El impacto de la tableta en la educación primaria

  1. Sánchez-Martínez, Cristina 1
  2. Ricoy, María-Carmen
  1. 1 Universidade de Vigo
    info

    Universidade de Vigo

    Vigo, España

    ROR https://ror.org/05rdf8595

Journal:
Revista de estudios e investigación en psicología y educación

ISSN: 2386-7418

Year of publication: 2015

Issue Title: XIII Congreso Internacional G-P de Psicopedagogía. Área 13: TECNOLOGÍAS Y COMUNICACIÓN EDUCATIVA

Issue: 13

Pages: 93-97

Type: Article

DOI: 10.17979/REIPE.2015.0.13.403 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista de estudios e investigación en psicología y educación

Abstract

Technological capabilities which will include institutions reflect the desire to promote from school, the incorporation of digital progress. In the emerging demand, the general purpose of this research is to analyze the use of the tablet in Primary Education. In this paper the news release showing the sharing of experiences with this device are analyzed. The research methodology is qualitative. As preliminary conclusions, it should be noted that the impact of the tablet is subtle, though many benefits attached to it, although also release any problems.

Bibliographic References

  • Bensing, J., Deledda, G., Fletcher, I. Mazzi, M., Moretti, F., Rimondini, M. & Van Vliet, L. (2011). A standardized approach to qualitative content analysis of focus group discussions from different countries. Classroom Interactions and Student Learning. Patient Education & Counseling, 82, 420- 428.http://projects.csail.mit.edu/clp/publications/documents/KoileSinger06.pdf
  • Enríquez, A. (2010). Enhancing Student Performance Using Tablet Computers. College Teaching, 58(3), 77-84. http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/87567550903263859
  • Feliz-Muria, T. & Ricoy, M. C. (2015). La tableta: Fascinación por el aprendizaje ubicuo. En E. Vázquez-Cano & M. L. Sevillano (Eds.), Dispositivos digitales móviles en educación: El aprendizaje ubicuo (pp. 85-103). Madrid: Narcea.
  • Feliz-Murias, T., Ricoy, C. & Feliz, S. (2014). Innovative didactical strategies based on tablets and u-learning. En Actas de la conference proceedings the open and flexible higher education conference (pp. 142-156). Heerlen: EADTU. http://conference.eadtu.eu/images/Proceedings/Conference_2014_-_proceedings.pdf
  • Guo, Yi., Newell, S., Logan, H., Marks, J. & Shepperd, J. (2015). Evaluating Tablet Computers as a Survey Tool in Rural Communities. Jorunal of Rural Health, 31,108-117.
  • Koile, K. & Singer, D. (2006). The impact of pen-based technology on education; vignettes, evaluations y future directions. Berque, D., Gray, J. & Reed, R. (eds.), Development of a tablet-PC-based system to increase instructor-student.
  • Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa (LOMCE), BOE, 10 de diciembre de 2013.
  • Liceo Sorolla (2015). Learning with iPads at Liceo Sorolla.http://colegioliceosorolla.es/wp-content/uploads/2015/03/ESTUDIO-IPAD-LICEO-SOROLLA.pdf
  • Lugo, M. T., López, N. & Toranzos, L. (2014). Políticas tic en los sistemas educativos de América Latina. Madrid: UNESCO-OEI.
  • Massingham, P. & Herrington, T. (2006). Does attendance matter? An examination of student attitudes, participation, performance and attendance. Journal of University Teaching & Learning Practice, 3(2), 83-103. http://ro.uow.edu.au/cgi/viewcontent.cgi?article=1046&context=jutlp
  • Mendoza, R. (2006). Investigación cualitativa y cuantitativa - Diferencias y Limitaciones. http://gycperu.com/descargas/005investigacion%20cuali%20cuanti%20diferencias%20y%20limitac.pdf
  • Ricoy, M. C. & Fernández, J. (2011). Contribuciones y controversias que genera el uso de las TIC en la Educación Superior: un estudio de caso. Revista de Educación, 360, 509-532.
  • Ruíz, C. (2011). La investigación cualitativa en eduación: crítica y prospectiva. http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4172011
  • Sevillano & Vázquez (2014). Análisis de la funcionalidad didáctica de las tabletas digitales en el espacio europeo de educación superior. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 3(11). http://www.raco.cat/index.php/RUSC/article/viewFile/285061/373077