Motivación e inteligencia emocional en estudiantes de Educación Secundaria Obligatoria

  1. Domínguez-Alonso, José 1
  2. Domínguez-Rodríguez, Víctor 1
  3. López-Pérez, Esther 1
  4. Rodríguez-González, María del Mar 2
  1. 1 Universidade de Vigo
    info

    Universidade de Vigo

    Vigo, España

    ROR https://ror.org/05rdf8595

  2. 2 Centro de Formación e Recursos de Ourense, Consellería de Cultura, Educación e Ordenación Universitaria, Xunta de Galicia, Avda. Universidade, s/n, 32005 Ourense, España
Revista:
Revista de estudios e investigación en psicología y educación

ISSN: 2386-7418

Ano de publicación: 2016

Volume: 3

Número: 2

Páxinas: 94-101

Tipo: Artigo

DOI: 10.17979/REIPE.2016.3.2.1801 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Revista de estudios e investigación en psicología y educación

Resumo

This study explores the motivational and emotional intelligence level of students in Obligatory Secondary Education, and the relationship between the two essential components of an individual's personality. It has worked from a quantitative methodology with a sample of 500 students from public secondary schools, using the questionnaire motivation and learning strategies (CMEA) and Spanish version of the Trait goal-Mood Scale (TMMS-24). The results show a good motivational level in all factors with an adequate perception and understanding emotional regulation (intrinsic goals, tasks value, control beliefs, self-efficacy for performance anxiety and extrinsic goals), with an adequate perception, regulation and understanding emotional. In addition, they denote a positive and significant correlation of both, except in the factors that make emotional intelligence, and they are as follows: anxiety, understanding and regulation. In conclusion, both motivation and emotional intelligence are likely to be trained and improved in the field of education, with a capacity to put in place social skills and make the most of each adolescent.

Referencias bibliográficas

  • Abarca, M., Marzo, L., & Sala, J. (2002). La educación emocional en la práctica educativa de primaria. Bordón, 54(4), 505-518.
  • Anaya, D. (2009). Bases del aprendizaje y educación. Madrid: Sanz y Torres.
  • Barchard, K. (2003). Does emotional intelligence assist in the prediction of academic success? Educational and Psychological Measurement, 63(5), 840-858. http://dx.doi.org/10.1177/0013164403251333
  • Barca, A., Peralbo, M., Porto, A., Marcos, J.L., & Brenlla, J.C. (2011). Metas académicas del alumnado de Educación Secundaria Obligatoria (ESO) y Bachillerato con alto y bajo rendimiento escolar. Revista de Educación, 354, 341-368. http://www.revistaeducacion.mec.es/re354/re354_14.pdf
  • Barraca, J., & Fernández-González, A. (2006). La inteligencia emocional como predictora de la adaptación psicosocial en el ámbito educativo: resultados de una investigación empírica con estudiantes de la comunidad de Madrid. Ansiedad y Estrés, 12(2-3), 427-438.
  • Bisquerra, R. (2013). Educación emocional: propuestas para educadores y familias. España: Desclée de Brouwer.
  • Bisquerra, R., & Pérez, N. (2007). Las competencias emocionales. Educación XXI, 10, 61-82. http://revistas.uned.es/index.php/educacionXX1/article/view/297/253
  • Bisquerra, R., Pérez, J. C., & García, E. (2015). Inteligencia emocional en educación. Madrid: Síntesis.
  • Brace, I. (2008). Questionnaire designing (2nd ed.). USA: London, UK: Kogan Page.
  • Brackett, M., & Mayer, J. (2003). Convergent, discriminant, and incremental validity of competing measures of emotional intelligence. Personality and Social Psychology Bulletin, 29(9), 1147-1158. http://dx.doi.org/10.1177/0146167203254596
  • Carbonero, M.A., Martín-Antón, L.J., Román, J.M., & Reoyo, N. (2010). Efecto de un programa de entrenamiento al profesorado en la motivación, clima de aula y estrategias de aprendizaje de su alumnado. Revista Iberoamericana de Psicología y Salud, 1(2), 117-138. http://suips.webs.uvigo.es/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=16&Itemid=67
  • Charbonneau, D., & Nicol, A. (2002). Emotional intelligence and prosocial behavior in adolescents. Psychological Reports, 90, 361-370. http://dx.doi.org/10.2466/pr0.2002.90.2.361
  • Chávez, J.M., Arizpe, M.T., & Oyervides, A. (2014). Inteligencia emocional en adolescentes. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 12, 1-6. www.ride.org.mx/1-11/index.php/RIDESECUNDARIO/article/download/753/735
  • ÇoBan, B., Karademir, T., Agak, M., & Devecioglu, S. (2010). The emotional intelligence of students who are sitting a special-ability examination. Social Behavior and Personality, 38(8), 1123-1134. https://doi.org/10.2224/sbp.2010.38.8.1123
  • Durán, A., Extremera, N., Rey, L., Fernández-Berrocal, P., & Montalbán, F.M. (2006). Predicting academia burnout and engagement in educational settings: Assessing the incremental validity of perceived emotional intelligence beyond perceived stress and general self-efficacy. Psicothema, 18, supl., 158-164. http://www.psicothema.com/pdf/3292.pdf
  • Extremera, N., & Fernández-Berrocal, P. (2005). Perceived emotional and life satisfaction: predictive and incremental validity using the Trait Meta-Mood Scale. Personality and Individual Differences, 39, 937-948. http://dx.doi.org/10.1016/j.paid.2005.03.012
  • Fernández, A.P., Anaya, D., & Suárez, J.M. (2012). Características motivacionales y estrategias de autorregulación motivacional de los estudiantes de secundaria. Revista de Psicodidáctica, 17(1), 95-112. http://dx.doi.org/10.1387/RevPsicodidact.1835
  • Fernández-Berrocal, P., & Ramos, N. (1999). Investigaciones empíricas en el ámbito de la inteligencia emocional. Ansiedad y Estrés, 5(2-3), 247-260.
  • Filipa, A. (2015). Inteligência e rendimento escolar na infancia: Implicaçoes para a sala de aula. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 2(2), 113-121. http://dx.doi.org/10.17979/reipe.2015.2.2.1329
  • Fiske, S.T. (2004). Social beings: A core motives approach to social psychology. Nueva York: Wiley.
  • Gámez, E., & Marrero, H. (2006). ¿Por qué hacemos lo que hacemos? Dimensiones básicas de la motivación. Tenerife: Idea.
  • Ghorbani, N., Bing, M., Watson, P., Davison, H., & Mack, D. (2002). Selt-reported emotional intelligence: Construct similarity functional dissimilarity of higher-order processing in Iran and the United States. International Journal of Psychology, 37(5), 297-308. http://dx.doi.org/10.1080/00207590244000098
  • Palomera, R., Gil-Olarte, P., & Brackett, M. A. (2006) ¿Se perciben con inteligencia emocional los docentes? Posibles consecuencias sobre la calidad educativa. Revista de Educación, 341, 687-703. http://www.revistaeducacion.mec.es/re341/re341_28.pdf
  • Goleman, D. (1995). Emotional intelligence. New York: Bantam Books.
  • Goleman, D. (1998). La práctica de la inteligencia emocional. Barcelona: Editorial Kairós.
  • Goleman, D. (2008). Inteligencia emocional (Septuagésima edición). Barcelona: Editorial Kairós.
  • Harackiewicz, J.M., Barron, K.E., Pintrich, P.R., Elliot, A.J., & Thrash, T.M. (2002). Revision of achievement goal theory: Necessary and illuminating. Journal of Educational Psychology, 94, 638-645. http://dx.doi.org/10.1037/0022-0663.94.3.638
  • Haynes, M., Norris, M., & Kashy, D. (1996): The effects of depressed mood on academic performance in college students. Journal of College Student Development, 37(5), 519-526.
  • Holgado, F.P., Navas, L., & Marco, V. (2013). El rendimiento académico de estudiantes del Conservatorio de Música: un modelo estructural de las variables motivacionales. Revista de Psicodidáctica, 18(2), 257-273. http://dx.doi.org/10.1387/RevPsicodidact.6942
  • Jiménez, M., & López, E. (2013). Impacto de la inteligencia emocional percibida, actitudes sociales y expectativas del profesor en el rendimiento académico. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 11(1), 75-98. http://www.investigacion-psicopedagogica.org/revista/new/ContadorArticulo.php?771
  • Lam, L.T., & Kirby, S.L. (2002). Is emotional intelligence an advantage? An exploration of the impact of emotional and general intelligence on individual performance. The Journal of Social Psychology, 142(1), 133-143. http://dx.doi.org/10.1080/00224540209603891
  • Martínez-Otero, V. (2003). Proyección educativa de la inteligencia. Revista Complutense de Educación, 14(1), 57-82. https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/RCED0303120057A/16471
  • Mayer, J. D., Salovey, P., & Caruso, D. (2000). Emotional intelligence. En R. J. Sternberg (2000), Handbook of Intelligence (pp. 396-421). Nueva York: Cambridge University Press.
  • Mestre, J.M., Comunian, A.L., & Comunian, M.L. (2007). Inteligencia Emocional: Una revisión a sus primeros 15 años y un acercamiento conceptual desde los procesos psicológicos. En J. M. Mestre & P. Fernández-Berrocal (coords.), Manual de Inteligencia Emocional (pp. 45-66). Madrid: Pirámide.
  • Mestre, J.M., Guil, R., & Gil-Olarte, P. (2004). Inteligencia emocional: algunas respuestas empíricas y su papel en la adaptación escolar en una muestra de alumnos de secundaria. Revista Electrónica de Motivación y Emoción, 16. http://reme.uji.es/articulos/avillj3022906105/texto.html
  • Mestre, J., Guil, R., Lopes, P., Salovey, P., & Gil-Olarte, P. (2006). Emotional intelligence and social and academic adaptation to school. Psicothema, 18, supl., 112-117. http://www.psicothema.com/pdf/3285.pdf
  • Ortega, R., Elipe, P., & Calmaestra, J. (2009). Emociones de agresores y víctimas de cyberbullying: un estudio preliminar en estudiantes de secundaria. Ansiedad y Estrés, 15(2/3), 151-165.
  • Parker, J., Summerfeldt, L., Hogan, M., & Majeski, S. (2004). Emotional intelligence and academic success: Examining the transition from high school to university. Personality and Individual Differences, 36(1), 163-172. http://dx.doi.org/10.1016/S0191-8869(03)00076-X
  • Pérez, A. (2012). Inteligencia emocional y motivación del estudiante universitario. Las Palmas de Gran Canaria: Tesis doctoral.
  • Pérez-Pérez, N., & Castejón, J. (2007). La inteligencia emocional como predictor del rendimiento académico en estudiantes universitarios. Ansiedad y Estrés, 13(1), 119-129.
  • Petrides, K.V., Frederickson, N., & Furnham, A. (2004). The role of trait emotiona intelligence in academic performance and deviant behaviour at school. Personality and Individual Differences, 36(2), 277-293. http://dx.doi.org/10.1016/S0191-8869(03)00084-9
  • Pintrich, P.R., Smith, D.A.F., Garcia, T., & McKeachie, W.J. (1991). A manual for the use of the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ). Ann Arbor, MI: The University of Michigan, National Center for Research to Improve Postsecondary Teaching and Learning.
  • Ramírez, M. C., Bueno, J.A., & Ortega, I. (2010). Traducción, adaptación y validación del Cuestionario de Motivación y Estrategias de Aprendizaje (CMEA). Ponencia presentada en el XXXVII Congreso del Consejo Nacional para la Enseñanza e Investigación en Psicología (CNEIP). Chihuahua, México.
  • Ramírez, Mª C., Canto, J.E., Bueno, J.A., & Echazarreta, A. (2013). Validación psicométrica del Motivated Strategies for Learning Questionnaire en Universitarios Mexicanos. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 11(1), 193-214. http://www.investigacion-psicopedagogica.org/revista/new/ContadorArticulo.php?785
  • Ramos-Díaz, N., Fernández-Berrocal, P., & Extremera, N. (2007). Perceived emotional intelligence facilitates cognitive-emotional processes of adaptation to an acute stressor. Cognition & Emotion, 21(4), 758-772. http://dx.doi.org/10.1080/02699930600845846
  • Rodríguez, S., Cabanach, R.G., Valle, A., Núñez, J.C., & González-Pienda, J.A. (2004). Diferencias en el uso del self-handicapping y pesimismo defensivo y sus relaciones con las metas de logro, la autoestima y las estrategias de autorregulación del aprendizaje. Psicothema, 16(4), 625-631. http://www.psicothema.com/pdf/3042.pdf
  • Salguero, J.M., Fernández-Berrocal, P., Ruíz-Aranda, D., Castillo, R., & Palomera, R. (2011). Inteligencia emocional y ajuste psicosocial en la adolescencia: El papel de la percepción emocional. European Journal of Education and Psychology, 4, 143-152. http://formacionasunivep.com/ejep/index.php/journal/article/view/71/96
  • Salovey, P., & Grewal, D. (2005). The science of emotional intelligence. Current Directions in Psychological Science, 14(6), 281-285. http://dx.doi.org/10.1111/j.0963-7214.2005.00381.x
  • Salovey, P., Mayer, J.D., Goldman, S.L., Turvey, C., & Palfai, T.P. (1995). Emotional attention, clarity, and repair: exploring emotional intelligence using the Trait Meta-Mood Scale. En J.W. Pennebaker (Ed.), Emotion, Disclosure, & Health (pp. 125-151). Washington: American Psychological Association.
  • Sanz, M.T., Menéndez, F.J., Rivero, M.P., & Conde, M. (2009). Psicología de la motivación. Madrid: Editorial Sanz y Torres.
  • Valle, A., Cabanach, R.G., Núñez, J.C., González-Pienda, J., Rodríguez, S., & Piñeiro, I. (2003). Multiple goals, motivation and academic learning. British Journal of Educational Psychology, 73, 71-87. http://dx.doi.org/10.1348/000709903762869923
  • Valle, A., Rodríguez, S., Cabanach, R.G., Núñez, J.C., González-Pienda, J.A., & Rosario, P. (2007). Metas académicas y estrategias motivacionales de autoprotección. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 5(3), 617-632. http://www.investigacion-psicopedagogica.org/revista/new/ContadorArticulo.php?207
  • Wolters, C. (2004). Advancing achievement goal theory: Using goal structures and goal orientations to predict students’ motivation, cognition and achievement. Journal of Educational Psychology, 96, 236-250. http://dx.doi.org/10.1037/0022-0663.96.2.236
  • Xunta de Galicia. (2015). Datos e cifras do Ensino no Universitario. Curso 2015/2016. Santiago de Compostela: Consellería de Cultura, Educación e Ordenación Universitaria.