El acercamiento al contexto profesional como móvil para indagar sobre las TIC: un estudio cualitativo

  1. Ricoy Lorenzo, María del Carmen
  2. Silva Couto, Maria Joao Valente da
Revista:
Revista complutense de educación

ISSN: 1130-2496 1988-2793

Ano de publicación: 2012

Volume: 23

Número: 2

Páxinas: 443-461

Tipo: Artigo

DOI: 10.5209/REV_RCED.2012.V23.N2.40037 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Revista complutense de educación

Resumo

With this work is intended to know the perception of a students' group who attended the master teacher training for secondary education about the benefits and controversies generated by the inclusion of ICT in schools, from their immersion in external practices. The investigation was approached through a qualitative study, using an interview technique. There were involved a total of 20 participants who attended the master at University of Vigo. The results reveal that ICT use improves the motivation, increases the autonomy, the predisposition to share experiences in the pupils, and provokes a greater level of teacher commitment. It turns out obstacles related to poor teacher training and misuse of ICT.

Referencias bibliográficas

  • ALMERICH, G., SUÁREZ, J. M., BELLOCH, C. Y ORELLANA, N. (2010). Perfiles del profesorado a partir del conocimiento de los recursos tecnológicos y su relación con el uso que hacen de estas tecnologías. Revista Complutense de Educación, 21 (2), 247-269.
  • AREA, M. (2010). El proceso de integración y uso pedagógico de las TIC en los centros educativos. Un estudio de casos. Revista de Educación, 352, 77-97. http://www.revistaeducacion.mec.es/re352/re352_04.pdf
  • AZCÁRATE, P. Y CUESTA, J. (2005). El profesorado novel de secundaria y su práctica. Estudio de un caso en las áreas de ciencias. Enseñanza de las Ciencias, 23 (3), 393-402. http://ddd.uab.cat/pub/edlc/02124521v23n3p393.pdf
  • BALLESTA, F. J. Y LOZANO, J. (2007). Los medios de comunicación ¿nos igualan o nos diferencian? Enseñanza & Teaching, 25, 45-67.
  • BOGDAN, R. C. Y BIKLEN, S. K. (1982). Qualitative research for education: an introduction to theory and method. Boston: Allyn and Bacon.
  • BROWN, G. Y YULE, G. (1998). Discourse analysis. Cambridge: University Press.
  • BROWN, S. (2010). From VLEs to learning webs: the implications of Web 2.0 for learning and teaching. Interactive Learning Environments, 18 (1), 1-10. http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/10494820802158983
  • CABERO, J. (1994). Nuevas tecnologías, comunicación y educación. Comunicar, 3, 14-25.
  • CABERO, J. Y MARTÍN, V. (2011). Campus virtuales compartidos (CVC). Análisis de una experiencia. Educación XX1, 14 (2), 11-132.
  • CARDONA, J. (2008). La práctica reflexiva, clave en la profesionalización docente. En J. CARDONA (coord.), Cuestiones en torno a la formación y desarrollo profesional de los profesores (183-222). Madrid: Sanz y Torres.
  • CHEN, H. M., YU, C. Y CHANG, C. S. (2007). E-Homebook System: A web-based interactive education interface. Computers and Education, 49 (2), 160-175. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360131505000886
  • CHEUNG, C. K. (2009). Media Education Across Four Asian Societies: Issues and Themes. International Review of Education, 55 (1), 39-58. http://www.milthailand.org/phocadownload/media%20edu%20across%204%20asia n%20societies.pdf
  • COLL, C., MAURI, T. Y ONRUBIA, J. (2008). Análisis de los usos reales de las TIC en contextos educativos formales: una aproximación sociocultural. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 10 (1), 1-18. http://redie.uabc.mx/contenido/vol10no1/contenido-coll2.pdf
  • COLLER, X. (2005). Estudio de casos. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.
  • DE OLIVEIRA, A. T. Y DE LA ROCQUE, G. (2011). O potencial das actividades centradas em produções de alunos na formação de professores de matemáticas. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 14 (3), 335-359.
  • DE PABLOS, J., COLAS, P. Y GONZÁLEZ, T. (2010). Factores facilitadores de la innovación con TIC en los centros escolares. Un análisis comparativo entre diferentes políticas educativas autonómicas. Revista de Educación, 352, 23-51. http://www.revistaeducacion.mec.es/re352/re352_02.pdf
  • DUARTE, J. B. (2008). Estudos de caso em Educação. Investigação em profundidade com recursos reduzidos e outro modo de generalização. Revista Lusófona de Educação, 11, 113-132.
  • DURÁN, J. F. (2011). La contribución del Edublog como estrategia didáctica. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 9 (1), 331-356. http://www.investigacionpsicopedagogica. org/revista/articulos/23/espannol/Art_23_494.pdf
  • ERTMER, P. A. (2005). Teacher pedagogical beliefs: The final frontier in our quest for technology integration? Educational Technology Research and Development, 53 (4), 25-39. http://blog.lib.umn.edu/cehd/teri/ertmer_2005.pdf
  • FERNÁNDEZ MARCH, A. (2008). La gestión de la formación del profesorado en la universidad. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 20, 275-312.
  • FLEET, A. Y CAMBOURNE, B. (1984). The coding of naturalistic data. Research in Education, 41, 1-15.
  • FLICHY, P. (1995). L'innovation Technique: récents développements en sciences sociales vers une nouvelle théorie de l'innovation. Paris: La Découverte.
  • FLICK, U. (2004). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid: Morata.
  • FLORES, M. A. (2003). Investigar (com) os professores: reflexões sobre uma pesquisa longitudinal. Perspectiva, 21 (2), 391-412.
  • FOMBONA; J. Y PASCUAL, M. A. (2011). Las tecnologías de la información y comunicación en la docencia universitaria. Estudio de casos en la Universidad Autónoma de México. Educación XX1, 14 (2), 79-110.
  • GARCÍA RUÍZ, M. J. (2012). La universidad postmoderna y la nueva creación del conocimiento. Educación XX1, 15 (1), 179-193.
  • GONZÁLEZ CUBILLÁN, L. (2009). Estudio de casos bajo el enfoque transdisciplinar. Multiciencias, 9 (3), 303-312.
  • GÜRTLER, L. Y HUBER, G. L. (2007). Should we generalize? Anyway, we do it all the time in everyday life. En L. GÜRTLER, K. MECHTHILD Y G. L. HUBER (eds.), Generalization in Qualitative Psychology (17-35). Tübingen: Verlag Ingeborg Huber.
  • JAMIESON, P., FISHER, K., GILDING, T., TAYLOR, P. Y TREVITT, A. C. F. (2000). Place and space in the design of new learning environments. Higher Education Research and Development, 19 (2), 221-237.
  • LATORRE, A. (2007). La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica educativa. Barcelona: Grao.
  • LITTLE, J. W., GEARHART, M., CURRY, M. Y KAFKA, J. (2003). Looking at student work for teacher learning, teacher community, and school reform. Phi Delta Kappan, 85 (3), 184-192.
  • LÓPEZ RUÍZ, J. I. (2011). Un giro copernicano en la enseñanza universitaria: formación por competencias. Revista de Educación, 356, 279-301.
  • MARCELO, C. (2009). Formalidad e informalidad en el proceso de aprender a enseñar. Revista de Educación, 350, 31-55. http://www.revistaeducacion.mec.es/re350/re350_02.pdf
  • MCMILLANM, J. Y SHUMACHER, S. (2005). Investigación educativa una introducción conceptual. Madrid: Pearson.
  • MILES, M. M. Y HUBERMAN, A. M. (1984). Qualitative data analysis: A sourcebook of new methods. Newbury Park: Sage.
  • MURGA, M. A. Y GARCÍA, I. (2010). La carta de la tierra y el blog: dos elementos centrales de una experiencia docente innovadora en 4° de ESO. Enseñanza de las Ciencias, 28 (1), 85-94. http://ensciencias.uab.es/revistes/28-1/085-094.pdf
  • PAREDES, J. (2009). Materiales para la innovación educativa dentro y fuera del aula. EN J. PAREDES Y A. DE LA HERRÁN (coords.), La práctica de la innovación educativa (311-326). Madrid: Síntesis.
  • PERRENOUD, F. (2007). Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar. Barcelona: Grao.
  • PORLÁN, R., MARTÍN, M. R., RIVERO, A., HARRES, J., AZCÁRATE, P. Y PIZZATO, M. (2010). El cambio del profesorado de ciencias I: marco teórico y formativo. Enseñanza de las Ciencias, 28 (1), 38-42. http://ensciencias.uab.es/revistes/28-1/031-046.pdf
  • SANDOVAL, E. (2009). La inserción a la docencia. Aprender a ser maestro de secundaria en México. Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado, 13 (1), 183-194. http://redalyc.uaemex.mx/pdf/567/56711733013.pdf
  • SIERRA, B. Y PÉREZ FERRA, M. (2007). La comprensión de la relación de la teoría-práctica: una clave epistemológica de la didáctica. Revista de Educación, 342, 553-576. http://www.revistaeducacion.mec.es/re342/re342_25.pdf
  • STAKE, R. (2007). A arte de investigação com estudos de caso. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.
  • SUÁREZ PAZOS, M. Y MEMBIELA, P. (2011). Nostalgia en la escuela rural en los recuerdos de sus antiguos estudiantes. Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado, 15 (2), 315-325. http://www.ugr.es/~recfpro/rev152COL8.pdf
  • SURIÁ, R. (2010). Las TIC en las titulaciones universitarias de grado: análisis del conocimiento y uso en el alumnado de la Universidad a Distancia. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 8 (3), 1179-1200. http://www.investigacionpsicopedagogica. org/revista/new/ContadorArticulo.php?477
  • VALE, I. (2000). Didáctica da matemática e formação inicial de professores num contexto de resolução de problemas e de materiais manipuláveis. Aveiro: Universidade de Aveiro.
  • YIN, R. (2006). Case Study Methods. En J. L. GREEN, G. CAMILI Y P. B. ELMORE (eds.), Handbook of Complementary Methods in Education Research (111-122). Mahwah: Erlbaum.