Análisis del fomento del espíritu crítico en el alumnado del grado de Educación Infantil

  1. R. Coca, Juan 1
  2. Casado-Neira, David 2
  3. Valero Matas, Jesús A. 1
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

  2. 2 Universidade de Vigo
    info

    Universidade de Vigo

    Vigo, España

    ROR https://ror.org/05rdf8595

Revista:
Innovación educativa

ISSN: 1130-8656

Ano de publicación: 2015

Título do exemplar: Os Institutos de Ciencias da Educación

Número: 25

Páxinas: 235-248

Tipo: Artigo

DOI: 10.15304/IE.25.2454 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

Outras publicacións en: Innovación educativa

Resumo

Critical thinking has had great importance in the last century, and there have been many authors who boarded its from very different disciplines. This research stems from the basic premise that the promotion of critical thinking is an important element within the actual educational system. Thus it is important to research into the implementation of critical thinking among students, in our case students taking part in university trainings programs to become early childhood teachers. Early education is the first step into the future citizenship. The aim of this paper seeks to describe the current situation of fostering critical thinking and to lay the groundwork for developing subsequent methodological proposals. We performed a study based on a questionnaire with open questions with a sample of 126 cases among students of early childhood pedagogic in their 4th and 6th semester at the University of Valladolid (Soria, Spain). The conclusion is that students perceive their relationship with lectures and professors as hierarchical, and this reduces their chances of participation. Even when lectures and professors look to build up a personal and close relationship with their students. However, our work confirms that formal and non flexible training methodologies and learning programs are the standard.DOI: http://dx.doi.org/10.15304/ie.25.2454 

Referencias bibliográficas

  • Dewey, J (2002). Democracia y Educación: Madrid: Morata.
  • Dewey, J. (1910). How we think. Boston: D. C. Health. DOI: http://dx.doi.org/10.1037/10903-000
  • Duplass, J. A., y Ziedler, D. L. (2002). Critical thinking and logical argument. Social Education, 66 (5), pp. 10-14.
  • Ennis, R. H. (1993). Critical thinking assessment. Theory Into Practice, 32 (3), pp. 179-186. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/00405849309543594
  • España (2013). Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la Mejora de la Calidad Educativa. Boletín Oficial del Estado, 295 (I), pp. 97858-97921.
  • Fragoso Franco, D. (1999). La comunicación en el salón de clases. Razón y palabra, 13 (4). Disponible en: http://www.razonypalabra.org.mx/anteriores/n13/comsal13.html [Consulta: 12- 1-2015].
  • Kincheloe, J. L. (2008). La pedagogía crítica en el siglo XXI: Evolucionar para sobrevivir. En P. McLaren y J. L. Kincheloe, (Eds.), Pedagogía crítica. De qué hablamos, dónde estamos (pp. 25-69). Barcelona: Graó.
  • Landsman, J., y Gorski, P. (2007). Countering standardization. Educational Leadership, 64 (8), pp. 40-44.
  • Lipman, M. (1988). Pensamiento complejo y educación. Madrid: Ediciones de la Torre.
  • Lipman, M. (2003). Critical thinking: What can it be? En A. C. Ornstein et. al. (Eds.). Contemporary issues in curriculum (pp. 149-156). New York: Pearson.
  • Mayos, G. y Brey, A. (Eds.) (2009). La sociedad de la ignorancia. Barcelona: Península.
  • MECD [Ministerio de educación Cultura y Deporte] (2014). Tasas netas de escolarización de 0 a 3 años por sexo, comunidad autónoma y edad. Disponible en: http://www.educacion.gob.es/ educabase/menu.do?type=pcaxis&path=/Educacion/Alumnado/Matriculado/2012-2013RD/ Resumen&file=pcaxis&l=s0 [Consulta: 12-1-2015].
  • Montoya Maya, J. I. y Monsalve Gómez, J. C. (2008). Estrategias didácticas para fomentar el pensamiento crítico en el aula. Revsta Virtual Universidad Católica del Norte, 25. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=194215513012 [Consulta: 12-1-2015].
  • Morreale, S. P. y Pearson, J. C. (2008). Why Communication Education is Important: The Centrality of the Discipline in the 21st Century. Communication Education, 57 (2), pp. 224-240. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/03634520701861713
  • Nussbaum, M. (2010). Not for profit. Why democracy needs the humanities. Princeton: Princeton University Press.
  • Passmore, J. (1967). On teaching to be critical. En R. S. Peters (Ed.). The concept of education (pp. 192-212). London: Routledge & Kegan Paul.
  • Pithers, R. T. y Soden, R. (2000). Critical thinking in education: A review. Educational Research, 42 (3), pp. 237-249. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/001318800440579
  • Rizo, M. (2007). Interacción y comunicación en entornos educativos: Reflexiones teóricas, conceptuales y metodológicas. e-compós, Revista da Associação Nacional dos Programas de PósGraduação em Comunicação, 8, pp. 1-16. Disponible en: http://www.compos.org.br/seer/ index.php/e-compos/article/viewFile/143/144 [Consulta: 12-1-2015].
  • Ruiz Tarragó, F. (2011). Educar, entre la evasión y la utopía. En G. Mayos y A. Brey (Eds.). La sociedad de la ignorancia (pp. 127-157). Barcelona: Península.
  • Villarini, A. R. (2003). Teoría y pedagogía del pensamiento crítico. Perspectivas psicológicas, 3-4 (IV), pp. 35-42.
  • Wong, D. (2007). Beyond control and rationality: Dewey, aesthetics, motivation, and educative experiences. Teachers College Record, 109 (1), pp. 192-220.
  • Zhang, L-F. (2003). Contributions of thinking styles to critical thinking dispositions. Journal of Psychology, 137 (6), pp. 517-543. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/00223980309600633 [Consulta: 12-1-2015]