El entorno del niño en la cultura digital desde la perspectiva intergeneracional

  1. Beatriz Feijoo Fernández
  2. Aurora García González
Revista:
Aposta: Revista de ciencias sociales

ISSN: 1696-7348

Ano de publicación: 2017

Número: 72

Páxinas: 9-27

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Aposta: Revista de ciencias sociales

Resumo

The current digital context has divided the houshold members between digital natives (children) and digital inmigrants (parents). Although the child domains the new media, this knowledge doesn't exceed the purely technical consciousness. They are minors and even if they were born and grew up in a digital culture, kids are completely immersed in their own training process to become in a social and critical citizen, something that is responsibility of the family. In order to overcome the difficulties that are caused by the digital gap in the parent-child relationships, this paper focusses on analyzing the perception and opinion that the children setting maintains about the digital culture and about the new technologies ́ children use, employing the Delphi scientific method. The results show that parents, teachers and other socializing agents mistrust of new technologies and a digital literacy would be effective if it walked hand in hand with an education in values.

Referencias bibliográficas

  • Astigarraga, E. (s.a.). El Método Delphi. Universidad de Deusto. Recuperado de http://goo.gl/zP9BEm (05-11-2015).
  • Bringué, X. & Sádaba, C. (2009). La generación interactiva en España. Niños y adolescentes ante las pantallas. Madrid: Ariel y Fundación Telefónica.
  • Cassany, D. & Ayala, G. (2008). “Nativos e inmigrantes digitales en la escuela”. CEE Participación Educativa, 9, 53-71.
  • Feijoó, B. (2015). La infancia ante las pantallas. Análisis del consumo de medios audiovisuales (Tv, videojuegos e internet) entre los niños gallegos de último curso de primaria en 2010 (tesis doctoral). Universidade de Vigo, Pontevedra.
  • García García, F., Gértrudix Barrio, F., Durán Medina, J., Gamonal Arroyo, R., & Gálvez de la Cuesta, M. (2012). “Señas de identidad del «nativo digital». Una aproximación teórica para conocer las claves de su unicidad”. Cuadernos De Documentación Multimedia, 22, 110-127, DOI:10.5209/rev_CDMU.2011.v22.38339
  • Kendall, A. & McDougall, J. (2012). Alfabetización mediática crítica en la p ostmodernidad. Comunicar, 38, 21-29, DOI: 10.3916/C38-2012-02-02
  • Linstone, H.A. & Turoff, M. (1975). The Delphi method, techniques and applications. London: Addison-Wesley.
  • Prensky, M. (2001a). “Digital Natives, Digital Immigrants”. On the Horizon (MCB University Press), Vol. 9, 6. Recuperado de http://goo.gl/zYLOy1 (20-10-2015).
  • Prensky, M. (2001b). “Digital Natives, Digital Immigrants, Part II: Do They Really Think Differently?” On the Horizon (MCB University Press), Vol. 9, 6. Recuperado de http://goo.gl/YWfo8D (20-10-2015).
  • Sádaba, C. & Bringué, X. (2010). “Niños y adolescentes españoles ante las pantallas: rasgos configuradores de una generación interactiva”. CEE Participación Educativa, 15, 86-104.
  • Torrecillas, T. (2013). “Educación para las tecnologías de la información y la comunicación en el hogar”. En Torrecillas T. & Vázquez Barrio T. (Eds.), Familia, educación y nuevos medios (pp. 53-90). Madrid: Fragua.
  • Williams, P. & Rowlands, I. (2007). Information Behaviour of the researcher of the Future. A British Library and JISC Study (Joint Information Systems Comittee). (Work Package II). Recuperado de http://goo.gl/duJgpm (12-11-2015).