As escolas de "Ave-María" en Ourenseentre a innovación didáctica e o confesionalismo ideolóxico

  1. Cid Galante, Rosa María
  2. Cid Fernández, Xosé Manuel
Revista:
Sarmiento: Revista Galego-Portuguesa de Historia da Educación

ISSN: 1138-5863

Ano de publicación: 2012

Número: 16

Páxinas: 121-142

Tipo: Artigo

DOI: 10.17979/SRGPHE.2012.16.0.4098 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Sarmiento: Revista Galego-Portuguesa de Historia da Educación

Resumo

The Schools of Ave-María, created by Andrés Manjón toward the end XIX cen- tury and beginnings of the XX and allocated to the boys economically more disadvantaged, conformed a style and philosophy of education-learning very different to what was usual at that time in the small schools of primary. Although the means were not many, they were very important for the pedagogical principles and the methods of education, practical and active methods, which enabled a significant learning. These schools were created all along the Spanish geography reaching Ourense too where we have proof of his creation and location, as well as of the arrival of teachers who carried out their work in the province and who studied in the Teacher Training Schools of Ave-María. We are before an interesting study for our pro- vince that, firstly, deepens into the principles governing the Schools of Ave María throught the reading of the books written by the founder Andrés Manjón, and secondly, thanks to important documents found in the Archive of the University of Santiago an in the Archive of the City council of Ourense, we discovered the school of Ave María which was created in the city of Ourense and those who were its promoters and we managed to know the building destined to this school, built by the Architect from Ourense Váquez Gulías

Referencias bibliográficas

  • Franciso Canes Garrido, “Las escuelas del Ave María. Una Institución Renovadora de finales del siglo XIX en España” en Revista Complutense de Educación, 1999, vol. 10, nº2, 149-166
  • Andrés Manjón, Lo que son las Escuelas del Ave-María. Modos de enseñar. Hojas pedagógicas, Patronato de as Escuelas del Ave-María, 1920, p. 143
  • Andrés Manjón, Hojas evangélicas y pedagógicas del Ave-María, Obispado de Madrid-Alcalá, Madrid, Imprenta Talleres Penitenciarios de Alcalá de Henares, 1946, p. 283
  • Agustín Parrado, (ARZOBISPO DE GRANADA) “Prólogo” en Andrés Manjón, El maestro mirando hacia dentro, Alcalá de Henares, Imprenta Talleres Penitenciarios de Alcalá de Henares, 1942, pp. XX-XXI
  • Andrés Manjón, Hojas catequistas y pedagógicas del Ave María, Granada, Imprenta Escuela del Ave María, Libro 2º, 1926, p. 72
  • Andrés Manjón, Discurso leído en la solemne apertura del curso Académico 1897 a 1899 en la Universidad Literaria de Granada, (4º Edición), Granada, Imprenta del Ave-María
  • Francisco Canes Garrido, “Las escuelas del Ave María. Una Institución Renovadora de finales del siglo XIX en España” en Revista Complutense de Educación, 1999, vol. 10, nº2, p. 10
  • Luís Alonso Luengo, “Un libro de mi biblioteca” Argutorio, nº 18, 1 º Semestre 2007, p. 17
  • Andrés Manjón, El Maestro mirando hacia dentro,Alcalá de Henares, Imprenta Talleres Penitenciarios de Alcalá de Henares, 1942
  • Andrés Manjón, Hojas catequistas y pedagógicas del Ave-María. Imprenta Escuela del Ave María, vol. 1 ao 5, 1921 a 1928
  • Andrés Manjón, Hojas catequistas y pedagógicas del Ave-.María, Imprenta Escuelas del Ave-María, Libro 5º, 1928, p. 82
  • Andrés Manjón, El pensamiento del Ave-María. Tercera parte. Modos de enseñar, Imprenta Escuela del Ave-María, Granada, 1935, p. 29
  • Andrés Manjón, Hojas cronológicas del Ave-María, Granada, Imprenta del Ave-María, 1921, p.53
  • Cid Fernández, XM. (2006) “Facultade de Educación. Herdeiros dunha extraordinaria tradición pedagóxica. Setenta e cinco anos de formación de educadores en Ourense (1915-1990)” en Repensar a educación e a sociedade: realidades e desafíos, Vigo, Servizo de Publicacións Universidade de Vigo, pp. 15-40
  • (Manjón, A. Pensamiento de la Colonia escolar titulada Escuelas del Camino del Sacro-Monte o Colegios delA ve-María. Granada: Imprenta de Indalecio Ventura, 1895, pp. 7-9
  • Ignacio Parada Vázquez ... [et al.], El arquitecto Daniel Vázquez-Gulías, Editorial:León: Edilesa, D.L. 1998
  • Xosé Manuel Cid Fernández, Escola, Democracia e República. Teorías e institucións educativas en Ourense durante a IIª República, Vigo, 1994, Xerais, p.199