De la carta pintada al arte postal y sus recursos para motivar la recepción del espectador

  1. Heyvaert, Anne
Revista:
Revista de Bellas Artes: Revista de Artes Plásticas, Estética, Diseño e Imágen

ISSN: 1695-761X

Ano de publicación: 2012

Número: 10

Páxinas: 115-137

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Revista de Bellas Artes: Revista de Artes Plásticas, Estética, Diseño e Imágen

Resumo

Th e aim of this article is to explore the artists’ motivations and strategies with regard to the epistolary theme, from its pictorial representation by genre painters from the fi fteenth to the eighteen century, to the appropriation of the form itself by twentieth century vanguard artists and their followers, with their mail art experiences. By observing and analysing how artists have come together, from apparently very diff erent stances, to understand this subject etched in our everyday life and privacy, we shall try to highlight their resources to capture the spectator’s attention and incite the acceptance of the work. Th e painted letter questions our senses and curiosity, as it is a visual object and it also carries a message, an evocative symbol of a truth beyond the picture; by recreating everyday scenes, the painter is trying to stimulate our exploration of the work. On the other hand mail artists, breaking with traditional forms, question the very nature of the work and its place in society with the aim of involving the recipient-spectator in the acceptance-recreation of the work.

Referencias bibliográficas

  • Bosch, Eulalia, en Te mando este rojo cadmio, Actar. Barcelona, 2000.
  • Berger, John, El sentido de la vista, Alianza editorial, 1985, p. 26.
  • Pardo, José Luis, La intimidad, Pre-textos, Valencia, 1996.
  • Berenson, Bernard, Estética e historia en las artes visuales, Fondo de Cultura Económica, Méjico, 1987, p. 65.
  • Ackerman, Diane, Una Historia natural de los sentidos, Anagrama, Barcelona, 2000, p. 103.
  • Baudrillard, Jean, De la seducción, Cátedra, Madrid, 1987, p. 64.
  • Perec, Georges, Esto no es un muro, en el libro-catálogo Pere(t)c, tentativa de inventario, Fundación Luis Seoane, La Coruña, 2011.
  • Alpers, Svetlana, El arte de describir. El arte holandés en el siglo XVII. Herman Blume, 1987, pp. 263-285.
  • Pontalis, Jean-Baptiste, Une si longue attente, Vermeer, Télérama Hors série, Paris, 1996.
  • Dewey, John, L’art comme expérience, Farrango, París, 2005, p. 21.
  • Kaprow, Allan, L’art et la vie confondus, Centre George Pompidou, Col. Supplémentaires, Paris, 1996, p. 15.
  • Restany, Pierre, L’autre face de l’art, Galinée París, 1979. París, 1995.
  • Lista, Giovanni, El arte postal futurista, Centro Insular de Cultura, Las Palmas de Gran Canaria, 1991.
  • Benjamin, Walter, Infancia en Berlín hacia 1900, Alfaguara, Madrid, 1982.
  • Munari, Bruno, El arte como ofi cio, 1a ed. 1968, Labor, 1994, pp. 29-30
  • Gutiérrez Marx, Graciela, Artecorreo = artistas invisibles en la red postal, http://www.artexero. com.ar.
  • Mac Luhan, Marshall y Powers, B.R., La aldea global, Gedisa, Barcelona, 1996.
  • Heyvaert, René, Texto sin fecha, publicado en el libro René Heyvaert, Ludion Cera Fundation, Bélgica, 2006, p. 314.
  • Heyvaert, Anne, El arte postal de René Heyvaert: una concepción mínima y cotidiana del arte, Tesis doctoral, Universidad de Vigo, 2010.
  • Held Jr., John, en Mail Art. La Red Eterna, LUPI y Merz Mail, Sestao, 2011, p. 21.
  • Bleus, Guy, Un informe sobre el arte postal, en Mail Art. La Red Eterna, op. cit., p. 89.
  • Debord, Guy, Le rôle du Potlatch autrefois et maintenant, Potlach, núm. 30, 1959.
  • Eco, Umberto, Obra abierta, Ariel, Barcelona, 1990.
  • Fourmentraux, Jean-Paul, Art et internet, les nouvelles fi gures de la création, CNRS éditions, Paris, 2005, pp. 157-59.
  • Catalá, Josep M., La imagen compleja. Fenomenología de las imágenes en la era de la cultura visual, Universitat Autónoma de Barcelona, Servei de Publicacions, Bellaterra, 2005.