Impacto de las políticas educativas de coeducación de la UNESCO en países como Kenia e India

  1. Lomba Portela, Lucía
Revista:
Journal of Supranational Policies of Education (JOSPOE)

ISSN: 2340-6720

Ano de publicación: 2015

Título do exemplar: La Educación de la mujer: lineamientos desde la Política Educativa Supranacional

Número: 3

Páxinas: 184-201

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Journal of Supranational Policies of Education (JOSPOE)

Resumo

Declaration of Human Rights, proclaimed by the Unit Nations (NU), established education as a fundamental right of all human beings. What is more, it is the key that gives step to exercise the other rights. Accordingly, it should be quality and not exclude or discriminate anyone. Given the importance of providing all children a quality and universal education, we performed a study to take a close look at it. The present study goes through a supranational perspective (Valle, 2012) using the comparative methodology. To this end, it suits the steps set by Garcia Garrido (1982). The level of school attendance of women in countries like Kenya and India, reflects a low gender parity. However, following the promulgation of the guidelines established by UNESCO in the Jomtien Conference (1990) and Dakar (2000) there has been a change. We have observed that the literacy rate among women has increased. Nevertheless, it still observes the percentage of female school population remains below than men.

Referencias bibliográficas

  • Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. Madrid: Santillana-UNESCO.
  • Diccionario de la Real Academia Española (DRAE). 22a Edición (2001). Recuperado de: http://www.rae.es/
  • Educación, P. T. (1990). Declaración Mundial de Educación para Todos: La satisfacción de las necesidades básicas de aprendizaje. Declaración de Jomtien.
  • García Garrido, J.L. (1982). Fundamentos de Educación Comparada. Madrid. Dykinson.
  • Grupo técnico del plan Nacional de Educación para Todos. (2003). Plan de Educación para Todos. Venezuela. Caracas. Recuperado de: http://www.oei.es/quipu/venezuela/Plan_EPT.pdf
  • Herrera, A. M. (2008). La coeducación, clave para la equidad. Revista digital innovación y experiencias educativas, 13, 1-11. Recuperado de: http://www.csi- csif.es/andalucia/modules/mod_ense/revista/pdf/Numero_13/ANGELA_M_HERRERA _2.pdf
  • Instituto de Estadística de la UNESCO (2013). Clasificación Internacional Normalizada de la Educación. CINE 2011. Canadá: UNESCO-UIS. Recuperado de: http://www.uis.unesco.org/Education/Documents/isced-2011-sp.pdf
  • Maquieira, V. (Ed.) (2001). Feminismos. Debates teóricos contemporáneos. Madrid: Alianza Editorial.
  • Morin, E. (2000). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro, 151. UNESCO.
  • Naciones Unidas (2013). Organización de las Naciones Unidas. Recuperado de: https://www.un.org/es/aboutun/
  • National Education Sector Development Plan (2006). A result-based planning handbook. Recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001447/144783e.pdf
  • ONU (2012). Declaración Universal de los Derechos Humanos. Recuperado de: http://www.un.org/es/documents/udhr/index_print.shtml
  • Sobre la Educación, F. M. (2000). Educación para Todos: cumplir nuestros compromisos comunes. Dakar: Foro Mundial sobre la Educación Dakar.
  • Subirats, M. (1994). Conquistar la igualdad: la coeducación hoy. Revista Iberoamericana de Eduación, (6), 49-78. Recuperado de: http://www.rieoei.org/oeivirt/rie06a02.pdf
  • UNESCO (1945). Constitución de la UNESCO. Recuperado de: http://portal.unesco.org/es/ev.php-URL_ID=15244&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html
  • UNESCO (2000). Marco de Acción de Dakar. Recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001211/121147s.pdf
  • UNESCO (2001). UNESCO and Education. “Everyone has the right to education”. Recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002127/212715e.pdf
  • UNESCO (2005). Modelo de Simulación de Políticas & Estrategias Educativas EPSSim Versión 2.1. Manual del Usuario. UNESCO. Recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001395/139550s.pdf
  • UNESCO (2009). ¿Qué es la UNESCO? ¿Qué hace?. UNESCO Recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001473/147330s.pdf
  • UNESCO (2012). Los jóvenes y las competencias: trabajar con la educación. Luxemburgo: Faber. Recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002180/218083s.pdf
  • UNESCO. (2012). Atlas Mundial de la Igualdad de género a la Educación. Francia: UNESCO. Recuperado de: http://www.uis.unesco.org/Education/Documents/unesco- gender-education-atlas-2012-spa.pdf
  • Valle, J. M. (2012). La política educativa supranacional: un nuevo campo de conocimiento para abordar las políticas educativas en un mundo globalizado. Revista Española de Educación Comparada, 20, 109-144.