Los eventos deportivos como herramienta de promoción turísticapropuestas para el rally de Ourense y su entorno

  1. Sánchez Fernández, Patricio
  2. Barajas Alonso, Ángel
  3. Alén González, María Elisa
Revista:
Journal of Tourism Analysis = Revista de Análisis Turístico

ISSN: 1885-2564

Any de publicació: 2013

Número: 16

Pàgines: 59-69

Tipus: Article

Altres publicacions en: Journal of Tourism Analysis = Revista de Análisis Turístico

Resum

Sport, at different levels, is becoming a relevant sector from an economic point of view. Moreover, it is worthy to remark the links that has with tourism. The binomial sport-tourism presents a significant projection in our society. For that reason, sport, in general, and sports events, in particular, can be considered as a key element among the place marketing policies due to the clear ability that sport has in order to attract and consolidate tourism. This paper takes this premise as a starting point in order to analyze one of the most important events in the province of Ourense. The event is the Rally Ourense which is in its way to reach half a century of history. Thorough a survey conducted among the attendants, it will be possible to obtain the main features of this event regarding the sports tourists. Considering the results, some proposals addressed to develop the promotional and touristic use of this particular event are offered

Referències bibliogràfiques

  • Berg, L. Van De, Braun, E. y Otgaar, A. H. J. (2002): Sport and City Marketing in European Cities, Ashgate, Aldershot.
  • Chalip, L. y Mcguirty, J. (2004): “Bundling sport events with the host destination”, Journal of Sport Tourism, 9 (3): 267-282.
  • Comisión Europea (2006): Una nueva política turística en la UE: hacia una mayor colaboración en el turismo europeo, COM (2006) 134 final, Bruselas. Disponible en: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2006:0134:FIN:es:PDF
  • Comisión Europea (2007): Libro Blanco del Deporte, COM (2007) 391 final, Bruselas. Disponible en: http://ec.europa.eu/sport/white-paper/doc/wp_on_sport_es.pdf
  • Consellería de Turismo de la Comunidad Valenciana (2010): Estudio de la demanda asistente al Gran Premio de Europa de Fórmula 1. Servicio de estudios, calidad turística e I+D+i.
  • Davies, L. E. (2002): “Sport in the city: Measuring economic significance at the local level”, European Sport Management Quarterly, 2(2): 83-112.
  • Elizagarate, V. (2008): Marketing de ciudades. Estrategias para el desarrollo de ciudades atractivas y competitivas en un mundo global, 2ªed., Pirámide, Madrid.
  • Gammon, S. y Robinson, T. (1997): “Sport and Tourism: a conceptual framework”. Journal of Sport Tourism, 4(3): 11-18.
  • Generalitat de Catalunya (2010): Impacto económico de las carreras del Circuit de Catalunya 2009. Departament de la Vicepresidencia. DEP Institute.
  • González, M. E., Marrero, J. R. y Santana, M. A. (2010): “Sport and tourism: a potentially conflictual relationship. The case of Marinas in Tenerife”, PASOS Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 8 (2): 265-276.
  • Griffin, T. y Hayllar, B. (2007): “Historic waterfronts as tourism precincts: An experiential perspective”, Tourism and Hospitality Research, 7: 3-16.
  • Guala, C. (2002): “Introduzione Olimpiada e Mega Evento”, en Bobbio, L. y Guala, C. (2002): Olimpiada e grandi eventi. Come una cittá puó vincere o perdere le Olimpiadi, Carocci editore, Roma: 18-19.
  • Higham, J. y Hinch, T. (2002): “Tourism, sport and seasons: the challenges and potential of overcoming seasonality in the sport and tourism sectors”, Tourism Management, 23 (2): 175-185.
  • Jago, L., Chalip, L., Brown, G., Mules, T. y Shameem, A. (2003): “Building events into destination branding: Insights from experts”, Event Management, 8 (1): 3-14.
  • Késene, S. (2005): “Do We Need an Economic Impact Study or a Cost-Benefit Analysis of a Sports Event?”, European Sport Management Quarterly, 5 (2): 133-142.
  • Kurtzman, J. y Zauhar J. (1997): “A wave in time, the sport tourism phenomena”, Journal of Sport Tourism, 4, 2: 7-24.
  • Latiesa, M., Paniza, J.L. y Madrid, M. (2000): “Turismo y deporte: algunas consideraciones sobre su conceptualización y taxonomía” en Latiesa, M. y Álvarez Sousa, A (2000): El turismo en la sociedad contemporánea, diversificación, competitividad y desarrollo, Editorial Urbano, Granada.
  • Latiesa, M. y Paniza, J.L. (2006): “Turistas deportivos: una perspectiva de análisis”. Revista Internacional de Sociología, LXIV, 44: 133-149.
  • Lemos, M.J. (2008): Impacto económico de la organización de eventos deportivos. Tesis de licenciatura, Universidad de Vigo.
  • Lemos, M.J, Barajas, A. y Sánchez, P. (2009): “Impacto económico eventos deportivos de reducida dimensión”. I Congreso Hispano Americano de Economía del Deporte, Gijón, mayo 2009.
  • Morgan, M. (2007): “We're not the Barmy Army!’: reflections on the sports tourist experience”. International Journal of Tourism Research, 9: 361–372.
  • OMT (2001): “Deporte y Turismo: 1ª Conferencia Mundial”, Organización Mundial del Turismo. Barcelona.
  • Parent, M.M y Seguin, B. (2007): “Factors That Led to the Drowning of a World Championship Organizing. Committee: A Stakeholder Approach”. European Sport Management Quarterly, 7(2): 187-212.
  • Puertas, X. (2007): Gestión del ocio en el ámbito turístico, Síntesis Editorial.
  • RACC (2009): Impacto económico del RallyRACC en la Costa Daurada. BCP Consulting Group y Universidad Rovira y Virgili.
  • Ramírez J.M, Ordaz, J.A, y Rueda, J.M (2007): “Evaluación del impacto económico y social de la celebración de grandes eventos deportivos a nivel local: el caso del Campeonato de Tenis femenino de la ITF en Sevilla en 2006”, Revista de métodos cuantitativos para la economía y la empresa, 1: 20–39.
  • Ritchie, B. y Adair, D. (2004): Sport tourism. Interrelationships, impacts and issues. Col. Aspects of Tourism, 14. Channel View Publications.
  • Salgado, J. (2012): Modelización de estudios de impacto económico de eventos según su tipología. Aplicación al deporte en Ourense. Tesis de licenciatura, Universidad de Vigo.
  • Sánchez, P. y Barajas, A. (2010): “Measuring the economic impact of minor sport events: cost benefit analysis and case study for a small city”. 18º EASM Conference. Praga, Republica Checa.
  • SETrg (2012): Impacto económico de la 43ª Edición del Rally de Ourense. Universidad de Vigo.
  • Standeven, J. y De Knop, P. (1999): Sport Tourism. Human Kenetics, Champaign, EE.UU.
  • Weed, M. (2006): “Sports tourism research 2000–2004: a systematic review of knowledge and a metainterpretation of methods”. Journal of Sport and Tourism, 11(1): 5–30.
  • Weed, M. E. (Ed.). (2008): Sport & tourism: A reader. London: Routledge
  • Wilson, R. (2006): “The economic impact of local sport events: significant, limited or otherwise? A case study of 4 swimming events”. Managing Leisure, 11(1): 57-70.