. Thousand Oaks: Sage.
  • Farr, G., Gebelnick, H., Sturgen, K., & Dorglinger, L. (1994). Contraceptive efficacy and acceptability of the female condom. American Journal of Public Health, 84, 1960- 1964.
  • Feliz, T., & Ricoy, M.C. (2003). El descubrimiento de la dimensión cualitativa a través de un foro educativo. En A. Medina, & S. Castillo (Coords.), Metodología para la realización de proyectos de investigación y tesis doctorales (pp. 131-165). Madrid: Universitas.
  • Goetz, J., & LeCompte M. (1998). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Madrid: Morata.
  • Gollub, E. L., brown, E. L., Savouillan, M., Waterlot, J., & Coruble, G. (2002). A community-based safer-sex intervention for women: Results of a pilot study in south-eastern France. Culture Health & Sexuality, 4, 21-41
  • Haignere, C. S., Gold, R., Maskovsky, J., Ambrosini, J., Rogers. C. L., & Gollub, E. (2000). High–risk adolescents and female condoms: Knowledge, attitudes, and use patterns. The Journal of Adolescents Health, 26, 392- 398.
  • Hoke, T. H., Feldblum, P. J., Van Damme, K., Nasution, M. D., Grey, T. W., Wong, E. L.,E. Ralimamonjy, L., Raharimalala, L. & Rasamindrakotroka, A. (2007). Temporal trends in sexually transmitted infection prevalence and condom use following introduction of the female condom to Madagascar sex. Internacional Journal of STD & AIDS, 18, 461- 466.
  • Instituto de la Juventud (INJUVE) (2005). Condiciones de vida y situación de los jóvenes. Informe de juventud en España 2004. Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales. Recuperado de www.mtas.es
  • Instituto de Salud Carlos III (2005). Vigilancia epidemiológica del sida en España. Registro nacional de casos de sida. Informe semestral, 2. Recuperado de http://www.isciii. es/htdocs/centros/epidemiologia/epi_sida.jsp
  • Kulczycki, A., Kin, D. J., Duerr, A., Jamieson, D. J., & Macaluso, M. (2004). The acceptability of the female and male condom: A randomized crossover trial. Perspectives on Sexual and Reproductive Health, 36, 114-119.
  • Lameiras, M., Faílde, J. M., Saco, A., & Rodríguez, Y. (2006). A qualitative study of the viability of usage of the female condom among university students. International Journal of Clinical and Health Psychology, 6, 189-199.
  • Lameiras, M., Núñez, A.M., Rodríguez, Y., breton, J., & Agudelo, D. (2007). Conocimiento y viabilidad de uso del preservativo femenino em jóvenes universiatiros españoles. International Journal of Clinical and Health Psychology, 7, 9-25.
  • Latka, M. (2001). Female-initiated barrier methods for the prevention of STI/HIV: where are we now? Journal of Urban Health: Bulletin of the New York Academy of Medicine, 78, 571- 580.
  • Lawson, M.L., Macaluso, M., Duerr, A., Hortin, G., Hammond, K. R., blackwell, R., Artz, L., & bloom, A. (2003). Partner characteristics, intensity of the intercourse, and semen exposure during use of the female condom. American Journal of Epidemiology, 157, 282- 288.
  • Mantel, J. E., Hoffman, S., Exner, T. M., Stein, z. A., & Atkins, K. (2003). Family planning providers’ perspectives on dual protection. Perspectives on Sexual and Reproductive Health, 35, 71-78.
  • Marcelo, C. (1992). Dar sentido a los datos: la combinación de perspectivas cualitativas y cuantitativas en el análisis de entrevistas. En C. Marcelo (Coord.), La investigación sobre la formación del profesorado. Métodos de investigación y análisis de datos (pp. 13- 48). buenos Aires (Argentina): Cincel.
  • Marshall, S., Giblin, P., Simpson, P., & backos, A. (2002). Adolescent girls´ perception and experiences with the reality female condom. Journal of Adolescence Health, 31, 5-6.
  • Mcniff, J., Lomax, P., & Whitehead, J. (2001). You and your action research project. London: Hyde Publications.
  • Neilands, T. b., & Choi, K. H. (2002). A validation and reduced from of the female condom: Attitudes scales. AIDS Education and Prevention, 14, 158-174.
  • Núñez, A. M., (2006). Conducta sexual y conocimiento y viabilidad de uso del preservativo femenino en jóvenes universitarios/as durante el período 2000- 2005 (Tesis de licenciatura no publicada). Facultad de Ciencias de la Educación: Universidad de Vigo.
  • Okunlola, M. A., Morhason-Bello, I. O., Owonikoko, K. M., & Adekunle, A. O. (2006). Female condom awareness, use and concerns among Nigerian female undergraduates. Journal of Obstetrics and Gynaecology: the Journal of Obstetrics and Gynaecology, 26, 353-356.
  • Onusida (2007). Informe sobre la epidemia mundial del SIDA. Recuperado de http://data.unaids.org/pub/SPISlides/2007/2007_epiupdate_es.pdf
  • Pelto, P., & Pelto, G. (1978). Anthropological research: The structure of inquiry. New York: Harcourt Brace.
  • Pérez Juste R. (2006). Evaluación de programas educativos. Madrid: La Muralla.
  • Programa de Naciones Unidas pra el Desarrollo (PNUD) (2006). Informe anual 2006: una alianza mundial para el desarrollo. Recuperado de http://www.undp.org/ spanish/publicaciones/informeanual2006/ IAR06_SP.pdf
  • Preusseler, G. M., Micheletti, V. C., & Pedro, E. N. (2002). Preservativo feminino: uma possibilidade de autonomía para mulheres HIV positivas. Revista Brasileira de Enfermagen, 56, 699-701.
  • Prudhomne, M., boucher, J., Delberghe, E., Christiman, H., & Leroux, M.C. (2005). Female condom vs male condom: Ofter a choice. Gynécologie, Obstétrique & Fertilité, 33 (11), 891-897.
  • Robinson, b., Uhl, G., Miner, M., bockting, W., Schelteme, K. E., Rosser, b. R. S., & Westover, b. (2002). Evaluation of sexual health approach prevent HIV among low, urban primarily African American women: Results of a randomized controlled trial. AIDSEducation and Prevention, 14, 81-96.
  • Smith, J. b., Nkhama, G., & Trottier, D. A. (2001). Female condom reuse in Lusaka, zambia: evidence from 12 cases. Journal of Urban Health: Bulletein of The New York Academy of Medicine, 78, 638-646.
  • Spizzichino, L., Pedone, G., Gattari, P., Gallo, P., Valli, R., & Rezza, G. (2007). The female condom: Knowledge, attitute, and willingness to use, the first Italian study. Annali Dell’istituto Superiore Di Sanitá, 43, 419-424.
  • Trilla, J. (1993). Otras educaciones: animación sociocultural, formación de adultos y ciudad educativa. Barcelona: Anthropos.
  • Walker, R. (1989). Métodos de investigación para el profesorado. Madrid: Morata.
  • Welbourn, A. (2006). Sex, life, and female condom: Some Views of HIV positive women. Reproductive Health Matters, 14, 32- 40.