Características metodológicas e importancia académica de la tesis doctoral «Serge Daney. La conciencia crítica del cine moderno»

  1. Ramahí García, Diana
  2. Torres Romay, Emma
Journal:
Historia y comunicación social

ISSN: 1137-0734

Year of publication: 2013

Volume: 18

Issue: 1

Pages: 433-444

Type: Article

More publications in: Historia y comunicación social

Abstract

Shortly after the twentieth anniversary of the death of Serge Daney, which took place in 2012, it has been presented in Spain a PhD thesis on him. So far, it was the only doctoral study on the subject, the first research to offer an exhaustive and panoramic view of the author’s work and one of the few studies devoted to the analysis of a film critic’s work. This contribution is focused on its characterization and on the manifestation of its research significance

Bibliographic References

  • ASSAYAS, O. (et al.) (2005). Serge Daney. París: Cahiers du cinéma.
  • AUMONT, J. (2004) Las Teorías de los cineastas. La concepción del cine de los grandes directores. Barcelona: Paidós.
  • BARTHES, R. (1957). Mythologies. París: Éditions de Seuil.
  • BAZIN, A. (1958-1962). Qu'est-ce que le cinéma? París: Éditions du Cerf.
  • CASTRO DE PAZ, J. L. (1999). El surgimiento del telefilme. Los años cincuenta y la crisis de Hollywood. Alfred Hitchcock y la televisión. Barcelona: Paidós.
  • CIMENT, M. y ZIMMER, J. (1997). La critique de cinéma en France. Histoire, anthologie, dictionnaire. París: Ramsay-Cinéma.
  • DE BAECQUE, A. y LUCANTONIO, G. (2006). Nuevos cines, nueva crítica. El cine en la era de la globalización. Barcelona: Paidós.
  • DELAGE, C. (ed.) (1999). Serge Daney, itinéraire d'un ciné-fils. París : Éditions Jean-Michel Place.
  • DE VALCK, M. y HAGENER, M. (eds.) (2005). Cinephilia. Movies, love and memory. Ámsterdam : Ámsterdam University Press.
  • ECHENIQUE, M. T. (et al.) (1997). El análisis textual. Comentario filológico, literario, lingüístico, sociolingüí stico y crítico. Salamanca: Ediciones Colegio de España.
  • ECO, U. (1998). Los límites de la interpretación. Barcelona: Lumen.
  • FONT, D. (2002). Paisajes de la modernidad. Cine europeo (1960-1980). Barcelona : Paidós.
  • FOUCAULT, M. (1989) "¿Que es un autor?"en Littoral, nº9, pp. 53-54.
  • FOURASTIÉ, J. (1979). Les Trente Glorieuses (ou la révolution invisible de 1946 à 1975). París : Fayard.
  • HEREDERO, C. F. y MONTERDE, J. E. (eds.) (2002). En torno a la Nouvelle Vague. Rupturas y horizontes de la modernidad. Valencia: Institut Valencià de Cinematografia Ricardo Muñoz Suay. Centro Galego de Artes da Imaxe.
  • JEANDILLOU, J.-F. (1997). L'Analyse textuelle. París: Armand Collin.
  • KRIPPENDORFF, K. (1990). Metodología de análisis de contenido. Teoría y práctica. Barcelona: Paidós.
  • LIANDRAT-GUIGUES, S. y LEUTRAT, J.-L. (2003). Cómo pensar el cine. Madrid: Cátedra.
  • Les Inrockuptibles, nº 45, mayo de 1993.
  • MONTERDE, J. E. y RIAMBAU, E. (coords.) (1996). Historia general del cine volumen 11. Nuevos cines (años 60). Madrid: Cátedra.
  • NEWMARK, P. (1981). Approaches to Translation. Oxford: Pergamon Press.
  • PIGOUILLÉ, J.-F. (2006). Serge Daney ou la morale d'un ciné-fils. París: Aléas.
  • PRICE, R. (1998). Historia de Francia. Madrid: Cambridge University Press.
  • QUINTANA, A. (2009). "¿Cómo superar el extraño caso de la crítica/Jeckyll y el análisis/Hyde...?" en Cahiers du cinéma España, nº 25, pp. 84-85.
  • REBOLLO, F. (2001). Análisis de textos literarios y periodísticos. Madrid: Laberinto.
  • SKORECKI, L. (2007). Dialogues avec Daney et autres textes. París: Presses Universitaires de France.
  • STAM, R. (2001). Teorías del cine. Una introducción. Barcelona: Paidós.
  • Trafic, nº 37, primavera de 2001.
  • WEINRICHTER, A. (2008) "Estado crítico" en Cahiers du cinéma España, nº 18, pp. 82-83.