Cambios y tendencias de la publicidad a nivel mediático. Más con menos

  1. Legerén Lago, Beatriz
  2. García Mirón, Silvia
Revista:
Icono14

ISSN: 1697-8293

Ano de publicación: 2012

Título do exemplar: El reto de la competencia mediática de la ciudadanía

Volume: 10

Número: 3

Páxinas: 365-382

Tipo: Artigo

DOI: 10.7195/RI14.V10I3.185 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Icono14

Resumo

They are not good time for the advertising. The world-wide economic crisis that are suffering and the changes in the form of consumption that are producing in the form to access to the contents, is causing the transition of a physical economy to a digital economy. The last three years have assisted to a decreas-ing in the advertising investment. But the figures of the last quarter of the past year 2010 showed more positive of the initially planned. The world-wide cham-pionship of football, the elec-tions of half mandate in the United States and the Olympic games of winter has allowed a light recovery in the tendency kept in previous quarters. But no all the countries have comported of equal way. While the invest-ment in online has gone up and estimates that continues in this line; small emergent economies and no so small, as in the case of China, are growing.

Referencias bibliográficas

  • Aaker, D.A. & George, S. (1998). Investigación de mercados. México: McGrawHill.
  • Arce Media (2008). Informe Sectorial de la Publicidad Automóviles de turismo. Madrid.
  • Benavides Delgado, J. (ed.) (1993). La crisis de la publicidad. Madrid: Edipo. Campos Freire, F. (coord.) (2010). El cambio Mediático. Zamora: Comunicación Social.
  • Cardoso, G. (2011). Mas allá de Internet y los medios de comunicación de masas. El nacimiento de la comunicación en red. Telos, 86, 14-32. Recuperado de http://sociedadinformacion.fundacion.telefonic a.com/DYC/TELOS_86TELOS_AUTINV/sec cion=1271&idioma=es_ES&id=201101250818 0001&activo=6.do
  • Chaffey, D. & Smith, P.R. (2008). Emarketing Excellence: Planning and optimising your digital marketing. Oxford, UK: Butterworth Heinemann.
  • Econsultancy (2010). Social Media and Online PR Report 2010. Recuperado de http://econsultancy.com/uk/reports/socialmedia-and-online-pr-report
  • España, Ministerio de Medio Ambiente, Medio Rural y Marino (2010). Observatorio del Consumo y la Distribución Agroalimentaria. Anual, 2008. Recuperado de http://www.marm.es
  • Friedlin, A. (2011). 17 digital marketing trends for 2011. En el blog de Econsultancy CEO Ashley Friedlein. Econsultancy blog. Recuperado de http://econsultancy.com/uk/blog/7014-digitalmarketing-trends-2011-by-econsultancy-ceoashley-friedlein Fundación Cajas de Ahorros (Funcas). Informe de previsiones económicas para España, 2011. Recuperado de http://www.funcas.ceca.es
  • Gómez Borja, M. Á., Lorenzo Romero, J. A. y Andrés Martínez, M. E. (2008). Consumer’s price misperception and price range. Recuperado de http://www.marketing-trendscongress.com/content/consumers-pricemisperception-and-price-range
  • Grupo Consultores (2010). Estudio de Salarios 2010 de los profesionales de las Agencias Españolas. Salary Scope 2010. Recuperado de http://webcache.googleusercontent.com/search ?q=cache:bZN9lD20eGwJ:www.aapcv.org/ind ex.php%3Foption%3Dcom_content%26view% 3Darticle%26id%3D300%26Itemid%3D93+& cd=1&hl=es&ct=clnk&gl=es
  • GWP Media Marketing (2010). Ad Trends 2007-2015. Recuperado de http://www.wsidrivebiz.com/Portals/0/hrdn/Est udio-GWP-de-tendencias-publicitarias-2007- 2015-enaleman.pdf IE University, Kreab & Gavin Anderson.
  • Impacto de las marcas de distribuidor en los consumidores y empresas españolas. Estrategias para frenar su avance. Recuperado de http://www.pesca2.com/encuentro/ documentos/marcablanca_2009.pdf
  • International Monetary Fund (2010). World Economic Outlook. April 2010. Rebalancing growth. Washington DC: International Monetary Fund, Servicio de Publicaciones
  • Lindstrom, M. (2009).Compradicción. Madrid: Norma. Marketing news (2011). Previsiones Zenthinela: La inversión publicitaria se mantuvo en 2010 e internet se convertirá en el segundo medio en 2011. Recuperado de http://www.marketingnews.es/tendencias/notici a/1053494029005/previsiones-zenthinelainversion.1.html
  • Pérez Ruiz, A. (2001). Crisis en la estructura de la publicidad española. Área Abierta, 1, 1- 12. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo =1354475
  • Planelló, J. (2009, julio 25). Marcas blancas vs. Primeras marcas: ¿Tan diferentes?. El Mundo. Recuperado de http://www.elmundo.es/mundodinero/2009/07/ 24/economia/1248432841.html
  • Rodríguez Centeno, C. (1994). Panorama general de la crisis publicitaria. Questiones Publicitarias, 33, 105-113.
  • Smith, A. (2011). Migración digital ¿Es éste el futuro del periódico?. Telos, 86, 98-100. Recuperado de http://sociedadinformacion. fundacion.telefonica.com/seccion=1266&idio ma=es_ES&id=2011012609340001&activo=6. do
  • TNS (2011). Barómetro de la distribución. Recuperado de http://www.tns-global.es/ docs_prensa/nota_prensa_282.html
  • Torres, E. (2005). Estrategias publicitarias en procesos de crisis. Aplicación de un modelo de análisis teórico en casos reales. Revista FisecEstrategias, 1(2). Recuperado de http://www.fisecestrategias.com.ar/2/fec_02_com_torres.pdf
  • Torres, E. (2010). La crisis del sector publicitario en España. En Campos, F. (coord.), El cambio mediático (102-133). Zamora: Comunicación Social.
  • The Economist (2009). Consumer psychology: From buy, buy to bye-bye. Recuperado de http://www.economist.com/node/13415207
  • Zaidi, A. (2008). Consumer trends to watch during the recession. Econsultancy blog. Recuperado de http://econsultancy.com/uk/ blog/3071-consumer-trends-to-watch-duringthe-recession
  • Zenithoptimedia (2010). Steady recovery in global ad expenditure to continue for at least three years. Recuperado de http://www.zenithoptimedia.com.cn/publicatio n/vol48/en/ycbg_01.html