Stop-MotionEstrategia de Imagen y Comunicación para la mejora de la convivencia

  1. Fernández-del-Río, Ana Belén 1
  2. Barreira-Arias, Alberto José 1
  1. 1 Universidade de Vigo
    info

    Universidade de Vigo

    Vigo, España

    ROR https://ror.org/05rdf8595

Revue:
Revista de estudios e investigación en psicología y educación

ISSN: 2386-7418

Année de publication: 2015

Titre de la publication: XIII Congreso Internacional G-P de Psicopedagogía. Área 13: TECNOLOGÍAS Y COMUNICACIÓN EDUCATIVA

Número: 13

Pages: 191-195

Type: Article

DOI: 10.17979/REIPE.2015.0.13.581 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Revista de estudios e investigación en psicología y educación

Résumé

The present study shows the results of an implemented a group-class primary school using the stop-motion as an innovative strategy based animation and audiovisual creation, for improving the living experience. ATLAS.ti software was used in the qualitative analysis of the data. After the intervention a significant improvement is observed in the behavior of students; and an increase in motivation, emphasizing the acquisition and development of skills such as collaborative work where problem solving strategies are learned. Also, interpersonal skills such as communication, leadership and decision-making capacity.

Références bibliographiques

  • Balanskat, A., Blamire, R. y Kefala, S. (2006). The ICT Impact Report. A review of studies of ICT impact on schools in Europe. European Schoolnet, European Comission. http.//ec. europa.eu/education/doc/reports/doc/ictimpact. pdf
  • Domínguez, J. y Pino, M. (2007). Las conductas problemáticas en el aula: propuesta de actuación. Revista Complutense de Educación, Vol., 19, Núm. 2, pp. 447-457
  • Fernández-Díaz, M.J., Álvarez-Fernández, M. y Herrero, E. (2002). La dirección escolar ante los retos del siglo XXI. Madrid: Editorial Síntesis.
  • Ferrero, C. (2007). Un reto en la escuela: los derechos humanos y la convivencia. Madrid: Editorial Cruz Roja Juventud.
  • Jares, X. (2001). Educación y conflicto. Guía de educación para la convivencia. Madrid: Popular.
  • Kemp, F. (1996). The Ideology of Aversive Treatment as Applied to Clients and Colleagues. Child and Family Behavior Therapy, 18(1) 9-28.
  • Levis, D. (2006). Alfabetos y saberes: la alfabetización digital, Comunicar, 26, pp 78-82.
  • Masterman, L. (1993). La enseñanza de los medios de comunicación. Madrid: De la Torre.
  • Pérez, M.A y Delgado, A. (2012). De la competencia digital y audiovisual a la competencia mediática: dimensiones e indicadores. Comunicar, nº 39 v. XX.
  • Reichle, J. y Wacker, D. P. (eds.) (1993). Comunicative Alternatives to Challenging Behavior: Integrating Functional Assesment and Intervention Strategies (vol. 3). BaltimoreMaryland: Brookes Publishing Co.
  • Rodino, A.M. (2012). Programa Interamericano sobre Educación en Valores y prácticas democráticas (Serie sobre educación y democracia, Vol. 2). Washington, D.C.: Oficina de Educación y Cultura DDHEC/SEDI ONU. Recuperado de http://portal.oas.org/LinkClick.aspx?fileticket= 8Fxs DEfC9fs% 3D&tabid=1232
  • Tójar, J. C. (2006). . Investigación cualitativa. Comprender y actuar. Madrid: La Muralla.
  • Vega-Hazas, J. (2009). Comunicación entre el colegio y la familia. Madrid: Ediciones Internacionales Universitarias.