La representación en la prensa española del discurso del presidente Theodore Roosevelt en defensa de la construcción del canal de Panamá

  1. David Formoso 1
  2. Alberto Pena 1
  1. 1 Universidade de Vigo
    info

    Universidade de Vigo

    Vigo, España

    ROR https://ror.org/05rdf8595

Revista:
Historia y comunicación social

ISSN: 1137-0734

Ano de publicación: 2017

Volume: 22

Número: 1

Páxinas: 45-61

Tipo: Artigo

DOI: 10.5209/HICS.55899 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Historia y comunicación social

Resumo

Following the Spanish-American War, President Theodore Roosevelt led a policy of military and commercial expansion. In order to achieve this he relied on a powerful Navy and a canal through Central America, which would be more efficient for the Navy, would improve trade routes and, at the same time, would serve as a prestigious global showpiece for the youthful nation. This article talks about how this President’s political discourse defending the building of the Panama Canal between 1906 and 1909 was portrayed in the Spanish press, bearing in mind the context of Spanish anti-Ameri-can sentiment which was extolled during the 1898 war.

Referencias bibliográficas

  • Álvarez, J. T. (1989). Decadencia del sistema y movimientos regeneracionistas. En J. T. Álvarez, y et. al., Historia de los medios de comunicación en España: Periodismo, imagen y publicidad (1900-1990) (p. 11-26). Barcelona: Ariel.
  • Benea, C. (2009). Geopolitics and transportation. United States and Panama Canal. Annals of the University of Oradea: Economic Science, 1(1), pp. 82-87.
  • De Gabriel Fernández, N. (1997). Alfabetización, semialfabetización y analfabetismo en España (1860-1991). Revista Complutense de Educación, 8(1), pp.199-231.
  • Díaz Espino, O. (2004). El país creado por Wall Street. La historia prohibida de Panamá y su canal. Barcelona: Destino.
  • Elizalde, Mª. D. (2005). Las relaciones entre España y Estados Unidos en el umbral del nuevo siglo. En Lorenzo Delgado y Dolores Elizalde (eds.), España y Estados Unidos en el siglo XX (pp. 19-56). Consejo Superior de Investigaciones Científicas, CSIC.
  • Fernández de Miguel, D. (2010). El peligro viene del Norte: la larga enemistad de la España conservadora a los Estados Unidos. En Núñez Seixas, X. M. y Sevillano Calero, F. (Eds.). Los enemigos de España: imagen del otro, conflictos bélicos y disputas nacionales (siglos XVI-XX): actas del IV Coloquio Internacional de Historia Política, 5-6 de junio de 2008 (pp. 207-232). Madrid: Centro de Estudios Políticos y Constitucionales.
  • Fernández de Miguel, D. (2012). El enemigo yanqui: Las raíces conservadoras del antiamericanismo español. Zaragoza: Genueve ediciones.
  • Greene, J. (2011). Los constructores del Canal. Barcelona: Radom House Mondadori.
  • Irwin, D. A. (2001). Tariffs and growth in late nineteenth century America. The World Economy, 24(1), pp. 15-30.
  • Keneddy, P. (2006). Auge y caída de las grandes potencias. (3ª edic.) Barcelona: Random House-Mondadori.
  • López, J. I. (2012). Una visión de futuro: la geopolítica de Alfred Mahan. Revista Universidad Eafit, 29(91), pp. 73-80.
  • McCombs, M. (1996). Influencia de las noticias sobre nuestras imágenes del mundo. En Jennings Bryant y Dolf Zillmann (Comp.). Los efectos de los medios de comunicación: investigaciones y teorías. Barcelona: Paidós.
  • McCulloug, D. (2004). Un Camino entre dos mares. La creación del Canal de Panamá (1870-1914). Pozuelo de Alarcón, Madrid: Espasa Calpe.
  • Merchán, E. R. (2001). La realidad fragmentada: una propuesta de estudio sobre la fotografía y la evolución de su uso informativo. (Tesis doctoral), Universidad Complutense. Madrid.
  • Montero Jiménez, J. A. (2006). El Despliegue de la potencia americana: las relaciones entre España y Estados Unidos (1898-1930). (Tesis inédita de doctorado), Universidad Complutense, Madrid.
  • Newhall, B. (2002). Historia de la fotografía. Barcelona: Gustavo Gili.
  • Núñez Seixas, X.M. y Sevillano Calero, F. (2010). Introducción. Las Españas y sus enemigos. En Núñez Seixas, X. M., y Sevillano Calero, F. (Eds.). Los enemigos de España: imagen del otro, conflictos bélicos y disputas nacionales (siglos XVI-XX): actas del IV Coloquio Internacional de Historia Política, 5-6 de junio de 2008 (pp. 13-27). Madrid: Centro de Estudios Políticos y Constitucionales.
  • Parker, M. (2008). Panama Fever: The epic story of one of the greatest human achievements of all time: the building of the Panama Canal. Random House Digital, Inc.
  • Pérez, J. M. (2007). Pro mundi beneficio: los trabajadores gallegos en la construcción del Canal de Panamá, 1904-1914. A Coruña: Fundación Pedro Barrié de la Maza.
  • Pérez Sánchez, G. y Martín de la Guardia, R. (2010). Opinión pública y medios de comunicación. En Juan Carlos Pereira (Coord.). La política exterior de España de 1800 hasta hoy: historia, condicionantes y escenarios (2ª ed.) (pp. 277-292). Barcelona: Ariel.
  • Ruiz Acosta, M. J. (1999). Poder político y prensa: la figura del gobernador civil en el sistema informativo de la España decimonónica. Revista de historia contemporánea, (9-10), pp. 25-36.
  • Seregni, Alessandro, (2007). El antiamericanismo español. Madrid: Síntesis.
  • Miller Center of Public Affairs, University of Virginia. (s. f.). Theodore Roosevelt. Recuperado el 3-7-2015.http://millercenter.org/president/roosevelt.
  • Thompson, J. M. (2011). Theodore Roosevelt and the press. In Ricard, S. (Ed.) A companion to Theodore Roosevelt. John Wiley & Sons (pp. 216-236). Recuperado 1-4-2016. Doi:10.1002/9781444344233.ch13
  • Smith, J. (2011). The Assistant Secretary of the Navy and the Spanish-American War Hero. In Ricard, S. (Ed.) A companion to Theodore Roosevelt. John Wiley & Sons (pp. 45-58). Recuperado el 1-4-2016. Doi: 10.1002/9781444344233.ch36.3.