Análisis y valoración de aspectos básicos sobre los grupos de investigación en comunicación en España

  1. Torres Romay, Emma 1
  2. Ramahí García, Diana 1
  1. 1 Universidade de Vigo
    info

    Universidade de Vigo

    Vigo, España

    ROR https://ror.org/05rdf8595

Revista:
Estudios sobre el mensaje periodístico

ISSN: 1988-2696

Ano de publicación: 2013

Título do exemplar: La Enseñanza de la Comunicación en el Espacio Europeo de Educación Superior (EEES)

Número: 19

Páxinas: 481-490

Tipo: Artigo

DOI: 10.5209/REV_ESMP.2013.V19.42134 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Estudios sobre el mensaje periodístico

Resumo

The structure of research groups in our country has always been a mystery. The groups arise by personalinitiatives linked to research centers, faculties or departments and in some cases is really complex to beable to count on census date of the same. Groups are created to work on specific research projects or inresponse to the organizational needs or academic promotion of time, and this may be abandoned soonafter. This reality, which is common to all the Spanish University, seems to be more evident in the fieldof knowledge of the communication. Faced with this situation, the last year began a research work whichwas to identify and learn about the research groups in communication related to the major universitiesof the country. In a first phase was carried out a stay to enter in contact with the center of greater size,the Faculty of Information Sciences at the Universidad Complutense de Madrid. This was taken as astarting point of the project that was extended from there to other universities.

Referencias bibliográficas

  • AGUILERA, Miguel (1998): “La investigación sobre comunicación en España: una visión panorámica”, en Comunicación y Cultura, nº4. Disponible en: http://www.dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2901273.pdf [Consultado el 18 de septiembre de 2012]
  • AGUILLO, Isidro F. y GRANADINO, B. (2010): “Indicadores web para medir la pre­sencia de las universidades en la red”. Revista de Universidad y Sociedad y del Conocimiento (RUSC), nº1. Páginas 68-­75. Disponible en: http://rusc.uoc.edu/ojs/index,php/rusc/issue/view/31 [Consultado el 20 de septiembre de 2012]
  • ARENCIBIA JORGE, Ricardo y MOYA ANEGÓN, Félix de (2008): “La evaluación de la investigación científica: una aproximación teórica desde la cienciometría”. ACIMED. Vol. 17, nº4. En: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024­94352008000400004. [Consultado el 18 de septiembre de 2012]
  • ICONO (2012): Indicadores del sistema español de Ciencia y Tecnología. Madrid: Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FECYT). Disponible en: http://www.idi.mineco.gob.es/stfls/MICINN/Investigacion/FICHEROS/Estadisticas_Indicadores/Indicadores_2012.pdf [Consultado el 18 de septiembre de 2012]
  • JONES, Daniel E. (1998): “Investigación sobre comunicación en España. Evolución y perspectivas”. Zer. Revista de Estudios de Comunicación, nº5, pp. 13-­51.
  • SANZ MENÉNDEZ, Luis (2005): “Universidad e investigación: la financiación com­petitiva de los proyectos de I+D, con especial referencia a las Ciencias Sociales y Económicas”, en Reis. Nº109, pp. 181-­218.
  • TORRES ROMAY, Emma (2011): Experiencias docentes en el ámbito de la comuni­cación. A Coruña, Andavira.