Satisfacción del alumnado ante la implantación del Modelo de EEES. Análisis comparativo

  1. Otero Neira, María del Carmen
  2. Ferro Soto, Carlos A.
  3. Vila Alonso, Mercedes
Revista:
Hekademos: revista educativa digital

ISSN: 1989-3558

Ano de publicación: 2012

Número: 12

Páxinas: 35-42

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Hekademos: revista educativa digital

Resumo

From academic course 2009-10 the total implantation of the model of the European Higher Education Area has taken place in the Spanish University System. Although the ideas on which this educational model is sustained are extremely suggestive, it does not seem that its implementation has been free of difficulties, unexpected in some cases and unable to be solved at the short run in others, that perhaps have prevented the total attainment of the objectives. In this context, this work tries to analyze if the implantation of the model of the European Higher Education Area has supposed some changes in the university students´ satisfaction. To do so, this work statistically analyzes and compares the perceived satisfaction of university students of degrees both pre and post Bologna, using a sample of 179 students in the area of social sciences at the University of Vigo. The results show that the adaptation of the Spanish to the European system has supposed changes in the perception of students with respect to its satisfaction regarding the teaching staff and the application of the knowledge, whereas its satisfaction with the degree chosen, the learned degree of fulfillment of its expectations before entering the race, knowledge and, in general, the quality of teaching keeps the same pattern in both systems. Therefore, the reality seems to reflect that the objectives fixed by the Declaration of Bologna have not been reached totally.

Referencias bibliográficas

  • Arancibia, M. (2001). Reflexiones en torno a la aplicabilidad pedagógica de la informática: apuntes para un trabajo transdisciplinario en el currículo escolar. Estudios Pedagógicos 27, pp. 75-95.
  • Comisión Europea (1995). Libro Blanco sobre la educación y la formación - Enseñar y aprender Hacia la sociedad cognitiva. Comisión Europea. Consultado en http://goo.gl/bZcvO
  • Comisión Europea (1999). The Bologna Declaration. Comisión Europea. Consultado en http://goo.gl/VAF6D
  • Comisión Europea (2001). Declaración de Praga: Towards the European Higher Education area. Comunicación del consejo de ministros encargados de la Educación Superior, Praga, 19 de mayo del 2001. Consultado en http://goo.gl/VW4iy
  • Comisión Europea (2009). Comunicado de Lovaina: El Proceso de Bolonia 2020 – El Espacio Europeo de Educación Superior en la nueva década. Comunicado de la Conferencia de Ministros europeos responsables de educación superior, Lovaina, 28-29 de abril de 2009. Consultado en http://goo.gl/cNFPo
  • Ley Orgánica 6/2001, de 21 de diciembre, de Universidades. BOE 307, 24 de diciembre de 2001.
  • Martínez García, M. M. (2003). La mirada del educando. En Quintanal, J. (coord), Los retos de la educación en el siglo XXI. (pp. 121-142). Madrid: CES Don Bosco Edebé.
  • Ministerio de Educación (2010). Plan de acción 2010-2011. Objetivos de la educación para la década 2010-2020. Informe del consejo de ministros del 25 junio de 2010. Consultado en http://goo.gl/wuqPP
  • Ministerio de Educación (2011). Informe español 2011 para el “Informe Conjunto 2012 sobre la aplicación del marco estratégico para la cooperación europea en educación y formación (ET2020)” Consultado en http://goo.gl/HosqM
  • Salvador, C. M. (2005). La percepción del cliente de los elementos determinantes de la calidad del servicio universitario: características del servicio y habilidades profesionales. Papeles del Psicólogo, 26 (90), pp. 1-9.