Percepción del profesorado respecto a los efectos de la separación y divorcio
- Andrea Montes
- Francisca Fariña
- Vázquez Figueiredo, María José
- Alonso Armada, Beatriz
ISSN: 2386-7418
Datum der Publikation: 2015
Titel der Ausgabe: XIII Congreso Internacional G-P de Psicopedagogía. Área 5: FAMILIA, ESCUELA Y COMUNIDAD
Nummer: 5
Seiten: 133-136
Art: Artikel
Andere Publikationen in: Revista de estudios e investigación en psicología y educación
Zusammenfassung
The objective of this paper is to analyze the opinion of Primary teachers about the effects on students separation/divorce of their parents. A questionnaire was applied to 146 teachers in active. The results show that teachers warns that parental break affects all areas in which the child develops. They also consider that university education is insufficient to address this problem; not have they participated in intervention programs and ignore existing in Galicia. In conclusion, they perceived needs of these families and the necessary training to deal with them
Bibliographische Referenzen
- Amato, P. R. y Keith, B. (1991). Parental divorce and adult well-being: A meta-analysis. Journal of Marriage and the Family, 53, 43-58.
- Amato, P. (2010). Research on Divorce: Continuing Trends and New Developments. Journal of Marriage and Family, 72, 650–666.
- Despert, J.L. (1965). The emotionally disturbed child. New York: Brunner.
- Fariña, F., Arce, R., Novo, M., y Seijo, D. (2013). De las necesidades de los menores a la intervención: un programa con menores en riesgo de desestructuración familiar. En M. Isorna (Coord.), Prevención de drogodependencias y otras conductas adictivas. Madrid: Pirámide.
- Fariña, F., Seijo, D., Novo, M., Arce, R. (2014). La justicia terapéutica en procesos de ruptura de pareja: El papel del psicólogo. En C. Chan, C. Estrada, y F.J. Rodríguez (Eds.), Aportaciones a la psicología jurídica y forense desde Iberoamérica (pp. 113-134). México, DF: Manual Moderno.
- Fariña, F. y Pillado, E. (2015). Mediación familiar. Editorial Tirant Lo Blanch.
- Instituto Nacional de Estadística. (2014). Consultado el 11 de noviembre de 2014 en http://www.ine.es/prensa/np867.pdf
- Ley Orgánica 15/1999, de 13 de diciembre, de Protección de Datos de Carácter Personal (1999). Jefatura del Estado. España.
- Musitu (2004). Introducción a la psicología comunitaria. Barcelona: UOC.
- Storksen, I., Thorsen, A. A., Overland, K., y Brown, S. R. (2012). Experiences of daycare children of divorce. Early Child Development and Care, 182 (7), 807-825. doi:http://dx.doi.org/10.1080/03004430.2011.585238
- Velasco-Pereira, P., Vázquez, Mª J. y Fariña, F. (2014). Influencia de la estructura familiar en la superación del curso académico de los hijos: familias padres separados VS familias intactas. VIII Congreso (Inter)Nacional de Psicología Jurídica y Forense.
- Wallerstein, J. (1991). Children of divorce: Preliminary report of a ten-year follow-up of older children and adolescents. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 30, 349-360.