La curaduría de contenidos y la narrativa colaborativa en el Ciberperiodismo: estudio del caso de Storify en el diario digital elpais.com

  1. Cappelletti Júnior, Milton 1
  2. Domínguez Quintas, Susana 1
  1. 1 Universidade de Vigo
    info

    Universidade de Vigo

    Vigo, España

    ROR https://ror.org/05rdf8595

Journal:
Estudios sobre el mensaje periodístico

ISSN: 1988-2696

Year of publication: 2014

Issue: 20

Pages: 17-31

Type: Article

DOI: 10.5209/REV_ESMP.2014.V20.N1.45216 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Estudios sobre el mensaje periodístico

Abstract

The way to build the informative speech on the network has changed with the development of social networks, from a product made by professionals who place their messages in more or less stable pages (homepage), to a new and complex way of presenting reality that is based on the conversation betweendifferent users on network and on the construction of a new discourse based on a collaborative storytelling which it’s possible by sharing links, comments and interpretations in a timeline, establishing a conversation about reality enriched, updated and perfectly contextualized. The use of a narrative collaborativeand content management foster the emergence of online platforms, such as Storify, with which we canbuild social stories regrouping contents from the network and establishing a continuous enriching conversation.

Bibliographic References

  • ABBAGLIATI, Enzo (2010): “Curadores digitales y la otra biblioteca” [Mensaje en Blog], en El Mostrador: http://www.elmostrador.cl/opinion/2010/09/14/curadores­digitales­y­la­otra­bib­lioteca/. [Fecha de consulta: 25 de abril de 2013]
  • ALFAGEME, Ana (2012): “Storify triunfa seleccionando lo mejor de Twitter”, en El País Digital: http://tecnologia.elpais.com/tecnologia/2012/11/29/actuali­dad/1354212262_907717.html [Fecha de consulta: 21 de junio de 2013]
  • ANDERSON, Chris (2006): A cauda longa: do mercado de massa para o mercado de nicho. Rio de Janeiro, Elsevier.
  • ATASOY, Berke y MARTENS, Jean­-Bernard (2011): “STORIFY: a tool to assist de­ sign teams in envisioning and discussing user experience”. Proceedings of the 2011 annual conference on Human factors in computing systems. ACM, pp. 2263­-2268. DOI: 10.1145/1979742.1979905
  • BHARGAVA, Rohit (2010): “Manifiesto por el curador de contenidos digitales: ¿La mejor profesión de Social Media del futuro?, en Mastermedia: http://www.master­ newmedia.org/es/2010/11/03/content_curation_por_que_el_content_curator.htm. [Fecha de Consulta: 25 de abril de 2013]
  • CANCIAN, Allan y MALINI, Fabio Luiz (2012): “Enquanto morar for um privilégio, ocupar será um direito. #Pinheirinho e a narrativa colaborativa na internet”. Artí­culo presentado en XVII Congresso de Ciências da Comunicação na Região Sud­este. INTERCOM, Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comu­ nicação. Ouro Preto, Brasil, en: http://www.intercom.org.br/papers/regionais/sud­este2012/resumos/R33­1727­1.pdf [Fecha de consulta: 19 de junio de 2013]
  • DORIA, Tiago (2011): “Cinco coisas que marcaram a área de mídia e tecnologia em 2011”, en tiagodoria.com.br: http://www.tiagodoria.com.br/coluna/2011/12/15/cinco­coisas­que­marcaram­a­area­de­midia­e­tecnologia­em­2011/. [Fecha de consulta:25 de abril de 2013]
  • FINCHAM, Kelly (2011): “Review: Storify”, en Journal of Media Literacy Education, vol. 3, nº 1, pp. 56­-60.
  • GILLMOR, Dan (2005): Nós, os media. Lisboa, Editorial Presença.
  • GOOD, Robin (2010): “Content Curation: Por qué el Content Curator es una nueva profesión clave para la edición online”, en Mastermedia: http://es.masternewme­ dia.org/2010/11/03/content_curation_por_que_el_content_curator.htm. [Fecha de consulta: 25 de abril de 2013]
  • JENKINS, Mandy (2010): “10 ways journalists can use Storify”, en zombiejournal­ ism: http://zombiejournalism.com/2010/10/10­ways­journalists­can­use­storify/. [Fecha de consulta: 25 de abril de 2013]
  • MALINI, Fabio Luiz (2011): “Cobertura colaborativa nas redes sociais: entre a emer­ gência e a programação” [en línea]. Disponible en: http://tinyurl.com/7aa27p9. [Consulta: 25­04­2013]
  • MATARRANZ, Antonio (2010): “¿Crear contenidos o reutilizarlos?” [Mensaje en blog]. Disponible en: http://tinyurl.com/ly6e4cm. [Consulta: 25­04­2013].
  • HARDT, Michael y NEGRI, Antonio (2004): Multidão: guerra e democracia na era do império. Rio de Janeiro, Editora Record.
  • PEREDA, Cristina (2011): “Storify: cosecha de periodismo en redes sociales”, en Pe­riodismo con futuro (blogs sociedad elpais.com): http://blogs.elpais.com/perio­dismo­con­futuro/2011/03/storify­cosecha­de­periodismo­en­redes­sociales.html. [Fecha de consulta: 21 de junio de 2013]
  • PONCE, Isabel (2012): “Storify”, en Observatorio tecnológico del Ministerio de Edu­cación, Cultura y Deporte: http://recursostic.educacion.es/observatorio/web/es/in­ternet/aplicaciones­web/1051­storify. [Fecha de consulta: 25 de abril de 2013]
  • QUESENBERY, Whitney y BROOKS, Kevin (2010): Storytelling for user experi­ence: Crafting stories for better design. New York, Rosenfeld Media.
  • REIG, Dolors (2010): “Content curator, intermediario del conocimiento: nueva profe­sión para la Web 3.0”, en El Caparazón social media: http://www.dreig.eu/capara­zon/2010/01/09/content­curator­web­3/. [Fecha de consulta: 25 de abril de 2013]
  • REYES RAMÍREZ, Livia (2012): “Apuntes histórico-­epistemológicos para la com­prensión y evaluación de la praxis en el ámbito de la Bibliotecología y las Cien­cias de la Información”. Ciencias de la Información, vol. 43, nº 2, pp. 5­-13.
  • SHIRKY, Clay (2011): “A cultura da participação: criatividade e generosidade no mundo conectado”. Zahar, vol. 31, nº 5, Rio de Janeiro.
  • SOUSA, Marcelo de y MEDEIROS, Magno Luiz (2010): “Jornalismo Cidadão na In­ ternet: Modelo participativo e suas implicações na comunicação e nasociedade”, en Intercom: Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplonares da Comunica­ çao: http://www.intercom.org.br/sis/regional/resumos/R21­0316­1.pdf. [Fecha de consulta: 25 de abril de 2013]