Educación para la SustentabilidadCambio Global y Acidificación Oceánica

  1. María M Álvarez-Lires
  2. Azucena Arias-Correa
  3. María A Lorenzo-Rial
  4. Francisco Serrallé-Marzoa
Revista:
Formación Universitaria

ISSN: 0718-5006

Ano de publicación: 2017

Volume: 10

Número: 2

Páxinas: 89-102

Tipo: Artigo

DOI: 10.4067/S0718-50062017000200010 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Formación Universitaria

Resumo

The objective of this article is to contribute to education for sustainability in global change and ocean acidification. A literature review has been done and international reports on global change, characterization, threats to humanity and possible solutions have been considered. The need to work in education for sustainability in formal and non-formal contexts is justified. A systemic approach which must also involve science education and marine science, to promote the acquisition of competences in pre-service teacher training has been chosen. Finally, online educational resources on ocean acidification have been found and an analytical tool to evaluate an important educational project has been designed. This instrument has proved to be useful for the intended purpose and for using these resources in the future in teaching practice and in teacher training.

Referencias bibliográficas

  • Álvarez-Lires, M, Arias, A, Pérez, U, U, Serrallé, J. F. (2013). La historia de las ciencias en el desarrollo de competencias científicas. Enseñanza de las Ciencias. 31. 213-233
  • (2004). Libro blanco del título de grado de Magisterio. ANECA. Madrid.
  • Araújo, R, Lorenzo, M. A, Varela, M, Álvarez-Lires, M. (2015). Educación en Desarrollo Sustentable: El índice de género y medioambiente. Opción. 31. 36-54
  • Arias, A, Arias, D, Navaza, M. V, Rial, M. D. (2009). O traballo por proxectos en infantil, primaria e secundaria. Xunta de GaliciaSantiago de Compostela.
  • Bolívar, A. (2009). Deseñar e avaliar por competencias na universidade. O EEES como reto. Universidade de Vigo. Vigo.
  • Costa, L.S.O, Barros, V.F.A, Lopes, M.C.R, Marques, L.P. (2015). La Formación Docente y la Educación de Jóvenes y Adultos: Análisis de la Práctica Pedagógica para la Enseñanza de Ciencias. Formación Universitaria. 8. 3-12
  • Crutzen, P. J, Stoermer, E. F. (2000). The Anthropocene. Global Change News. 41. 17-18
  • De Haan, G. (2010). The development of ESD related competencies in supportive institutional frameworks. International Review of Education. 56. 315-328
  • Fauville, G, Lantz-Andersson, A, Säljö, R. (2013). ICT tools in environmental education: reviewing two newcomers to schools. Environmental Education Research. 20. 248-283
  • Fauville, G, Sãljõ, R, Dupont, S. (2012). Impact of ocean acidification on marine ecosystems: educational challenges and innovations. Marine Biology. 160. 1863-1874
  • Fiad, S.B, Galarza, O.D. (2015). El Laboratorio Virtual como Estrategia para el Proceso de Enseñanza-Aprendizaje del Concepto de Mol. Formación Universitaria. 8. 3-14
  • Galaz, V. (2014). Global Environmental Governance, Technology and Politics: The Anthropocene Gap. Edward Elgar Publishing. Cheltenham.
  • Izquierdo, M. (2007). Enseñar ciencias, una nueva ciencia. Enseñanza de las Ciencias Sociales. 6. 125-138
  • López, C.V. Benedito, León, M.J. (2016). El Enfoque de Competencias en la Formación Universitaria y su Impacto en la Evaluación. La Perspectiva de un Grupo de Profesionales Expertos en Pedagogía. Formación Universitaria. 9. 11-22
  • Lorenzo-Rial, M, Álvarez-Lires, M, Arias-Correa, A, Serrallé-Marzoa, J. F. (2016). Ocean acidification education: educational resource analysis. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 228. 430-435
  • Marco-Stiefel, B. (2008). Competencias básicas. Hacia un nuevo paradigma educativo. Narcea. Madrid.
  • Morín, E. (2011). La vía para el futuro de la humanidad. Planeta Spain. Madrid.
  • Mostofa, K. M. G. (2016). Reviews and Syntheses: Ocean acidification and its potential impacts on marine ecosystems. Biogeosciences. 13. 1767-1786
  • Pujol, R. (2007). Didáctica de las ciencias en la Educación Primaria. Síntesis. Madrid.
  • Rockstrõm, J. (2009). A safe operating space for humanity. Nature. 461. 472-475
  • Rockstrõm, J. (2009). Planetary Boundaries: Exploring the Safe Operating Space for Humanity. Ecology and Society. 14.
  • Rockstrõm, J. (2011). Nuestro Planeta, Programa de las Naciones Unidas para el Medio Ambiente medio ambiente para el desarrollo. PNUMA.
  • Steffen, W, Stafford, M. (2013). Planetary boundaries, equity and global sustainability: Why wealthy countries could benefit from more equity. Current Opinion in Environmental Sustainability. 5. 403-408
  • Steffen, W. (2015). Planetary Boundaries: Guiding human development on a changing planet. Science. 347. 1-17
  • Steffen, W., A. (2004). Global Change and the Earth System: A Planet Under Pressure. Springer-Verlag. BerlinHeidelburgNew York.
  • Steffen, W. J. Crutzen, McNeill, J. R. (2007). The Anthropocene: Are Humans Now Overwhelming the Great Forces of Nature?. Ambio. 36. 614-621
  • Steffen, W, Broadgate, W, Deutsch, L, Gaffney, O, Ludwig, C. (2015). The trajectory of the Anthropocene: The Great Acceleration. The Anthropocene Review. 2. 81-98
  • Stevenson, R. B, Brody, M, Dillon, J, Wals, A. E. J. (2013). International Handbook of Research on Environmental Education. Routledge. New York.
  • Tilbury, D. (2011). Assessing ESD Experiences during the DESD: An Expert Review on Processes and Learning for ESD. UNESCO. París.
  • Varela-Losada, M, Vega-Marcote, P, Pérez-Rodríguez, U, Álvarez-Lires, M. (2016). Going to action?: A literature review on educational proposals in formal Environmental Education. Environmental Education Research. 22. 390-421
  • Varela-Losada, M, Pérez, U, Álvarez-Lires, F. J, Álvarez-Lires, M. (2014). Desarrollo de competencias docentes a partir de metodologías participativas aplicadas a la Educación Ambiental. Formación Universitaria. 7. 27-36
  • Vilches, A, Gil, D. (2009). Una situación de emergencia planetaria, a la que debemos y «podemos» hacer frente. Revista de Educación. 101-122
  • Wals, A. E. J, Brody, M, Dillon, J, Stevenson, R. B. (2014). Convergence Between Science and Environmental Education. Science. 344. 583
  • Zalasiewicz, J, Crutzen, P, Steffen, W. (2012). A Geological Time Scale. Elsevier. Amsterdam.